Strona główna Grupy pl.rec.uroda [OT - ale obiecane, więc dotrzymuję słowa] + rzeczy, o których na tej grupie było gęsto i często - długaśne Re: [OT - ale obiecane, więc dotrzymuję słowa] + rzeczy, o których na tej grupie było gęsto i często - długaśne

Re: [OT - ale obiecane, więc dotrzymuję słowa] + rzeczy, o których na tej grupie było gęsto i często - długaśne

From: "Sowa" <m...@w...pl>
Newsgroups: pl.rec.uroda
Subject: Re: [OT - ale obiecane, więc dotrzymuję słowa] + rzeczy, o których na
tej grupie było gęsto i często - długaśne
Date: Mon, 25 Oct 2004 22:14:53 +0200

Użytkownik "justa" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

> Basia na wizażu pisze, że "witaminy A w postaci beta-karotenu nie można
> przedawkować, więc tym nie trzeba się martwić, ale chodzi bardziej o to,
> by
> nasza skóra nie przybrała zbyt pomarańczowego kolorytu." ale z drugiej
> strony, ten beta-karoten chyba może się w organizmie zamienić w wit. A, a
> ta
> już może zaszkodzić. jeszcze inna kwestia, słyszałam, że witamin w postaci
> naturalnej nie można przedawkować, tylko w postaci suplementów. wychodzi
> [...]

beta karoten to prowitamina i bez względu ile go w siebie wepchniesz, to
organizm "zrobi sobie" tylko tyle z niego wit A ile potrzebuje - jeśli
zapasy wit A są wystarczające, beta karoten nie zostanie zużytkowany a jego
nadmiar zostanie zmagazynowany w tłuszczu.
Inna sprawa, że faktycznie daje dość specyficzne zabarwienie skóry -
bardziej to wygląda jak początki żółtaczki niż opalenizna w sumie tym
bardziej, że najintensywniej zabarwiają się dłonie i stopy.
Natomiast witaminę A, jak i każdą inną witaminę _rozpuszczalną _w
_tłuszczach_ można_ przedawkować_ bez względu czy jest z tabletki czy ze
źródeł naturalnych (warto uważać ile się tego łyka ) .
Nie da rady przedawkować raczej witamin rozpuszczalnych w wodzie, bo są po
prostu wypłukiwane na bieżąco i wydalane z moczem.

Tak w ramach ciekawostki - beta karoten "siedzi" nie tylko w marchewce, jest
obecny we wszystkich pomarańczowych, czerwonych i żółtych owocach i
warzywach (morele, dynia, pomidory) oraz w zielonych i liściastych (sałacie,
kapuście, szpinaku), tyle, że barwa pomarańczowa jest maskowana przez
zielone barwniki chlorofilu - obecność beta karotenu i jego pochodnych można
obserwować teraz, gdy liście tracą zielone zabarwienie i ujawniają zawartość
beta karotenu mieniąc się żółcią i pomarańczami. :-)

Sowa