Flan

1. Data: 2000-05-07 09:34:31

Temat: Flan
Od: "Aleksandra Stachurska" <S...@s...iis.pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy ktos zna przepis na zimny deserek pod nazwa FLAN. Pochodzi chyba z
Francji, po przygotowaniu (na goroco) wlewa sie go do foremek, oziebia w
lodowce a potem wyklada na talerz i serwuje chyba najczesciej z sosem
karmelowym. Jest to naprawde pycha!!! Osobiscie uwielbiam flan waniliowe
(dotychczas robie je z torebki) polane jajecznym likierkiem domowej
roboty.

Bardzo bylabym wdzieczna za ten przepis, jak rowniez za inne pomysly na
zimne, piankowe i kolorowe deserki - z owocami, galaretka, no i
najchetniej lekkie (w sensie: bez masla i tlustej smietany).

Alex

1. Data: 2000-05-07 10:32:07

Temat: Re: Flan
Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Aleksandra Stachurska <S...@s...iis.pw.edu.pl> wrote:

> [...]
> karmelowym. Jest to naprawde pycha!!! Osobiscie uwielbiam flan waniliowe
> (dotychczas robie je z torebki) polane jajecznym likierkiem domowej

Flan to rzecz godna uwagi. Nazwa wywodzi sie z laciny od flado (plaskie
ciasto) przez starofrancuskie flaon i oznacza wlasciwie plaskie ciasto,
jak francuska tarta, wypelnione pikantnym lub slodkim nadzieniem,
ktorego podstawa jest masa z jajek i smietany. Podaje sie na cieplo.
Jako takie znane bylo juz w starozytnosci i sredniowieczu.
Flanem jednak nazywa sie we Francji takze to co opisujesz, a wiec rodzaj
kremu jajecznego, przygotowywanego na goraco, a podawanego ma zimno.
Zasadniczo robi sie go tak, ze jaja ubija sie z cukrem (np. 2 cale jaja
i cztery zoltka na 1/8 kilo cukru, zalezy od konkretnego przepisu) i do
tego dolewa powoli wrzace mleko (1/2 litra) aromatyzowane wanilia,
ubijajac energicznie miotelka. Powstala mase wlewa sie do formy
pokrytej od wewnatrz maslem lub sosem karmelowym, wstawia sie na laznie
wodna- ltora pdrzewa sie na pieci do momentu wrzenia wody, a potem
wstawia na pol godziny do srednio goracego pieca. Nastepnie pozwala
wystygnac i wyrzuca sie na polmisek.

Wladyslaw

1. Data: 2000-05-08 08:06:41

Od: "Ana" <a...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Znam jeszcze inny przepis na flan (mniam...), z mleka skondensowanego
słodzonego.
To znaczy nie znam tylko mam w domu. Robi się trochę łatwiej, a wychodzi
równie pyszne...
Ojej, jakiej ochoty sobie narobiłam samym myśleniem o flanie...
Mój przepis jest z Argentyny (zresztą cała Latynoameryka tak go robi ...)
Jutro przyniosę.

--
Ania K.

1. Data: 2000-05-08 13:28:41

Od: Gosia B <g...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ana wrote:

> Ojej, jakiej ochoty sobie narobiłam samym myśleniem o flanie...
> Mój przepis jest z Argentyny (zresztą cała Latynoameryka tak go robi ...)
> Jutro przyniosę.

Przynies koniecznie, please!

--
_
.-.(c)

1. Data: 2000-05-08 13:58:39

Od: "Lew" <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Gosia B" <g...@p...com.pl> napisał w wiadomości

> Przynies koniecznie, please!

Ja toze please, towariszcz or prosze pani.
Lew

1. Data: 2000-05-09 08:18:27

Od: "Ana" <a...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Oto obiecany przepis na flan:
składniki:
2 puszki mleka skondensowanego słodzonego
tyle samo (objętościowo) mleka zwykłego
2 całe jajka
2 żółtka
+ cukier na karmel (nie wiem ile, na tzw."oko")

Wykarmelować naczynie w którym będziemy przygotowywać flan, tzn. rozpuścić
cukier w rondelku i potrzymać go na ogniu aż zbrązowieje, po czym szyblo
przelać do naczynia na flan, oblewając nim dno i co się da z brzegów. To
może też być kilka małych naczynek typu babeczkowego.

Zmiksować składniki, wlać do naczynia na flan, można przykryć folią
aluminiową.
Wstawić do drugiego naczynia z wodą i wstawić do średnio gorącego piekarnika
na 1 do 1,5 godziny, aż się zetnie.
Ostudzić, wyjąć na talerzyki (tak jak babki z piasku)
Jeść dobrze schłodzone...
Pyyyyycha!

