Re: Jaka patelnia?

Data: 2011-06-30 05:22:20
Temat: Re: Jaka patelnia?
Od: "Misiek" <p...@o...pl>

news:1783wmen5lhpr.brvyjg4a4qwk$.dlg@40tude.net...

> http://biznes.onet.pl/powolne-zabijanie,18570,420613
5,1,prasa-detal
> [...]
> (substancja będąca chemicznym syntetykiem używanym do produkcji plastików,
> w tym teflonu) wydobywają się także z naszych mebli, dywanów, zasłon,
> ubrań, jedzenia i rozmaitych opakowań. Są tam najczęściej stosowane jako
> środek impregnujący, zabezpieczający przed poplamieniami lub przed
> niechcianym przyleganiem. Wszystkie te środki są mocno nadużywane, bez
> wystarczającego uzasadnienia stosowane gdzie się da."
>
> I nie jestem podatna na zachwalające teflon strony producentów przedmiotów
> z jego użyciem, wiec mi ich nie przytaczaj w odpowiedzi.

,GMO___lobbing__wiara_i_polityczna_wola.html#ixzz1Pr
YQPpgy

Teflon - nazwa handlowa polimeru o nazwie systematycznej:
politetrafluoroetylen -[-CF2-CF2-]n- (PTFE).

Ten sam polimer znany jest w Polsce również pod nazwą tarflen, którą stosują
Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach S.A. Inna nazwa handlowa to fluon.

Tworzywo to wynalazł w 1938 Roy J. Plunkett w laboratorium DuPonta Jackson
Laboratory w amerykańskim stanie New Jersey[1]. Synteza teflonu została
opatentowana przez firmę DuPont w 1956. Patent ten już dawno wygasł, jednak
nazwa "teflon" jest wciąż znakiem towarowym tej firmy i inni producenci tego
polimeru nie mają prawa posługiwać się tą nazwą.

Czysty politetrafluoroetylen jest całkowicie nietopliwy i zaczyna rozkładać
się w temperaturze 327 °C. W temperaturze ok. 260 °C przechodzi z fazy
krystalicznej do fazy condis, w której staje się przezroczysty i dość
miękki - ale nie płynny.

Jedną z najważniejszych cech PTFE jest jego wyjątkowo mała swobodna energia
powierzchniowa, dzięki czemu ma on dobre właściwości smarujące oraz nie
przywierają do niego żadne zanieczyszczenia. Inną ważną właściwością PTFE
jest jego wysoka odporność chemiczna. Praktycznie nie reaguje on, ani nie
rozpuszcza się w niczym oprócz stężonego kwasu fluorowodorowego.

Ze względu na nietopliwość, PTFE nie można obrabiać w typowy dla tworzyw
sztucznych sposób (np. przez wytłaczanie lub wtrysk), lecz trzeba stosować
techniki spiekania proszku - podobne do stosowanych w materiałach
ceramicznych.

Inne odmiany teflonu, zawierające obok merów -[-CF2-CF2-]n także mery
zawierające atomy wodoru, są topliwe i dzięki temu można je przerabiać
tradycyjnymi metodami, ale mają one gorsze właściwości termiczne, chemiczne
i powierzchniowe od czystego PTFE.

Zastosowanie

Patelnia pokryta teflonem pozwala na smażenie bez użycia tłuszczu
a.. materiały, przedmioty i powłoki przedmiotów oraz elementy urządzeń
pracujące w wysokich temperaturach i w kontakcie z agresywnymi środkami
chemicznymi (aparatura chemiczna, naczynia kuchenne, ubrania strażackie
(tzw. CUG) itp.)
b.. powłoki i materiały hydrofobowe (np. tkanina Gore-Tex)
c.. składnik smarów
d.. materiały, elementy urządzeń i powłoki poślizgowe (np. pocisków do
broni ręcznej)
e.. materiały uszczelniające (nici, taśmy)
f.. implanty, kolczyki itp. elementy mające stały kontakt z tkankami