Kociołek

11. Data: 2016-08-10 20:01:32

Temat: Re: Kociołek
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 10 Aug 2016 19:04:03 +0200, Wiesiaczek napisał(a):

> Ty zawsze taka upierdliwa jesteś, czy tylko na mnie się tak zawzięłaś?

Upierdliwa? - to raczej Ty. Aby potrawy jak najmniej przywierały,
porowatość wnętrza naczynia powinna być jak najmniejsza. Nie zgadzasz się z
tym?

12. Data: 2016-08-10 20:15:47

Od: Wiesiaczek <W...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 10.08.2016 o 20:01, Ikselka pisze:

> Upierdliwa? - to raczej Ty. Aby potrawy jak najmniej przywierały,
> porowatość wnętrza naczynia powinna być jak najmniejsza. Nie zgadzasz się z
> tym?

Nie do końca...
Patelnie teflonowe mają często porowatą powierzchnię a nic tam nie
przywiera...
Kombinuj dalej...

--
Wiesiaczek (dziś z DC)

"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

13. Data: 2016-08-10 21:52:11

Od: Krycha <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 10.08.2016 o 19:04, Wiesiaczek pisze:

> Ty zawsze taka upierdliwa jesteś, czy tylko na mnie się tak zawzięłaś?

Nie jest upierdliwa, tylko dokładna, a to różnica.
Warto korzystać z rad Ikselki, ma dużo racji.

Krycha.

14. Data: 2016-08-10 21:58:47

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 10 Aug 2016 20:15:47 +0200, Wiesiaczek napisał(a):

> Nie do końca...
> Patelnie teflonowe mają często porowatą powierzchnię a nic tam nie
> przywiera...
> Kombinuj dalej...

Kombinuj dalej - hasło "antyadhezyjny" :->

15. Data: 2016-08-10 22:33:50

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 10 Aug 2016 21:52:11 +0200, Krycha napisał(a):

> Nie jest upierdliwa, tylko dokładna, a to różnica.
> Warto korzystać z rad Ikselki, ma dużo racji.

Wielkie dzięki. Staram się pomóc bezinteresownie, ale niektórym korzystanie
z tej pomocy sprawia kłopot, którego nie lubią po prostu i wolą prościej,
choć gorzej. A więcej zachodu to jednak zawsze lepsze efekty...

16. Data: 2016-08-11 00:46:42

Od: Animka <a...@t...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-08-10 o 19:04, Ixelka pisze:
> Ma wszystko. Kiedy naczynie nie jest natłuszczane po umyciu, podczas
> przechowywania rdzewieje, przez co jego powierzchnia staje się coraz
> bardziej porowata.
Trzeba wytrzeć suchą ściereczka do naczyń to nie zardzewieje.
Ja nie chcialabym, żeby mi coś jełczało w jakimś kociołku czy patelni.

--
animka

17. Data: 2016-08-11 00:51:11

Od: Animka <a...@t...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-08-10 o 22:33, Ikselka pisze:
> Wielkie dzięki. Staram się pomóc bezinteresownie, ale niektórym korzystanie
> z tej pomocy sprawia kłopot, którego nie lubią po prostu i wolą prościej,
> choć gorzej. A więcej zachodu to jednak zawsze lepsze efekty...
Prezcież przed gotowaniem/duszeniem i tak wkładasz trochę tłuszczu. Nie
ma sensu trzymać tłustego garnka w szafce.

--
animka

18. Data: 2016-08-11 01:14:01

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 11 Aug 2016 00:46:42 +0200, Animka napisał(a):

> Trzeba wytrzeć suchą ściereczka do naczyń to nie zardzewieje.
> Ja nie chcialabym, żeby mi coś jełczało w jakimś kociołku czy patelni.

Głupoty piszesz - zwykle garnki trzyma się w szaFKACH, W CIEMNOŚCI, a w
takich warunkach tłuszcz (tu: olej) nie jełczeje tak łatwo. Taką np oliwę
przechowuje się w ciemnych naczyniach bez lodówki.

19. Data: 2016-08-11 01:45:58

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 11 Aug 2016 00:51:11 +0200, Animka napisał(a):

> Prezcież przed gotowaniem/duszeniem i tak wkładasz trochę tłuszczu. Nie
> ma sensu trzymać tłustego garnka w szafce.

