Re: Ogórki kiszone a surówka

1. Data: 2010-06-14 12:46:15

Temat: Re: Ogórki kiszone a surówka
Od: "Bożena" <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

"Jan Zachorowski" <> wrote in message
news:alpine.WNT.2.01.1006141035170.3284@Wnfvrx...
Witam,

Ostatnio pojawiła się pewna sporna kwestia - dotyczy ogórków kiszonych,
pokrojonych wzdłuż na ćwiartki i podanych do obiadu. Czy to już jest
surówka czy jeszcze nie? Co o tym sądzą inni?
**********

IMHO nie.
Za SJP: surówka - "potrawa z surowych warzyw lub owoców". Poza tym surówka
raczej ma w sobie więcej niz jeden składnik. Ogórki kiszone surowe nie są, a
i oprócz samych ogórków na talerzu też nic nie ma, więc raczej nazwałabym to
"dodatek", a nie "surówka" czy "sałatka".

Bożena.

2. Data: 2010-06-14 13:07:21

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 14 Jun 2010 14:46:15 +0200, Bożena napisał(a):

> [...]
> Za SJP: surówka - "potrawa z surowych warzyw lub owoców". Poza tym surówka
> raczej ma w sobie więcej niz jeden składnik.

Mówisz o sałatce. Nie istnieje sałatka jednoskładnikowa, ale surówka i
owszem. Surówka może być jednoskladnikowa lub może być tzw sałatką
surówkową.

> Ogórki kiszone surowe nie są,

No są - przecież nie są gotowane, tylko ukiszone. Kiszenie to metoda na
przedłużenie trwałości surowych warzyw z utrzymaniem ich waloró
witaminowych i mineralnych. Popularne dziś kiszonki dla bydła są właśnie
dlatego tak wartościowe, że zachowują właściwości surowizny.

> i oprócz samych ogórków na talerzu też nic nie ma, więc raczej nazwałabym to
> "dodatek", a nie "surówka" czy "sałatka".
>
> Bożena.

A czemu nie po prostu "ogórki kiszone"?

3. Data: 2010-06-14 14:28:28

Od: "Bożena" <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

"Ikselka" <> wrote in message

> Mówisz o sałatce. Nie istnieje sałatka jednoskładnikowa, ale surówka i
> owszem. Surówka może być jednoskladnikowa lub może być tzw sałatką
> surówkową.

Nie, mówiłam o znaczeniu, które podaje SJP:
- surówka - http://sjp.pwn.pl/slownik/2525402/
- sałatka - http://sjp.pwn.pl/slownik/2518974/sa%C5%82atka

Wracając do ilości składników. Surówka jednoskladnikowa mimo wszystko jednak
zazwyczaj zawiera jakieś przyprawy, olej, ocet itp., więc ta
"jednoskładnikowość" jest raczej dość naciągana i bardzo umowna.
W przypadku ogórków kiszonych nie mamy żadnych dodatków, które byśmy
dodawały podczas krojenia ich np. na ćwiartki czy też podawania w całości.

> [...]
> witaminowych i mineralnych. Popularne dziś kiszonki dla bydła są właśnie
> dlatego tak wartościowe, że zachowują właściwości surowizny.

Wcale niekoniecznie trzeba coś poddać obróbce cieplnej, aby to coś nie było
surowe. Właśnie dzięki kiszeniu ogórki przestają być surowe, mimo że dalej
oczywiście mają mnóstwo witamin itp., kóre mogłyby zniknąć podczas np.
obróbki cieplnej.
Może my w różny sposób definiujemy "surowość"? Dla mnie produkt jest surowy,
gdy nie został poddany żadnej obróbce tzn. wszystko, co jest kiszone,
marynowane lub w jakiś sposób poddane obróbce cieplnej, już nie jest surowe.

> A czemu nie po prostu "ogórki kiszone"?

Ponieważ rozmawiamy o grupach potraw, a nie o nazwie konkretnetnej potrawy,
czyli o tym, do jakiej grupy potraw można odnieść zwykłe "gołe" ogórki
kiszone.

Bożena.

4. Data: 2010-06-14 15:14:11

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Bożena" <n...@g...com> wrote in message
> [...]
>
> Ponieważ rozmawiamy o grupach potraw, a nie o nazwie konkretnetnej
> potrawy, czyli o tym, do jakiej grupy potraw można odnieść zwykłe "gołe"

Jako samodzielne danie (i półprodukt jednocześnie) pod nazwą ogórek
kiszony.
Sałatka z ogórków kiszonych - ogórki pokrojone w plasterki, ich połówki,
ćwiartki lub kostkę, także starte na dużych oczkach, cebula pokrojona w
kostkę lub jak kto lubi, lekko posypać cukrem, pieprzem, pokropić olejem.
Opcje - np. kostka z jabłka. Posypać zieloną czubrycą.

5. Data: 2010-07-06 20:38:05

Od: JerzyN <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-06-14 15:07, Ikselka pisze:
[...]
> Mówisz o sałatce. Nie istnieje sałatka jednoskładnikowa, [...]

Sałata?
--
pozdr. Jerzy

Kapusta młoda na zimę.
OBIAD
Moja kapusta - profanacji ciąg dalszy :)
KTO WIE...
ZUPA NA CAŁY ROK, ALE...