Jak ukisić kapustę?

11. Data: 2010-04-01 08:57:04

Temat: Re: Jak ukisić kapustę?
Od: "Szpilka" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

news:19o228o8y2if1.gk173dzcmq9t$.dlg@40tude.net...

> :-D

Twoja pomoc jest nieoceniona.

Sylwia

12. Data: 2010-04-01 08:59:20

Od: "Szpilka" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Panslavista" <p...@i...pl> napisał w wiadomości

> "Szpilka" <s...@g...pl> wrote in message

> Pewnie trzeba obgotować w kwasie z kapusty, aż zmiekną na tyle, by nie
> łamały sie przy zawijaniu.

To to wiem :-)
Tylko nie wiem czy ten kwas rozcieńczać czy nie. Jak tak to ile wody? jak
nie to czy tego kwasu starczy na głowkę kapusty?
No, myślałam że ktoś może tak robił i mi podpowie :-)

> Trzeba stanąć przy garnku...

Taa? Coś ty? Myślałam że siedząc na kanapie mogę gotować ;-P

Sylwia

13. Data: 2010-04-01 09:05:49

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 1 Apr 2010 10:57:04 +0200, Szpilka napisał(a):

> Twoja pomoc jest nieoceniona.
>
> Sylwia

Sylwusiu, bo mnie ze śmiechu aż do cna rozebrało, kiedy czytam, że do ŻYWEJ
kiszonki zabierasz się z zamiarem gotowania...

14. Data: 2010-04-01 09:29:36

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> No, myślałam że ktoś może tak robił i mi podpowie :-)

> Taa? Coś ty? Myślałam że siedząc na kanapie mogę gotować ;-P

To dlaczego na to wygląda? Słynne potrawy po za piernikami toruńskimi
powstawały na przystanku "kuchnia". :-))))

15. Data: 2010-04-01 09:30:33

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Sylwusiu, bo mnie ze śmiechu aż do cna rozebrało, kiedy czytam, że do
> ŻYWEJ
> kiszonki zabierasz się z zamiarem gotowania...

Twoja pachnie jak beczka po kapuście?!

16. Data: 2010-04-01 09:39:50

Od: "Szpilka" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Sylwusiu, bo mnie ze śmiechu aż do cna rozebrało, kiedy czytam, że do
> ŻYWEJ
> kiszonki zabierasz się z zamiarem gotowania...

No cieszę się że Cię rozbawiłam :-)
Więc może mi powiesz jak ukisić takie liście na szybko?

Sylwia

17. Data: 2010-04-01 10:43:41

Od: "Bożena" <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

"Szpilka" <> wrote in message news:hp1plb$4bk$1@inews.gazeta.pl...

> No cieszę się że Cię rozbawiłam :-)
> Więc może mi powiesz jak ukisić takie liście na szybko?

Sylwio, nie obraź się, ale ubaw, który wzbudziło Twoje pytanie, jest
całkowicie uzasadniony.

Proces, o który pytasz, w żaden sposób nie można nazwać kiszeniem.
Kiszenie to fermentacja mlekowa przebiegająca w temperaturze około 15-20C i
zajmuje kilka dni (w Internecie jest mnóstwo informacji na ten temat).
Dlatego metoda, w której występuje gotowanie nie jest i nigdy nie będzie
kiszeniem, a tylko gotowaniem świeżej kapusty w soku z kiszonej. Dlatego
Twoje pytanie jest z natury błędne i budzi co najmniej uśmiech.

Kapustę do gołąbków z kiszonej kapusty kisi się całościowo tzn. podczas
kiszenia kapusty do kapusty siekanej wkłada się całe głowki i tak razem
wszystko się kisi. Nie ma innej możliwości.

Swoją drogą nigdy nie słyszałam o takiej drodze na skróty, aby przygotować
gołąbki z kiszonej kapusty. Inna sprawa, że takie gołąbki nie mogą się
nazywać "gołąbkami z kiszonej kapusty" - kapusta nigdy nie była ukiszona.

Bożena.

18. Data: 2010-04-01 11:19:13

Od: "Szpilka" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Bożena" <n...@g...com> napisał w wiadomości

> Sylwio, nie obraź się, ale ubaw, który wzbudziło Twoje pytanie, jest
> całkowicie uzasadniony.

Nie obrażam się, spoko :-)

> [...]
> kiszeniem, a tylko gotowaniem świeżej kapusty w soku z kiszonej. Dlatego
> Twoje pytanie jest z natury błędne i budzi co najmniej uśmiech.

Ok, można się przyczepić nazewnictwa :-)
Chciałam wiedzieć jak z połączenia surowej kapusty i soku z kiszonej kapusty
zrobić 'kwaśne' liście :-)

> Kapustę do gołąbków z kiszonej kapusty kisi się całościowo tzn. podczas
> kiszenia kapusty do kapusty siekanej wkłada się całe głowki i tak razem
> wszystko się kisi. Nie ma innej możliwości.

Wiem że się tak robi. Ale trudno jest kupic taką ukiszoną główkę. Dlatego
wiem że jest sposób na 'ukiszenie' samych liści.

> Swoją drogą nigdy nie słyszałam o takiej drodze na skróty, aby przygotować
> gołąbki z kiszonej kapusty.

