Gulasz

1. Data: 2005-12-07 08:04:51

Temat: Gulasz
Od: "Kuna&Zagiel" <k...@g...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak to robi kucharz w bufecie (nie chce nic zdradzić), że w gulaszu jest
taki przepyszny sos, nie pozostawiający żadnej zgagi, zawiesisty, pachnący
itd. Oprócz ziela angielskiego, listka laurowego, pieprzu itd, niczego nie
mogę się dopatrzyć. Próbowałem zwyczajnie z mąki ale to tylko ponura
zasmażka. Dziękuję - będę korzystał z umiarem, bo Adwent - ale po
Świętach!.......

2. Data: 2005-12-07 08:16:07

Temat: Re: Gulasz
Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Kuna&Zagiel napisał(a):
> [...]
> mogę się dopatrzyć. Próbowałem zwyczajnie z mąki ale to tylko ponura
> zasmażka. Dziękuję - będę korzystał z umiarem, bo Adwent - ale po

Poszukaj w archiwum przepisu na gulasz (chyba węgierski), jaki podawał
Władysław Los - jest tam wiele ciekawych uwag.

Pozdrawiam
Ewa

3. Data: 2005-12-07 11:21:45

Od: "pterodaktyl" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kuna&Zagiel" napisał
> [...]
> mogę się dopatrzyć. Próbowałem zwyczajnie z mąki ale to tylko ponura
> zasmażka. Dziękuję - będę korzystał z umiarem, bo Adwent - ale po

nie zapominajmy o zageszczaczu ktory mozna uzyc zamiast zasmazki i jest o
wiele zdrowszy a mianowicie maka kukurydziana....troszke zimnej wody i
maczki rozmieszac i dolac do sosu intensywnie mieszajac....

4. Data: 2005-12-07 11:51:13

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <dn6giq$7go$1@news.onet.pl>, "pterodaktyl" <l...@w...pl>
wrote:

> [...]
> wiele zdrowszy a mianowicie maka kukurydziana....troszke zimnej wody i
> maczki rozmieszac i dolac do sosu intensywnie mieszajac....

Nie wiadomo czemu miałby być zdrowszy, (o ile ktoś nie ma problemów z
cholesterolem i trójglicerydami), a nie daje smaku zasmażki.

Władysław

5. Data: 2005-12-07 12:35:20

Od: "Marek W." <U...@U...o.cUz.t.aU.UnosUpamU.UonUetU.UplU> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wladyslaw Los" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

> Nie wiadomo czemu miałby być zdrowszy, (o ile ktoś nie ma problemów z
> cholesterolem i trójglicerydami), a nie daje smaku zasmażki.
>
> Władysław

Pragne przypomniec ze maczka kukurydziana moze byc modyfikowana genetycznie
dzieki temu wpłynac na zdrowie ;)))

Marek

6. Data: 2005-12-07 14:44:52

Od: "zuczek" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

jeśli się mięsko na gulasz dusi te trzy godziny w wodzie (bulionie) z wagowo
taką samą ilością cebuli co mięska, to po jej całkowitym rozgotowaniu
otrzymasz taki właśnie gęściutki i smaczny sosik. Zawsze mi taki wychodzi ,
a akurat jutro robie gulasz, bo kupiłam dziś rano nań mięsko

7. Data: 2005-12-07 18:19:36

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <dn6lcf$nva$1@news.lublin.pl>,
"Marek W." <U...@U...o.cUz.t.aU.UnosUpamU.UonUetU
.UplU>
wrote:

> Użytkownik "Wladyslaw Los" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

> Pragne przypomniec ze maczka kukurydziana moze byc modyfikowana genetycznie

Nie może.
> dzieki temu wpłynac na zdrowie ;)))

Niby jak?

Władysław

8. Data: 2005-12-08 10:54:52

Od: "bebekot" <b...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Poszukaj w archiwum przepisu na gulasz (chyba węgierski), jaki podawał
> Władysław Los - jest tam wiele ciekawych uwag.

Coś nie moge znaleźć w tych goglach.Wpisuje różne warianty ale nie widze tego
gulaszu Władysława. Moze ktoś pomoże

9. Data: 2005-12-08 11:06:20

Od: "flower" <f...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "bebekot" <b...@v...pl> napisał w wiadomości

> Coś nie moge znaleźć w tych goglach.Wpisuje różne warianty ale nie widze
tego
> gulaszu Władysława. Moze ktoś pomoże

Proszę bardzo (cytuję za Władkiem):

Gulasz wegierski

1 kg wolowiny bez kosci
80 g smalcu
300 g cebuli
20 g papryki w proszku
sol, pieprz, kminek, czosnek
1 kg ziemniakow z takiego gatunku, ktory sie nie rozgotowuje
140 g papryki w strakach
60 g pomidorow

