Re: Gluten nie jest szkodliwy, poza celiakią?

Newsgroups: pl.rec.kuchnia
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Gluten nie jest szkodliwy, poza celiakią?
<mc4qu9$i86$1@mx1.internetia.pl> <o...@t...home>
<7y0llf4po5om.mhxvhrzbcv0h$.dlg@40tude.net>
<o...@t...home>
<54e6036f$0$2186$65785112@news.neostrada.pl>
<54e727e7$0$2208$65785112@news.neostrada.pl> <mc7nio$69v$1@dont-email.me>
<54e83a78$0$2203$65785112@news.neostrada.pl> <mca64e$v67$1@dont-email.me>
<54e8a19d$0$14678$65785112@news.neostrada.pl>
<mca8si$b7t$1@dont-email.me> <54e9bf52$0$2193$65785112@news.neostrada.pl>
<mcd0ph$61p$1@dont-email.me> <54eb303a$0$2211$65785112@news.neostrada.pl>
<mcfhkq$3vs$1@dont-email.me> <54ec4e56$0$2211$65785112@news.neostrada.pl>
<54ec81a5$0$2180$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl> <mcihrf$m4r$1@dont-email.me>
Date: Tue, 24 Feb 2015 20:26:33 +0100

Pan Pszemol napisał:

> No ale z tego co mnie w przedszkolu uczyli (do LO nie chodziłem)
> to aby z fermentacji powstał alkohol to trzeba zapewnić warunki
> beztlenowe, inaczej już każda kropla alkoholu w ocet się przemieni...

To akurat zależy od tempa fermentacji. Wino w trakcie dojrzewania
musi być odizolowane od tlenu atmosferycznego. Tam wciąż trwa
fermentacja alkoholowa, choć bardzo powolna. Ale młode wino (takie
pewnie dają w przedszkolach) na samym początku bąbluje ochoczo,
nie ma możliwości by wdała się konkurencja w postaci fermentacji
octowej. Więc może być nawet w otwartych naczyniach.

W cieście chlebowym też fermentacja jest szybka. I całkiem sporo
alkoholu z niej powstaje. Piekarze znają taki myk -- do komina,
który w trakcie pieczenia odprowadza opary z chleba, a nie dym,
wkłada się rurę z zimną wodą. Na tej rurze kondensuje się spiritus
i skapuje do naczynia poniżej. Z jednego wypieku można (było) w ten
sposób odbimbrować z litr spirytusu. Sztuka chyba już trochę zapomniana.
Większość alkoholu ulatuje w ten sposób, zostają niewielkie ilości. Ale
w ciemnym chlebie łatwo o wznowienie fermentacji -- co widać choćby
przy wytwarzaniu kwasu chlebowego (który całkiem bezalkoholowy nie jest).

--
Jarek