Boszsz, spuść bombę i... oświeć tę trąbę.

DYWAGACJA:

O czym my tu mówimy?
- Mówimy tu o garnkach żeliwnych nieszkliwionych, które jakiś czas
nieużywane i bez warstwy zabezpieczajacej szybko rdzewieją.

Dlaczego żeliwo rdzewieje, kiedy jest "gołe"??
- Bo jest w nim kupa żelaza, a w powietrzu wokoło jest tlen i wilgoć.
I takie mieszane towarzystwo nie jest dla siebie obojętne. CHEMICZNIE.

Co to jest rdzewienie?
- To jest utlenianie żelaza w zetknięciu z powietrzem atmosferycznym.

Dlaczego jest złe?
- Bo w miejscach, gdzie tworzy się rdza, odbywa się to kosztem utraty
żelaza - czyli UBYWA żeliwa, a jego miejsce zajmuje krucha i niemetaliczna
rdza.
Która jest krucha i łatwo usuwalna, a po usunięciu (np. przy myciu lub
szorowaniu albo po samoistnym odpadnięciu) pozostawia dziury - większe,
mniejsze lub mikro. Pory znaczy. Różnej wielkości pory. A najpierw
mikropory.
Choć wcale niekoniecznie nasze oko to rejestruje.
Za to w praktyce, podczas używania garnka, odczuwamy coraz bardziej przykre
przywieranie potraw do jego dna.
Wielkie pory to juz potem, jak te mikro się zleją w makro.
Tylko że wtedy garnek nadaje się już jedynie na doniczkę w stylu wiejskim.

Co zrobić, żeby garnek nie rdzewiał, gdy leży nieużywany?
- ODCIĄĆ dostęp wilgoci i powietrza do żeliwa.

Czym?
- Czymś, co można wielokrotnie łatwo nakładać i usuwać z garnka oraz co
daje GAZO- i WODOszczelną powłokę. TŁUSZCZEM.

KONIEC DYWAGACJI.

No więc CO Z TEGO, że na sam czas gotowania położysz na powierzchni garnka
tłuszcz? - zabezpiecza on garnek tylko na czas gotowania, do momentu umycia
i wysuszenia.

Gdyż po gotowaniu trzeba garnek umyć detergentem (wiesz, co to detergent?)
i pstryk! - tłuszczu nie ma.

Za to jest wilgoć w MIKROporach żeliwa, której nijak nie usuniesz ścierką.
I ta wilgoć dodatkowo potęguje rdzewienie. Dlaczego? - cóż, na obecnym
etapie uwierz na słowo lepiej i niech Ci ono wystarczy.

Nawet jeśli garnek wysuszysz na gorącym piecu, to wilgoć i tak ZAWSZE jest
w powietrzu, a już szczególnie w naszym klimacie stanowi całkiem duży jego
procent.
I działa na żeliwo cały czas. Razem z tlenem atmosferycznym.
Jeżeli garnka nie zabezpieczysz, oczywiście.

Coś jeszcze nie jest jasne?

PS. Możesz sobie garnek umyć także PRZED samym gotowaniem, jeśli Cię zraża
ten (zjełczały? - wcale nie) tłuszcz na nim.

20. Data: 2016-08-11 06:15:34

Od: Wiesiaczek <W...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 10.08.2016 o 21:52, Krycha pisze:

> Nie jest upierdliwa, tylko dokładna, a to różnica.
> Warto korzystać z rad Ikselki, ma dużo racji.
>
> Krycha.

Ło matko bosko! Jeszcze jedna!

Już dawno napisałem, że to, co ona pisze o natłuszczaniu jest oczywiste
i nie rozpisywałem się o tym, bo po co?
Więc nie dość, ze jedna nawiedzona bije pianę w kółko na ten sam
(nieistotny w dyskusji) temat, to teraz druga zaczyna jej wtórować.

A weźcie się baby za jakieś szydełkowanie, zmywanie garów czy co tam
jeszcze chcecie, ale nie właźcie na mnie z Waszymi mądrościami.

--
Wiesiaczek (dziś z DC)

"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)