From: "Harun al Rashid" <a...@o...pl>
Newsgroups: pl.soc.dzieci.starsze
References: <gfevek$h9i$1@nemesis.news.neostrada.pl> <1...@h...pl>
<491c0663$1@news.home.net.pl> <1...@h...pl>
Subject: Re: Jak się nie dać w szkole
Date: Thu, 13 Nov 2008 17:04:00 +0100
Lines: 28
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.3028
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.3028
NNTP-Posting-Host: 89.79.110.249
Message-ID: <491c4ff3$1@news.home.net.pl>
X-Trace: news.home.net.pl 1226592243 89.79.110.249 (13 Nov 2008 17:04:03 +0100)
Organization: home.pl news server
X-Authenticated-User: k...@g...home.pl
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!news.home.net
.pl!not-for-mail
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.dzieci.starsze:41009
Ukryj nagłówki
Użytkownik "Habeck Colibretto"
>
> Zachowanie zawsze wychodzi od zmiany mentalności.
Uwaga na nisko latające kwantyfikatory. :)
Zachowanie wypływa nie tylko z wewnętrznej motywacji, można je na przykład -
narzucić. We wszelkiej maści organizacjach typu formacyjnego przywiązuje się
duże znaczenie do zachowań, nieprzypadkowo. Wyprostowana postawa żołnierza,
pochylona głowa zakonnika, obnazony tors członka gangu - co było pierwsze,
mentalność czy zachowanie?
> Taką zmianą jest już
> pomyślenie "mogę" zamiast "nie dam rady". I tego dziecko najpierw musi
> się nauczyć, że może. Jak już to się zmieni, to stanie i odpysknie
> dręczycielowi. I może coś z tego będzie.
> A jak po prostu się zachowa wbrew sobie a dręczyciel zachowa się inaczej
> niż dręczony przypuszczał, to dzieciak zamknie się jeszcze bardziej.
>
Jak już się zmieni, postawi się i odpysknie, to niby nad czym chcesz
pracować? Przemiana z ofiary w niezależnego osobnika już się dokonała, a to
ona była celem, nie samo odpyskiwanie.
I nie dziecko musi się nauczyć, tylko musimy nauczyć dziecko, nie powinno
zostawać z tym ciężarem samo. Podpowiedzi w artykule wydają się prostackie
(nazwij napastnika imieniem, nazwij sytuację) ale są zdumiewająco skuteczne.
EwaSzy
|