Garnek

51. Data: 2020-11-13 16:13:22

Temat: Re: Garnek
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Michal Jankowski napisał:

> No bo to chyba nie tyle z biedy/bogactwa, co w dużej mierze z klimatu
> wynika (albo z obu rzeczy naraz).
>
> W ciepłym klimacie owoce i warzywa masz cały rok, ale mięso/mleko zaraz
> się zaśmierdnie i trzeba przetwarzać.
>
> W zimnym klimacie trzeba robić kiszonki, ale za to jak się upoluje
> sarenkę, to może poleżeć aż się całą zje.
>
> Czy jakoś tak.

Jakoś tak. Od klimatu bardzo zależy bieda/bogactwo. Okoliczności
przyrody, które dzisiaj wydają nam się piekne i wspaniałe, nie muszą
gwarantować ciągłości dostępu do jedzenia przez cały rok. A kiedyś
dostatek żywności był głównym składnikiem bogactwa. Z tą dostępnością
warzyw i owoców przez cały rok to też jest złudzenie. Dzisiaj taka
południowa Hiszpania zalewa Europę swoimi warzywmi, bo opanowano
technikę nawadniania i uprawy pod namiotami (ograniczającymi palące
słońce). Ale kiedyś tak nie było. W wielu ciepłych rejonach jedynym
wyjściem było trzymanie kozy czy owcy, która żarła suche badyle albo
inne byleco, przerabiając to na mleko, z którego da się robić ser.
A pośmiertnie zostawiała w spadku materiał na wędliny.

--
Jarek

52. Data: 2020-11-13 18:29:57

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Na tym polega globalizacja w rynku żywności, że z różnych regionów
> świata ściąga się to, co mają najlepsze, jest charakterystyczne, lub
> po prostu lubiane tu na miejscu. Ale i tak pozycja goudy z edamem
> (w lokalnych wydaniach) nie jest zagrożona.

To tym bardziej potwierdza, że depresja krowom nie szkodzi, nawet jeśli
gouda czy edam są jednostkowo mniej lubiane.

> Co do kiszonek, to potwierdzją one
> moja tezę --

Po to zostały przywołane.

> Zaznaczmy jeszcze raz, że bardzo często wykwintność rodziła się jako
> produkt uboczny przy rozwiązywaniu problemu trwałości.

Lub braku dobrego rozwiązania -- vide: sery pleśniowe (jak sądzę). A
może i te kiszonki też?

> Te krowy nie są niezwykłe. Mają płacone dodatkowo za to, że robią mleko
> na odpowiednio wysokim poziomie (powyżej morza). Albo że załapały się
> na etat w ekologicznym gospodarstwie. Tu zaznaczę, że z faktu, że jakaś
> żywność ma etykietkę "ekologiczna" nie wynika, że musi lepiej smakować.
> Nie takie są założenia.

No właśnie, o to mniej więcej toczy się ta dyskusja. To, że coś ma np.
ten sam skład, nie musi wprost wynikać, że jest dokładnie tym samym lub
tej samej jakości. Czasami różnice  mierzone w jednostkach śladowych
mają ogromny wpływ na ogólną jakość czy wręcz przydatność.

Ewa

53. Data: 2020-11-13 18:30:51

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 13.11.2020 o 14:50, Michal Jankowski pisze:

> ale za to jak się upoluje sarenkę, to może poleżeć aż się całą zje.

Czasami nawet lepsza, jak poleży i przemarznie.

Ewa

54. Data: 2020-11-13 20:35:14

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 13.11.2020 o 18:29, FEniks pisze:

> No właśnie, o to mniej więcej toczy się ta dyskusja. To, że coś ma np.
> ten sam skład, nie musi wprost

oznaczać oczywiście (nie wynikać)

> że jest dokładnie tym samym lub tej samej jakości. Czasami różnice
> mierzone w jednostkach śladowych mają ogromny wpływ na ogólną jakość
> czy wręcz przydatność.

Ewa

55. Data: 2020-11-15 06:31:28

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2020-11-12, FEniks <x...@p...fm> wrote:

> No chyba nie tylko o to chodzi. W reklamach pokazują (pokazywali w
> każdym razie kiedyś) krowy wypasające się na alpejskich pastwiskach,
> dając do zrozumienia, że mleko od tych krów jest czymś szczególnym.
> Natomiast pod znakiem zapytania stoją obie te kwestie.

Mógłbym się zgodzić (abstrachując od tego, czy to mleko nie jest czasami
jednak jakieś lepsze), ale tu mówimy o w sumie tanim produkcie a ten
garek to niby jakiś kosmiczny wypas, którego cena powala. Omażle jakby
ta czekolada kosztowała kilka stów.

> Chodzić może o to oczywiście. Ale wg mnie także o to, że ta stal, mimo
> iż skład chemiczny ma ten sam, jest lepsza, bo np. wykonana w lepszych
> warunkach, przy użyciu lepszych maszyn etc.etc.

I mogli coś takiegoś napisać, i jeszcze dodać, że garnek jest specjalnie
zaprojektowany ble ble, ble. A zdecydowali się popierniczyć coś o
składzie, bo dla większość to czarna magia i pewnie jak magia ma działać.

