Jak sie robi ser zolty z mleka ?

1. Data: 2001-09-20 21:48:23

Temat: Jak sie robi ser zolty z mleka ?
Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy ktos potrawi i wie jak sie robi ser zolty z mleka ?
Co trzeba kupic oprocz mleka i moze gdzie sa przepisy w internecie.
Prosze o odpowiedz.

Jacek

1. Data: 2001-09-21 07:45:14

Temat: Re: Jak sie robi ser zolty z mleka ?
Od: "batory" <a...@a...poczta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wielokrotnie już było. Wnosek - sposobów domowych na żółty ser nie ma.
Pozdrawiam - Agnieszka

Użytkownik Dariusz <d...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:1...@p...katowice.sdi.tpnet.pl.
..

1. Data: 2001-09-21 09:38:28

Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

batory napisał:

> Wielokrotnie już było. Wnosek - sposobów domowych na żółty ser nie ma.

Wlasnie jest.
Trzeba kupic podpuszczke w butelce i nia skwasic mleko.
Potem zebrac do gazy, odczedzic, wycisnac, suszyc, podgrzac, a potem do
solanki.

Roznica miedzy bialym a zoltym serem to taka, ze bialy sie robi z
kwasnego mleka
i potem nie podgrzewa , a zolty robi sie ze slodkiego mleka i podgrzewa.

Ale i tak nie mam pojecia skad sie bierze ten zolty kolor. Podobne
podczas topienia.
Znajomy kiedys pracowal w mleczarni przy produkcji serow zoltych to
musze go poszukac.
Jacek

1. Data: 2001-09-21 09:40:25

Od: "batory" <a...@a...poczta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ej, ty chyba nigdy nie robiłeś żadnego sera. Biały się podgrzewa jak
najbardziej, robiłam wielokrotnie. Bez podgrzania to będzie w najlepszym
razie b. rzadki twarożek.

dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...

1. Data: 2001-09-21 09:53:45

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy ktos potrawi i wie jak sie robi ser zolty z mleka ?
> Co trzeba kupic oprocz mleka i moze gdzie sa przepisy w internecie.
> Prosze o odpowiedz.
Nie pamiętam czyje to było, niestety, ale:

Cyt. "Jaki? czas temu kto? pytał o przepis na domowy ser żółty.
Dotarłam w górach do gospodyni która podała tak? oto recepturę:

1,5 kg sera białego
2 litry mleka słodkiego
4 żółtka
1 łyżeczka sody oczyszczonej
1 łyżeczka soli
ćwierć kostki masła

Mleko zagotować-do gotuj?cego pokruszyć drobno biały ser i mieszać aż się
ser rozpu?ci. Zdj?ć z ognia i ubijać tłuczkiem, do momentu aż się zacznie
oddzielać ser od serwatki. Przecedzić. Roztopić w osobnym naczyniu masło,
dodać do niego odcedzon? masę serow?, żółtka, sodę i sól. Wszystko
wyrabiać
tłuczkiem na jednolit? masę (ok. 20 minut, ale nie na ogniu) Powstał? masę
można wlać do foliowej osłonki stosowanej do wyrobu salcesonu, albo do
butelki plastikowej po napojach i wstawić do lodówki, aby masa zastygła.
PóĄnej wystarczy rozci?ć butelkę i wyci?gn?ć kształtny już ser.

Można dodać bryndzę (w momencie kiedy kruszy się ser do mleka) dla
zaostrzenia smaku, lub vegety, papryki, czy innych ulubionych przypraw
(ale w końcowym etapie wyrabiania -razem z sod?)"
pozdr. Jerzy

1. Data: 2001-09-21 09:57:12

Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

batory napisał:

> Ej, ty chyba nigdy nie robiłeœ żadnego sera. Biały się podgrzewa jak
> najbardziej, robiłam wielokrotnie. Bez podgrzania to będzie w najlepszym
> razie b. rzadki twarożek.
Przeciez napisalem ze roznica taka, ze bialego sie potem nie podgrzewa,
zeby sie nie stopil i gorale wedza go na zimno.

Oczywiscie ze trzeba siadle mleko podgrzac, ale wlasnie przed
odcedzeniem serwatki.

Ale nadal nie wiem jak sie robi zolty ser, ze z bialego mleka jest
zolty.
Czy to jest kolor tluszczu ?
Jacek

1. Data: 2001-09-21 09:59:26

Od: Dariusz <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jerzy napisał:

> [...]
> butelki plastikowej po napojach i wstawić do lodówki, aby masa zastygła.
> Późnej wystarczy rozci?ć butelkę i wyci?gn?ć kształtny już ser.

a nie jest to przepis na ciasto serowe bez maki ?
J.

1. Data: 2001-09-21 10:04:00

Od: "Marek Lang" <m...@h...com> szukaj wiadomości tego autora

Dariusz <d...@p...onet.pl> wrote in message

> Wlasnie jest.
> Trzeba kupic podpuszczke w butelce i nia skwasic mleko.

A gdzie mozna kupic podpuszczke?

1. Data: 2001-09-21 10:07:13

Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

jako, że przed miesiącem robiłem własnoręcznie ser (moje nieletnie też),
mogę opisać. W domu to jednak trochę trudno. Mleko przed użyciem
pasteryzuje się podgrzewając szybko do 70 stopni a następnie schładza
się do ok 40 stopni. Dodaje się podpuszczkę i czeka godzinę utrzymując
stałą temperaturę. Po godzinie należy urządzeniem zwanym harfą pokroić
świeży ser na kawałki wielkości orzecha laskowego (dla dużodziurowego
sera) lub grochu (dla małodziurowego). Dodać ewentualne przyprawy
(czosnek, szczypiorek) Potem czerpakiem łowić te kawałki i do formy z
sitkiem. W zależności od sera, obciążyć równomiernie, aby serwatka
wypłynęła. Następnie po wyciągnięciu z formy należy ser wykąpać w
solance przez 48h, obracając co trochę. Po wyłowieniu odstawić do
normalnie ciepłego pomieszczenia na 4-6 tygodni, zależy od sera. Należy
przy tym obracać co parę dni. Potem do zimnego, aby dojrzał na następne
parę miesięcy. Oczywiście też należy obracać do parę tygodni. I już go
można jeść.

Waldek

1. Data: 2001-09-21 11:01:54

Od: "batory" <a...@a...poczta.pl> szukaj wiadomości tego autora

A mnie kiedyś na tej właśnie grupie skutecznie przekonano, że domowy wyrób
żółtego sera jest niemożliwy, czyżby się mylono podowczas?. Pozdrawiam -
Agnieszka

tort rafaelo
placek lodowy?
Margarita (bylo:tequila)