Kanciasta szynka.

1. Data: 2013-05-08 19:55:57

Temat: Kanciasta szynka.
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

http://www.fakt.pl/Tak-kantuja-nas-na-szynce-Zobacz-
co-jest-w-szynce,artykuly,148684,1.html

"(...)Wędlina sprzedawana jest najczęściej bez opakowania, a wtedy jej
skład pozostaje dla klienta niezbadaną tajemnicą.

- Żeby szynka zasługiwała na swoją nazwę, z kilograma mięsa może jej
powstać nie więcej niż 80 dekagramów. Tymczasem wielu producentów wędlin
wytwarza z kilograma mięsa blisko dwa kilo szynki. Ona nie może być dobra -
przekonuje Kamil Kreczkowski (25 l.) z masarni w Miłakowie na Warmii.
Tradycyjna szynka w swoim składzie ma jedynie mięso, sól i przyprawy. Ta z
masowej produkcji ma składników liczonych w dziesiątki: azotanową solankę,
żelatynę, białko sojowe, konserwanty i substancje wzmacniające smak oraz
zapach z grupy E. Do tego szynki nie wędzi się, a maluje - jak auta w
lakierniach.

- Konsument musi zwracać na to uwagę i czytać uważnie etykiety lub domagać
się informacji o składzie. Dobra szynka, niestety będzie też odpowiednio
kosztować - mówi inspektor Krystyna Procyk z Inspekcji handlowej w
Olsztynie.

Z tego składa się kiepska szynka

Z 1 kilograma surowego mięsa uzyskuje się 1,80 kilograma wędliny. W jaki
sposób? Wystarczy przeczytać skład: mięso - 65 proc., substancje
wypełniające i stabilizatory (azotanowa solanka, żelatyna, białko sojowe) -
25 proc., konserwanty i substancje wzmacniające smak oraz zapach z grupy E
- 6 proc., substancje koloryzujące zastępujące wędzenie - 2 proc., gluten,
jaja, mąka ziemniaczana, pochodne produkty sojowe - 2 proc. Taka szynka ma
też niską cenę. Dobra szynka musi kosztować powyżej 30 złotych za kilogram

Oto prawdziwa szynka
Prawdziwa szynka wiejska oparta na staropolskiej recepturze: z 1 kilograma
surowego mięsa uzyskuje się do 80 dekagramów wędliny. Skład: mięso - 94
proc., przyprawy (sól, pieprz, czosnek, gorczyca, posiekana papryka, zioła)
- 3 proc., naturalna substancja peklująca - 1 proc., woda - 2 proc.(...)"
--
XL

2. Data: 2013-05-08 21:27:38

Temat: Re: Kanciasta szynka.
Od: LeonKame <k...@l...com> szukaj wiadomości tego autora

Ja kupuje miecho tylko u rzeznika !

3. Data: 2013-05-09 08:52:35

Od: Robson <r...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zrobiłem coś do czego przymierzałem się już długo, mianowicie zbudowałem
sobie na działce wędzarnię. Kupiłem dobre mięso - to z marketów już
surowe jest naszprycowane fosforanami i wodą. Na pierwszy ogień szynka i
polędwica, tydzień się peklowały w soli i przyprawach, potem 5 godzin
wędzenia i godzina parzenia.
Powiem krótko, miodzio, pomimo tego, że wędziłem pierwszy raz to były
tak dobre jak robione przez doświadczonych. Nie kupię już wędlin w
sklepie, teraz się przymierzam do kiełbas.

4. Data: 2013-05-09 11:21:15

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 09 May 2013 08:52:35 +0200, Robson napisał(a):

> [...]
> tak dobre jak robione przez doświadczonych. Nie kupię już wędlin w
> sklepie, teraz się przymierzam do kiełbas.

Decyzja jedyna ze słusznych. Gratulacje!

Coraz więcej osób stara się samemu robić wędliny. Moze nie wpłynie to
znaczaco na ogólny rynek, ale... może jednak da do myślenia producentom, ze
jest spory rynek na DOBRE wyroby, niekoniecznie chodzi o tanie.
--
XL

5. Data: 2013-05-09 13:31:44

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka wrote:

> Coraz więcej osób stara się samemu robić wędliny. Moze nie wpłynie to
> znaczaco na ogólny rynek, ale... może jednak da do myślenia producentom,
> ze jest spory rynek na DOBRE wyroby, niekoniecznie chodzi o tanie.

Ale jakby tak uczciwie policzyć, to nie wiem, co wyjdzie taniej - szynka z
mięsa, czy szynka ze sklepu ( biorac pod uwagę, że tu w kilogramie szynki
jest połowa mięsa, a reszta to lepiej nie wiedzieć).

