Re: Jaki to smak?

Data: 2000-09-10 05:53:53
Temat: Re: Jaki to smak?
Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los)

Tom-W <d...@e...net.ae> wrote:

> W toczacej sie przydlugiej dyskusji o majonezach uzyto sformulowania
> "na nasz polski smak". To mnie zastanowilo. Jest takowy czy nie?

Dobre pytanie, ale trudna odpowiedz. Jak opisac czyjs smak, nie mowiac
juz o "smaku zbiorowym"?

> Chyba jest bo przeciez bezblednie odrozniamy polski majonez / sorki ze
> znowu/ od Kraftow,Hellmansow i innych mazidel.To samo jest z
> musztardami

Co do majonezow i musztard, zuwlaszcza musztard, to obawiam sie, ze nie
gra tu roli zaden "polski smak", a zwykle przyzwyczajenie do paskudztwa,
jakie bylo w sklepach w czasach komuny.
Podobnie niejeden Amerykanin bedzoie wolal hamburgera od najbardziej
wykwintnych potraw.
Inym przykladem jest piwo. Zauwaylem, w roznych miejscowowsciach i
regionach miejscowi czesto wola podle piwo z lokalnego browaru niz
najlespsze produkty renomowanych browarow. I nie chodzo tylko o cene.
Kiedy mieszkalem w Toruniu, to ciagle slyszalem, ze nie ma jak "swiezy
kujawiak" (zadziwiajacy sikacz). Teraz mieszkam w Pradze nad Wisla i
slysze, jak okoliczyn lud zachwala miejsowy produkt "Piwo krolewskie",
ktore ja pijalem wprawdzie w mlodosci, ale tylko z braku czego innego.
A oni maja przeciez do wyboru rozmaite dobre piwa, nie roziace sie cena.

>-z calej swiatowej oferty odroznimy kremska czy chrzanowa.

Kremska musztarda nie jest raczej polska. Miasto Krems, z ktorego
pochodzi, lezy w Austrii.
Chrzanowa musztarda z kolei znana jest nie tylko w Polsce i te chyba nie
w Polsce ja wymyslono. Obawiam sie, ze w Niemczech jet rownie
popularna.

> Napewno znajome jest uczucie gdy probujac roznych szynek wygladajacych
> podobnie/tzn. polsko/ ktoras z nich ma ten,wlasnie ten smak a inne nie.

Tak naprawde, ja nie wiem co to mialaby byc ta "polska szynka". A juz
na pewno nie rozpoznam jej po wygladzie! Moglbys opisac blizej o jaka
szynke Ci chodzi?
Poslie wedliniarstwo upadlo na leb, na szyje w latach siedemdziesiatych
i z trudem sie teraz podnosi. Rozmaite szynki polskiej produkcji
sprzedawane obecnie w sklepach nie wydaja sie miec ze soba wiele
wspolnego, a co do jakosci, nie umywaja sie do produktow zagranicznych.

>Sadze ze polski smak to mniej chemii i
> wypelniaczy -bardziej naturalny

Czy to znaczy, ze poza Polska smakuja ludziom chemiczne dodatki i
wypelniacze? I czy ludzisz sie, ze tych dodatkow nie ma w polskich
produktach zywnosciowyc od lat?

Wladyslaw