Re: Ogórki kiszone a surówka

From: "Bożena" <n...@g...com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Ogórki kiszone a surówka
Date: Mon, 14 Jun 2010 16:28:28 +0200

"Ikselka" <> wrote in message
news:ip0wjn3haj4l$.1k912ogrtn14a.dlg@40tude.net...

> Mówisz o sałatce. Nie istnieje sałatka jednoskładnikowa, ale surówka i
> owszem. Surówka może być jednoskladnikowa lub może być tzw sałatką
> surówkową.

Nie, mówiłam o znaczeniu, które podaje SJP:
- surówka - http://sjp.pwn.pl/slownik/2525402/
- sałatka - http://sjp.pwn.pl/slownik/2518974/sa%C5%82atka

Wracając do ilości składników. Surówka jednoskladnikowa mimo wszystko jednak
zazwyczaj zawiera jakieś przyprawy, olej, ocet itp., więc ta
"jednoskładnikowość" jest raczej dość naciągana i bardzo umowna.
W przypadku ogórków kiszonych nie mamy żadnych dodatków, które byśmy
dodawały podczas krojenia ich np. na ćwiartki czy też podawania w całości.

> No są - przecież nie są gotowane, tylko ukiszone. Kiszenie to metoda na
> przedłużenie trwałości surowych warzyw z utrzymaniem ich waloró
> witaminowych i mineralnych. Popularne dziś kiszonki dla bydła są właśnie
> dlatego tak wartościowe, że zachowują właściwości surowizny.

Wcale niekoniecznie trzeba coś poddać obróbce cieplnej, aby to coś nie było
surowe. Właśnie dzięki kiszeniu ogórki przestają być surowe, mimo że dalej
oczywiście mają mnóstwo witamin itp., kóre mogłyby zniknąć podczas np.
obróbki cieplnej.
Może my w różny sposób definiujemy "surowość"? Dla mnie produkt jest surowy,
gdy nie został poddany żadnej obróbce tzn. wszystko, co jest kiszone,
marynowane lub w jakiś sposób poddane obróbce cieplnej, już nie jest surowe.

> A czemu nie po prostu "ogórki kiszone"?

Ponieważ rozmawiamy o grupach potraw, a nie o nazwie konkretnetnej potrawy,
czyli o tym, do jakiej grupy potraw można odnieść zwykłe "gołe" ogórki
kiszone.

Bożena.