No ja słyszałam. Nawet nie raz takie gołąbki jadłam.

> Inna sprawa, że takie gołąbki nie mogą się nazywać "gołąbkami z kiszonej
> kapusty" - kapusta nigdy nie była ukiszona.

No to jak nazwać taka potrawę?
Bo ja znam to pod nazwa gołąbki.
Potrawa z kapusty białej nazywa się 'kapusta faszerowana'. A z ukiszonek
(kwaśnej) gołąbki.
No ale mniejsza o nazwę. :-)

Dobra, będę próbowała jakoś te liście w tym kwasie ugotowac czy coś.
Najwyżej mi nie wyjdzie. :-)

Sylwia

19. Data: 2010-04-01 11:43:27

Od: "Bożena" <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

"Szpilka" <> wrote in message news:hp1vfm$ov9$1@inews.gazeta.pl...
> Użytkownik "Bożena" <> napisał w wiadomości
<...>

> Ok, można się przyczepić nazewnictwa :-)
> Chciałam wiedzieć jak z połączenia surowej kapusty i soku z kiszonej
> kapusty zrobić 'kwaśne' liście :-)

Ano jak widać nazewnictwo jest bardzo ważne i bez tego czasmi trudno jest
się porozumieć ;)

<...>

> No to jak nazwać taka potrawę?
> Bo ja znam to pod nazwa gołąbki.
> Potrawa z kapusty białej nazywa się 'kapusta faszerowana'. A z ukiszonek
> (kwaśnej) gołąbki.
> No ale mniejsza o nazwę. :-)

Dlaczego mniejsza? Bardzo ciekawa sprawa... W której części kraju (a może to
nie w Polsce?) jest takie nazewnictwo? Pytam calkowicie poważnie, bo jestem
strasznie ciekawa.
Jeszcze się nie spotkałam w żadnym ze znanych mi krajów ani regionie (krajów
będzie więcej niż 3), aby pod nazwą "gołąbki" (bez dodatkowych słów w
nazwie) kryły się gołąbki z kiszonej kapusty, a gołąbki ze świeżej kapusty
nie były "gołąbkami", a tylko "kapusta faszerowaną". Raczej jest odwrotnie
"gołąbkami" to farsz zawinięty w świeżą kapustę, a jak kapusta jest kiszona,
to się do nazwy dodaje "z kiszonej kapusty". Pod nazwą "kapusta faszerowana"
znam potrawę, gdzie cała główka kapusty jest faszerowana mięsem, a nie
pojedyńcze liście.

Co do nazwy tej konkretnej potrawy z liści przygotowanych na skróty, to
nawet nie wiem, jak to zgrabnie ująć, aby nie wprowadzać nikogo w bląd...
Może jakieś "gołąbki na skróty" ;) lub jakoś w stylu "gołąbki
autorskie/Zosi/itd." czyli bez podawania w nazwie informacji o kapuście?

> Dobra, będę próbowała jakoś te liście w tym kwasie ugotowac czy coś.
> Najwyżej mi nie wyjdzie. :-)

Mam nadzieję, że się podzielisz wynikami eksperymentu. Niezależnie, czy
będzie udany, czy nie :)

Bożena

20. Data: 2010-04-01 12:30:53

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Bożena" <n...@g...com> wrote in message
> [...]
> "kapusta faszerowana" znam potrawę, gdzie cała główka kapusty jest
> faszerowana mięsem, a nie pojedyńcze liście.

Dokładnie, Kapustę faszerowana jadłem kilkanaście lat temu, wcześniej
nigdy się nie spotkałem z taką potrawą. Była to ćwiartka białej kapusty
pomiędzy liście której nawciskano farsz czysto mięsny i taką obwiązano nicią
i uduszono.
Gołąbki z lisci kiszonej kapusty jadałem często - najczęściej po Nowym
Roku, gdyż w takim mniej więcej czasie kończyła się biała kapusta w
główkach. Duże liście kisiło sie pomiędzy kapustą siekaną, albo kiszono
osobno całe główki nacinając głąb kapusty na krzyż i układając tym nacieciem
do góry, aby sok z kiszonki mógł wchodzić pomiędzy liście a gazy
fermentacyjne wypływać. Przestrzeń pomiędzy główkami wypełniało się siekaną
normalnie kapustą z przyprawami jak do normalnego kiszenia. Takiej kapusty
nie ubija się, a jedynie od góry daje się denko i obciąża kamieniem lub
słojem z wodą.
Na gołąbki wyjmowało się jedną lub dwie główki, obierano z liści na gołąbki,
środek zaś przeznaczono na surówkę - miał zazwyczaj cudowny smak, lepszy niz
sieczka. Sieczkę zaś gotowano na bigos lub inne potrawy - czyli tradycyjnie.
Syli mogę poradzić - można ugotować kapustę kiszoną, drobno posiekać i
dodać do farszu goląbków i zawijać go w liście sparzone, po ułożeniu w
rondlu podlać bulionem i odrobiną tego kwasu - jezeli za mało kwaśne -
powinno się udać.

Pasztet
na temat chrzanu
CASTLE FLOOR PLANS