> Ta cała reszta, na których nie podkreślają, że ze stali 18/10 jest o to
> podejrzana? ;) Ale chyba takich już faktycznie nie ma.

Poszukałem trochę i faktycznie wielu tych "lepszych", tzn. droższych to
podkreśla. A z drugiej strony mnie to chyba mocniej razi bom chemik.
Pamiętam jak kupiłem w jakimś tanim sklepie duży stalowy chiński garnek,
niedrogo zresztą. Na dnie miał wygrawerowne czcionką 50pkt "304". Dlugo
miałem wątpliwości czy w tym się da bezpiecznie gotować.

--
Marcin

56. Data: 2020-11-15 06:44:49

Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

On 2020-11-13, FEniks <x...@p...fm> wrote:

> Jeśli Gouda czy Edam Cię nie przekonują, to na pewno Old Amsterdam
> będzie dobrym dowodem, że depresja krowom służy.

Nigdy nie mogłem zrozumieć fascynacji holenderskimi (i francuskimi po
prawdzie również) serami. W pewnym momencie skonstatowałem, że jak z
wieloma rzeczami, trzeba dojrzeć aby dojrzeć. Albo tez mieć jakieś
predyspozycje. Zawsze smakowały mi bardziej polskie sery z supermarketu,
niż wymienione, nawet z dedykowanych sklepów serowych.

--
Marcin

57. Data: 2020-11-15 21:33:57

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> jednak jakieś lepsze), ale tu mówimy o w sumie tanim produkcie a ten
> garek to niby jakiś kosmiczny wypas, którego cena powala. Omażle jakby

Zacznijmy od tego, że z tą czekoladą to w ogóle jest pic na wodę, bo o
wiele więcej w niej cukru niż tego mleka i samej czekolady. Generalnie
to jedna z gorszych czekolad, jakie jadłam. Wziąwszy więc pod uwagę
zawartość czekolady w czekoladzie, wychodzi chyba dość drogo, choć
oczywiście cena przy tego typu produkcie to rzecz pomijalna - kupujesz,
zjadasz, zapominasz, ewentualnie odkłada ci się na boczkach. Przy
garnkach już można o wiele więcej pokombinować, żeby cenę podbić, tak mi
się zdaje. Nie licząc dystrybucji, która bardzo wpływa na cenę. Jak
weźmiesz pod uwagę takiego Philipiaka, to w ogóle za głowę się złapiesz,
a czy w tych garnkach jest naprawdę coś szczególnego, tego się nigdy nie
dowiesz - nawet jeśli ktoś ze znajomych ma, to nie przyzna, że wydał
tyle kasy bez sensu.

> I mogli coś takiegoś napisać, i jeszcze dodać, że garnek jest specjalnie
> zaprojektowany ble ble, ble. A zdecydowali się popierniczyć coś o
> składzie, bo dla większość to czarna magia i pewnie jak magia ma działać.

Nie wiem, może to pozostałość po czasach, kiedy stal nierdzewna była
rzadkością i tego typu garnki dopiero wchodziły na rynek.

Faktem jest, że stal niby ta sama, a jednak różne garnki zachowują się
różnie. Pewnie nie tylko skład, ale i grubość ma znaczenie. Nie bronię
akurat tego, do którego link podałam, bo nie wiem, nie mam i nie znam go
(znam markę ze słyszenia). Jakość garnka nie musi nawet iść w parze z
ceną, tzn. tańszy lub nie zabójczo drogi nie musi być gorszy.

I jak się sprawdził?

Ewa

58. Data: 2020-11-15 21:41:23

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> predyspozycje. Zawsze smakowały mi bardziej polskie sery z supermarketu,
> niż wymienione, nawet z dedykowanych sklepów serowych.

Co do pleśniowych, to faktycznie wymagają odrobiny wysublimowania i
obycia w smakach i nie tylko. Choćby po to, żeby przezwyciężyć niechęć
do wyglądu i zapachu.

Natomiast te długo dojrzewające twarde sery potrafią podbić serce nawet
malucha. Mój czterolatek dałby się pokroić za kawałek hiszpana. I
ogólnie te dojrzewające sery stanowią podstawę jego diety. Bez nich by
chyba umarł z głodu. ;-)

Ewa

59. Data: 2020-11-17 11:24:05

Od: robot <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 13.11.2020 o 08:52, FEniks pisze:

> Jeśli Gouda czy Edam Cię nie przekonują, to na pewno Old Amsterdam
> będzie dobrym dowodem, że depresja krowom służy.

O ile się nie mylę Old Amstrerdam to odmiana goudy.
Najgorsze jest to z w Polsce nie ma w sklepach szwajcarskich serów.
Old Amstrerdama też z resztą nie uświadczysz.

60. Data: 2020-11-17 11:32:08

Od: robot <r...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 13.11.2020 o 13:38, FEniks pisze:

> Old Amsterdam w niczym nie ustępuje Manchego czy Parmezanowi moim
> zdaniem. Oczywiście każdy z nich ma swoją specyfikę, ale ten sam poziom
> wykwintności.

Litewski Dziugas jest dobry i tańszy, polecam.

ogorki duzo solne
maczanie bułki w mleku
Jaka krajalnica do frytek?
Swieze czy suche?