Tyle przepis. Dawno tego nie robiłam, ale prze paru laty robiłam
kilkakrotnie i wychodził. Wiem tylko że trzeba zaglądać po upływie tej 1
godziny, czy się już wszystko ścięło, bo czasem wychodzi trochę jakby
prze-gotowany, choć też się daje zjeść całkiem nieżle ...
Zresztą po kilku próbach człowieka ma już upatrzony i czas i temperaturę
pieczenia.
Smacznego próbowania!

--
Ania K.

1. Data: 2000-05-09 08:34:08

Od: "asia" <j...@h...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak wyglada naczynie na flan? Czy to cos jak babka?
I drugie pytanie: czy woda z drugiego naczynia nie wyparuje w piekarniku?
Bedzie sie gotowac? Jak goracy ma byc ten piekarnik, ile stopni?
Jestem dociekliwa, bo chcialabym wyprobowac, a nie do konca mam pojecie JAK.
Pozdr
Asia

1. Data: 2000-05-09 08:46:08

Od: "Aleksandra Stachurska" <S...@s...iis.pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> napisał(a) w artykule
> Flan to rzecz godna uwagi. Nazwa wywodzi sie z laciny od flado
(ciach)

Bardzo bardzo dziekuje za dotychczasowe informacje o flan i bardzo
interesujacy przepis, aczkolwiek dosc skomplikowany. Mysle, ze tak wlasnie
robilo sie flan dawniej. Z niecierpliwoscia czekam na kolejne przepisy,
ciekawostki a w podziekowaniu podaje przepis na smaczny deserek bardzo
podobny do flan czyli na Panna Cotte.

Skladniki na ok. 12 porcji (po 200 kcal):
8 listkow zelatyny
1/2 litra smietany
1/4 l mleka
60 g cukru
1 laska wanilii (albo substytut)

na karmel cytrynowy: 120 g brazowego curku i jedna cytryna

1. Zelatyne wlozyc do zimnej wody na kilka minut
2. Smietane, mleko i 60 g zwyklego cukru gotowac na malym ogniu przez 15
min., dodac wanilie i dalej chwile gotowac. Odstawic.
3. Odcisnieta zelatyne rozpuscic w cieplej smietanie, dobrze wymieszac i
rozlac np. do malych filizanek do kawy przelanych woda (albo innych
szklanych foremek, miseczkek...)
4. Wstawic do lodowki, najlepiej na cala noc.

Sos: cukier rozpuscic az zdbrunatnieje. Zdjac z gazu, wlac 2 lyzki wody i
sok z cytryny. Tak dlugo mieszac, az zrobi sie jednolity karamel.
Pozostawic do wystygniecia.
Panna cotte wyjac z foremek na spodeczek albo cos troche glebszego. Gdyby
nie wyskakiwalo oblac foremke wrzatkiem. Polac sosem. Smaczne do kawki, na
deserek.

Zrodlo: pisemko Brigitte w dodatku o potrawach z Toskanii.

Sama przepisu jeszcze nie wyprobowalam, osobiscie wole flan... ale to tez
jest calkiem calkiem, moze nieco delikatniejsze w smaku...

Pozdrawiam
Alex

1. Data: 2000-05-09 08:48:14

Od: "Jader" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ana <a...@e...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8f8hkk$jqp$...@n...ipartners.pl...
> [...]
> 2 całe jajka
> 2 żółtka
> + cukier na karmel (nie wiem ile, na tzw."oko")

Hm... jak to pysznie brzmi, chetnie bym zrobil, tylko jak podam zonie
skladniki to stwierdzi, ze nas kalorie pozabijaja :(

Jader

1. Data: 2000-05-09 10:25:23

Od: "Ana" <a...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

No właśnie, nie,wiem ile stopni bo robiłam to swego czasu w kuchence bez
termometru, ale zakładam że ok.180 ...
Jeśli chodzi o wodę to jakoś mi nigdy nie wyparowała, gotowała się za to jak
diabli.
Pewnie można dolać jak się zrobi zbyt mało.
A naczynie na flan może być dowolne, raczej nie za wysokie, żeby się "babka"
dała ładnie później wyjąć.
Ja zawsze robiłam w najprostszych miseczkach, ale widziałam (i jadłam!) taki
flan z karbowanej blaszki na babkę czy na coś takiego, nie dość że pyszny to
jeszcze był śliczny.

--
Ania K.

Szparagi