Gulasz transylwański/szegedyński/szekely

1. Data: 2006-10-06 07:59:52

Temat: Gulasz transylwański/szegedyński/szekely
Od: "flower" <f...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jak naprawdę nazywa się potrawa, w której najpierw dusi się mięso, potem
dodaje kapustę kiszoną, a na końcu śmietanę z mąką? Widziałem ją pod tymi
trzema nazwami, ale np. Władek Łoś pod nazwą gulaszu segedyńskiego podawał
zupełnie coś innego.
Ma ktoś jakieś rzetelne źródła?

--
"Żałuj za dowcipy, synu!"
Tytus, Romek i A'Tomek, ks. VIII

2. Data: 2006-10-06 08:12:46

Temat: Re: Gulasz transylwański/szegedyński/szekely
Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <eg52ap$fii$1@atlantis.news.tpi.pl>,
"flower" <f...@w...pl> wrote:

> [...]
> trzema nazwami, ale np. Władek Łoś pod nazwą gulaszu segedyńskiego podawał

Na Węgrzech to Szekelygulyas -- gulasz szeklerski. (Skądinąd Szeklerzy
żyją w Transylwanii). Poza Węgrami taka potrawa to gulasz segedyński
(polska nazwa wegierskiej miejscowości "Szeged" to Segedyn). A z kolei
na Węgrzech gulaszem segedyńskim nazywa się gulasz (zupę) z dodatkiem
warzyw korzeniowych.

Moje źródło to "KLeines ungarisches Kochbuch" Karoly Gundla -
najsłynniejszego węgierskiego gastronoma (1883 - 1956).

Władysław

3. Data: 2006-10-06 08:50:31

Od: "flower" <f...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wladyslaw Los" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
>
> Moje źródło to "KLeines ungarisches Kochbuch" Karoly Gundla -
> najsłynniejszego węgierskiego gastronoma (1883 - 1956).

Który zmarł na obczyźnie, a władze węgierskie nie pozwoliły mu przed
śmiercią zobaczyć się z rodziną - taka notka o nim jest w "CK kuchni"
Makłowicza.

--
"Żałuj za dowcipy, synu!"
Tytus, Romek i A'Tomek, ks. VIII

4. Data: 2006-10-06 14:21:52

Od: "wesoły Romek" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Moje źródło to "KLeines ungarisches Kochbuch" Karoly Gundla -
> najsłynniejszego węgierskiego gastronoma (1883 - 1956).
>
> Władysław

wypożyczyłeś z muzeum?

dzdżownica

5. Data: 2006-10-06 14:23:50

Od: "wesoły Romek" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "flower" <f...@w...pl> napisał w wiadomości news:eg55ed$dp1

> Który zmarł na obczyźnie, a władze węgierskie nie pozwoliły mu przed
> śmiercią zobaczyć się z rodziną

Widocznie bały się, że ludzie zaczną gotować według jego przepisów.
Aż dziw, że Wład ma jego książkę.
Wład na pewno znał hrabiego Dzieduszyckiego.

dżdżownica

6. Data: 2006-10-06 16:19:41

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <eg55ed$dp1$1@nemesis.news.tpi.pl>,
"flower" <f...@w...pl> wrote:

> [...]
>
> Który zmarł na obczyźnie, a władze węgierskie nie pozwoliły mu przed
> śmiercią zobaczyć się z rodziną - taka notka o nim jest w "CK kuchni"

E, nieprawda. Po wojnie prowadził do 1948 r. swoją własną restaurację w
Budapeszcie i dzierżawił restaurację w hotelu Gellert. W 1948 r.
zachorował na raka i zmarł w Budapeszcie w 1956.

Władysław

7. Data: 2006-10-06 17:24:16

Od: rAzor <o...@...zeby.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik flower napisał:

> [...]
> trzema nazwami, ale np. Władek Łoś pod nazwą gulaszu segedyńskiego podawał

Nieważne. Lecę po wołowinkę. mmmm...
--
rAzor
------------

8. Data: 2006-10-09 07:24:37

Od: "flower" <f...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> E, nieprawda. Po wojnie prowadził do 1948 r. swoją własną restaurację w
> Budapeszcie i dzierżawił restaurację w hotelu Gellert. W 1948 r.
> zachorował na raka i zmarł w Budapeszcie w 1956.

A to może ja źle zrozumiałem? On mieszkał na Węgrzech, a rodzina za granicą.

--
"Żałuj za dowcipy, synu!"
Tytus, Romek i A'Tomek, ks. VIII

9. Data: 2006-10-09 08:27:23

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <egcth9$ba3$1@nemesis.news.tpi.pl>,
"flower" <f...@w...pl> wrote:

> A to może ja źle zrozumiałem? On mieszkał na Węgrzech, a rodzina za granicą.

Nie, Makłowicz powypisywał w swojej książce jakieś duby smalone o
Gundlu. Po pierwsze wymyślił, że jego ojciec też miał na imię Karoly i
był jeszcze wybitniejszym gastronomem od syna.
Ojciec Karola Gundla miał tymczasem na imię Janos (właściwie Johann, bo
był Niemcem z Bawarii) i był znanym budapeszteńskim hotelarzem i
restauratorem. W historii kulinarnej znany jest jednak mniej od syna,
głownie jako wynalazca Palócleves (po polsku będzie to chyba "zupa
Paloczów"). Zmarł w 1915 roku, więc w żaden sposób nie może być
prawdziwa informacja Makłowicza jakoby obaj Gundlowie zmarli po wojnie
na emigracji.

Władysław

JESZCZE...
Proszę o pzepis na pastiłę?