Re: Jeśli Polański zasługuje na karę...

From: vonBraun <i...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.filozofia,pl.sci.psychologia
Subject: Re: Jeśli Polański zasługuje na karę...
Date: Sun, 11 Oct 2009 01:28:44 +0200
<haqtr3$9ah$1@inews.gazeta.pl> <haqveh$f4v$1@inews.gazeta.pl>

Robakks wrote:
> "vonBraun" <i...@g...pl>

40

> Powiem Ci vonBraun prawdę, która Cię może zszokować:
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> prawda to relacja pomiędzy nazwą, a rzeczą nazywaną
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tylko na poziomie opisowym. Niestety, niewiele wynika z tego, że okrągły
czerwony owoc rosnący na drzewie nazwiemy 'apple', czy 'jabłko' (poza
tym jedynie, że wybrane grupy językowe wiedzą o czym mowa). Nie wiemy
czemu wyrosło i dlazego jest jadalne. Prawda więc jest niezależna od
użytych nazw - nazwy pełnią jedynie funkcję symbolizacji tego czego dotyczą.
Prawdę można zrozumieć bezpośredno - bez słów - i bez nazw. Prawda to
posiadanie adekwatnego - czytaj - trafnego modelu rzeczywistości, który
poza jej nazwaniem/opisem pozwala na przewidywanie jednych faktów na
podstawie innych. W tym sensie prawda jest związana z mocą wyjaśniającą
naszego modelu rzeczywistości.

> Innych prawd nie ma.

Nazywanie nie zastąpi wyjaśniania. Świat nie jest zbiorem przedmiotów do
nazwania ale zbiorem procesów wymagających zrozumienia związków między nimi

> Jeśli dwoje ludzi patrząc na to samo widzi to samo
> to to jest ich prawda.

Jeśli zaś dwoje ludzi patrząc na to samo widzi coś innego warto poszukać
czegoś co nazywamy dowodem prawdziwości.

> np. pole kwadrata na płaszczyźnie Euklidesa.
> Ktoś, kto nie rozumie może tę prawdę okrzyknąć nieprawdą,
> ale czy to coś zmieni? :)
> Skąd wiesz, czy ja patrząc na ten artykuł nie widzę tego
> samego co autor? :-)
> Edward Robak* z Nowej Huty
> ~>°<~
> miłośnik mądrości

To oczywiste, że Ty widzisz to co autor - ja coś innego. Gdyby autor
zechciał udowodnić swoje twierdzenia, moglibyśmy zobaczyć to samo -
trafny model rzeczywistości. Czy wyjaśnianie treści sztuki filmowej
spiskiem Żydów jest trafnym modelem rzeczywistości? Jakieś dowody?

pozdrawiam
vonBraun