Efekt...?

1. Data: 2017-10-24 19:25:37

Temat: Efekt...?
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ktoś łaskawie podawał tu niedawno nazwę, która określa paradoksalne
zjawisko zwiększonego popytu spowodowane dużym i ustalonym (co ważne)
wzrostem cen danego towaru na rynku. Proszę o przypomnienie.

--
XL

2. Data: 2017-10-24 20:18:27

Temat: Re: Efekt...?
Od: GalAnonim <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 24.10.2017 o 19:25, XL pisze:
> Ktoś łaskawie podawał tu niedawno nazwę, która określa paradoksalne
> zjawisko zwiększonego popytu spowodowane dużym i ustalonym (co ważne)
> wzrostem cen danego towaru na rynku. Proszę o przypomnienie.

Ale chodzi ci o tanie niezbędne do życia produkty czy też dobra luksusowe?
Bo w pierwszym wypadku to paradoks Giffena a w drugim Veblena.

GA

3. Data: 2017-10-24 20:52:35

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

GalAnonim <s...@s...pl> wrote:

> Ale chodzi ci o tanie niezbędne do życia produkty czy też dobra luksusowe?
> Bo w pierwszym wypadku to paradoks Giffena a w drugim Veblena.

Konkretnie chodzi o masło. Nie wiem, jak je zakwalifikować, bo ono dla
niektórych jest luksusem, dla innych jednym z podstawowych artykułów
żywnościowych.
I nie chodzi mi o zjawisko nagłego powszechnego domowego magazynowania tych
artykułów w celu złagodzenia przyszłych skutkow ew. dalszej zwyżki cen,
lecz o wyraźne zwiększenie bieżącego spożycia POMIMO zwyżki, ale w związku
z nią, na zasadzie ,,skoro tak zdrożało, to warto używać, bo musi być lepsze
niż tańsze odpowiedniki". Dokładnie o takie zjawisko mi chodzi.

--
XL

4. Data: 2017-10-24 21:49:44

Od: GalAnonim <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 24.10.2017 o 20:52, XL pisze:

> [...]
> z nią, na zasadzie ,,skoro tak zdrożało, to warto używać, bo musi być lepsze
> niż tańsze odpowiedniki". Dokładnie o takie zjawisko mi chodzi.

Sama już sobie wybierz który to z podanych przeze mnie paradoksów, dla
mnie Giffena połaczony z nagonka jaka to margaryna jest niezdrowa, więc
można uznać, że margaryna przestała być substytutem masła i wtedy mamy
paradoks Giffena w czystej postaci.

GA

5. Data: 2017-10-24 22:23:12

Od: Animka <a...@t...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-10-24 o 21:49, GalAnonim pisze:

> [...]
> więc można uznać, że margaryna przestała być substytutem masła i wtedy
> mamy paradoks Giffena w czystej postaci.

Ja kupuję maslo Łaciate 200 g po 4,90 na stacji Orlen. Teraz te stacje
są zarazem sklepami i kawiarniami.
Pytałam czy to masło nie jest jakieś oszukane bo tańsze niż w zwykłych
sklepach to mi powiedziano, że świeżutkie i po prostu jest tańsze, bo
mają taka marzę. Masło kupuję tylko tam. Jest dobre i parę zł w portfelu
czy na karcie zostaje.

--
animka

6. Data: 2017-10-25 00:19:03

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

GalAnonim <s...@s...pl> wrote:

> [...]
> mnie Giffena połaczony z nagonka jaka to margaryna jest niezdrowa, więc
> można uznać, że margaryna przestała być substytutem masła i wtedy mamy

Wciąż mam watpliwosci, bo to zupełnie inny mechanizm jednak niż ten, o
który mi chodzi - tylko sam zewnętrzny efekt podobny.
Paradoks zjawiska, o którym piszę, polega na tym, że wg praw ekonomii
drastyczna zwyżka ceny towaru powodować powinna spadek popytu na ten towar
i wzrost popytu na jego substytuty - tymczasem nic takiego się w przypadku
masła nie dzieje, a wręcz przeciwnie.
Poczytam, poszukam. W każdym razie dzięki.

--
XL

7. Data: 2017-10-25 12:25:20

Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Konkretnie chodzi o masło. Nie wiem, jak je zakwalifikować, bo ono dla
> niektórych jest luksusem, dla innych jednym z podstawowych artykułów
> żywnościowych.

A czy ktos wie co ta za paradoks ta cena masła? Przecież to jawna kpina
zeby kostka masła kosztowała 6.50 - 8 zł. Kto tu kogo w chuja ładuje za
przeproszeniem. Na wsi nikt nie chce odkupować mleka i w koncu doszło do
tego ze hodowla krów prawie zanikła. Nawet te nieliczne ktore zostały
nie wiedzą chyba jaki drogocenny składnik w ich wymieniach się znajduje
bo przeciez rolnik mleko za psie pieniadze oddaje do skupu... i jeszcze
prosi zeby wzieli.

8. Data: 2017-10-25 13:28:57

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 25.10.2017 o 12:25, tomekp pisze:

> A czy ktos wie co ta za paradoks ta cena masła?

Pytanie.

> i w koncu doszło do tego ze hodowla krów prawie zanikła.

I odpowiedź.

Ewa

9. Data: 2017-10-25 17:11:30

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

tomekp <t...@a...ma.kota.pl> wrote:

> [...]
> zeby kostka masła kosztowała 6.50 - 8 zł. Kto tu kogo w chuja ładuje za
> przeproszeniem. Na wsi nikt nie chce odkupować mleka i w koncu doszło do

O!
http://www.izoo.krakow.pl/czasopisma/wiadzoot/2015/3
/WZ_2015_3_art20.pdf

--
XL

10. Data: 2017-10-26 08:14:47

Od: wolim <n...@p...tu> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-10-24 o 22:23, Animka pisze:

> Pytałam czy to masło nie jest jakieś oszukane bo tańsze niż w zwykłych
> sklepach to mi powiedziano, że świeżutkie i po prostu jest tańsze, bo
> mają taka marzę.

A kogo pytałaś? Sprzedawcę paliw? :)

Pozdr,
MW

Kanapka Elvisa.
NIedobra zilona herbata - jak ją zużyć?
Papier ryżowy się rozpuszcza. Jaka przyczyna?
Grzyby do suszenia
Robię sam masło