80 g maki, jedno jajko i odrobina soli na kluseczki csipetke

Mieso pokrajac w kostke. Cebule drobno posiekac i podsmazyc na zloto na
smalcu.
Teraz wazne: garnek zdejmujemy na chwile z ognia i z podsmazona cebula
mieszamy papryke w proszku, uwazajac, by sie nie przypalila i zachowala
kolor. Ta czynnosc jest jedna z podstawowych w kuchni wegierskiej.
Dodajemy mieso, solimy i dalej smazymy. Kiedy mieso jest obsmazone i pusci
sos dodajemy kminku, drobno posiekanego czosnku dolewamy odrobine wody i
dusimy pod przykryciem na malym ogniu, regularnie mieszajc i dodajac
odrobine wody w razie potrzeby. Mieso nie ma sie gotowac w wodzie, ale
dusic w gestym sosie.
Tymczasem kroimy w kostke ziemniaki, kroimy papryke i pomidory, zagniatamy
ciasto na kluseczki i walkujemy je do ok. 2 mm. grubosci.

Teraz nastepna wazna czynnosc: kiedy mieso jest juz prawi gotowe, zdejmujemy
pokrywke i pozwalamy odpoarowac calej wodzie. Wrzucamy ziemniaki i samzymy
je w pozostalym tluszczu z miesem, az sie zrobia szkliste. Zalewamy woda,
taka iloscia, zeby uzyskac gesta zupe, dodajemy pomidory i papryke i
gotujemy. Tymczasem z ciasta urywamy palcami kawaleczki wielkosci malego
paznokcia. Kiedy ziemniaki sa gotowe wrzucamy kuseczki wprost do zupy i
gotujemy az wyplyna.

To jest przepis na gulasz wegierski, w odmianie bogracsgulyas, czyli gulasz
z kociolka. Zupa ta jak widac z powyzszego robiona jest cala w jedynm
naczyniu, tradycyjnie kociolku wieszanym nad pasterskim ogniskiem, w ktorym
kolejno gotuja sie wszystkie skladniki. Dlatego tez uzywa sie do niej tylko
wody, a nie zadnych oddzielnie przygotowanych wywarow. W wariancie
restauracyjnym lub domowym mozna w ostatnim etapie dodac -- dla
zintensyfikowania smaku -- wywaru z kosci zamiast wody, ale nigdy wywaru z
warzyw.

Oprocz bogracsgulyas kuchnia wegierska zna tez zupe gulaszowa --
gulyasleves, ktora rozni sie tylko uzyciem mniejszej ilosci miesa (360 g) i
ziemniakow (800 g). Ponadto jest jeszcze falszywa zupa gulaszowa
(hamisgulyas leves) robiona jak zupa gulaszowa, ale bez miesa, za to z
uzyciem wywaru z 1/2 kg. kosci.

Ponadto Gundel wymienia nastepujace odmiany gulaszu:

Gulasz segedynski -- dodaje sie tylko 70 dkg ziemniakow oraz 25 dkg warzyw
(marchewka, pietruszka, seler) pokrajanych w kostke.
Gulasz z Alfoeld -- jak segedynski, ale bez kluseczek csipetke
Gulasz serbski -- jak bogracsgulyas, ale tylko 60 dkg ziemniakow i 60 dkg
posiekanej kapusty wloskiej
Gulasz fasolowy (babgulyas) -- jak bogracsgulyas, ale bez ziemniakow i bez
kminku. Razem z miesem gotujemy 35 dkg fasoli
Gulasz jagniecy (birkagulyas) -- uzyc 1,5 kg miesa jagniecego z koscia, na
koncu dodac do samku czerwonego wina
Gulasz a la Czango (Csangogulyas) -- zamiast kartofli dodaje sie 60 dkg
kwasnej kapusty, zamiat csipetke 60 dkg ryzu i na koniec doprawia 200 ml
kwasnej smietany
Gulasz baciarski (Betyargulyas)zamist surowej wolowiny uzywa sie miesa
wedzonego wieprzowego lub wolowego
Likoczanski gulasz wieprzowy -- daje sie mniej smalcu, uzywa wieprzowiny i
zamiast csipetke makaron nitki. Na wydaniu zaprawia kwasna smietana i
dosmacza odrobina cytryny.

--
"Żałuj za dowcipy, synu!"
Tytus, Romek i A'Tomek, ks. VIII

10. Data: 2005-12-08 15:18:17

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <dn9433$7el$1@atlantis.news.tpi.pl>,
"flower" <f...@w...pl> wrote:

> Użytkownik "bebekot" <b...@v...pl> napisał w wiadomości
> jest
> pachnący
> nie

> tego
>
> Proszę bardzo (cytuję za Władkiem):
>
> Gulasz wegierski
>
> 1 kg wolowiny bez kosci
> 80 g smalcu
> 300 g cebuli
> 20 g papryki w proszku

etc.

Bardzo pęknie dziękuję za pamięć, tylko to dotyczy gulaszu w sensie
węgierskim , czyli zupy gulaszowej, czy bogracza po naszemu.
O gulaszach ?gęstych" też gdzieś tam pisałem.

Władysław

żołądkowa
kasztany
Czy mozna zamrazac kabanosy?