J.

www.kontestacja.com

6. Data: 2013-05-09 14:20:16

Od: Robson <r...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2013-05-09 13:31, krys pisze:

> Ale jakby tak uczciwie policzyć, to nie wiem, co wyjdzie taniej - szynka z
> mięsa, czy szynka ze sklepu ( biorac pod uwagę, że tu w kilogramie szynki
> jest połowa mięsa, a reszta to lepiej nie wiedzieć).

Nie chodzi o TANIEJ. Poczytaj skład, nawet te wędliny po 30-50 zł za kg
mają w składzie więcej pozycji niż ja na tygodniowej liście zakupów.
Skład mojej szynki: szynka, sól, cukier, jałowiec, majeranek, czosnek,
pieprz, liść laurowy i kolendra.
Wędzarkę zbudowałem z desek które miałem, drewno do wędzenia zbieram od
kilku lat z wycinki gałęzi i drzewek owocowych.
W zakładzie mięsnym szynka kosztowała ok.15 zł/kg, tylko że jej
pochodzenie jest niewiadome. Co jakiś czas kupuję ćwiartkę świni po
10zł/kg. Drogo jak na rąbankę, ale źródło jest pewne a świnie karmione
kartoflami i zieleniną. Dotychczas znajomy je wyrabiał a razem
wędziliśmy, teraz wszystko zrobiłem sam, chcę mieć swoje wyroby na okragło.
Większość po zrobieniu mrożę a potem co kilka dni kawałek rozmrażam,
parzę i mam na okrągło.
Czy to tak dużo drożej? No nie wiem. A zdrowiej i smaczniej na pewno.

7. Data: 2013-05-09 14:36:50

Od: "Stefan" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Robson" <r...@...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Powiem krótko, miodzio, pomimo tego, że wędziłem pierwszy raz to były tak
> dobre jak robione przez doświadczonych. Nie kupię już wędlin w sklepie,

Witaj w Klubie "To jest dobre, bo moje"!!!! O cenę dobrego, swojskiego
mieska, ze swinki karmionej tradycyjnie, nie stresowanej, nie martw się, bo
najważniejsze Wiesz co jesz!
pozdr
Stefan

8. Data: 2013-05-09 14:54:12

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 09 May 2013 13:31:44 +0200, krys napisał(a):

> Ale jakby tak uczciwie policzyć, to nie wiem, co wyjdzie taniej - szynka z
> mięsa, czy szynka ze sklepu ( biorac pod uwagę, że tu w kilogramie szynki
> jest połowa mięsa, a reszta to lepiej nie wiedzieć).

Hint: niekoniecznie chodzi o tanie.

Pewni moi dalsi znajomi koniecznie chcieli moje wędliny - "na spółkę",
znaczy że koszt surowców dzielimy na pół, a robota moja (w ich pojęciu "w
cenie").
Byłam pełna niechęci co do tego "interesu", bo znając ich wiem, że zawsze
kupują co najtańsze, takie mają przekonania i smaki, NIE warunki finansowe.
No ale nie dało się odmówić, usilnie mnie przekonywali, żebym policzyła
dokładnie tyle, ile mnie kosztowały moje wyroby. Kiełbasa wyszła po 30 zł -
a oni miny zdziwione, bo "na wsi kiełbasa wiejska przecież tyle nie
kosztuje".
Owszem, tyle nie, ale "wiejska" zawiera najgorsze mięsne i tłuszczowe
skrawkoflaki oraz w połowie mąkę ziemnaczaną i jajka, a moja jest "dworska"
- ze schabu grubo krojonego, mielonej karkówki i wołowiny 1 klasy
jedynie... Jak już robię kiełbaskę, to ma być najlepsza - dla rodziny.
Nigdy więcej takich "interesów". A tamci nadal kupują wędzone jaja z
mąką...

Wolę dać wdzięcznej osobie w prezencie (i daję), niż takie "interesy" z
ludźmi nie majacymi pojęcia o wyobrażeniu robić.
--
XL

9. Data: 2013-05-09 14:54:53

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 09 May 2013 14:20:16 +0200, Robson napisał(a):

> [...]
> parzę i mam na okrągło.
> Czy to tak dużo drożej? No nie wiem. A zdrowiej i smaczniej na pewno.

Dokładnie!
--
XL

10. Data: 2013-05-09 14:57:14

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Robson wrote:

> Nie chodzi o TANIEJ.

Wiem.

> [...]
> mają w składzie więcej pozycji niż ja na tygodniowej liście zakupów.
> Skład mojej szynki: szynka, sól, cukier, jałowiec, majeranek, czosnek,

Właśnie dlatego: w kilogramie Twojej szynki jest 0,8 mięsa. w kilogramie
szynki ze sklepu... Skoro z kilograma mięsa robi się 2 kg szynki, to sam
widzisz

J.

www.kontestacja.com

Z kuchni do pralni