Re: PSYCHOLOGIA kontra FILOZOFIA

Data: 2003-02-08 20:51:35
Temat: Re: PSYCHOLOGIA kontra FILOZOFIA
Od: "Slawek [am-pm]" <sl_d[SPAM_JEST_BE]@poczta.gazeta.pl>

Użytkownik "d.v." napisał w wiadomości news:b22qt9$rtn$1@aquarius.webcorp.pl...

> Dlaczego filozofia i PSYCHOLOGIA dla wielu osób to prawie to samo? Przecież
> różnica jest potężna!

Niby tak, ale... Już ponad 250 lat temu był taki gość, który
nazywał się David Hume. W swoim "Traktacie o naturze ludzkiej"
usiłował zgłębić "mentalną naturę bytu ludzkiego" - czyli
psychologię - ukazując faktyczny proces, dzięki któremu
powstaje nasza "rzekoma wiedza".

Nauka oraz wszystkie jej dyscypliny (filozofia, matematyka,
fizyka, itd.) są dziełem ludzi, dlatego Hume sugeruje, że
dzięki zrozumieniu, jak funkcjonuje umysł ludzki, możemy
dowiedzieć się czegoś istotnego o samej naturze wiedzy,
którą ludzie tworzą i rozwijają.

Gość o nicku "wm" (nie wolałbyś nazwać się i podpisywać
zaczynając od wielkiej litery?) napisał:

> Psychologia wywodzi sie z filozofii. To jej mlodsza corka.

Chronologicznie rzecz biorąc pewnie masz rację, ale postawmy
sprawę na nogi. Moim zdaniem interdyscyplinarnie potraktowana
psychologia jest "królową nauk".

Zadajemy sobie określone pytania nie dlatego, że "obiektywnie"
są istotne, tylko dlatego, że tak skonstruowany jest nasz
mózg. Inaczej po prostu nie chce lub nie potrafi ich zadawać.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na coś, o czym nie mógł
wiedzieć Hume. Oprócz wiedzy o funkcjonowaniu mózgu bardzo
istotne jest moim zdaniem badanie samego procesu ewoluowania
mózgu człowieka w czasie ostatnich setek tysięcy lat. Posługując
się gigantyczną przenośnią - zrozumienie, "po co" powstawał
i w jakich warunkach komplikował się mózg człowieka pozwala
zrozumieć zaskakująco wiele zagadek ludzkiego bytu.

Przykładowo, odwieczne pytanie o "sens istnienia" nie musi być
wyłączną domeną filozofii czy religii, jak sądziło do tej pory
wielu ludzi. Całkiem zręczne i satysfakcjonujące wyjaśnienie
na to pytanie można odnaleźć na gruncie psychologii ewolucyjnej.

OK, d.v. (Tobie też Shift czy Caps Lock się zaciął? ;-). Mieszają
trochę ludziska różne sprawy. Nawet jednak w "klasycznym"
znaczeniu pojęć "filozofia" i "psychologia" wiele problemów lokuje
się na wspólnym obszarze zainteresowania tych dziedzin. PowerBox
o tym już sporo napisał.

Pozdrowódka dla grupy "pl.sci.filozofia" - to mój debiut u Was!
Zwracam uwagę na dziurę w ścianie między grupami (cross-post).

--
Sławek