Przepis na gulasz z świńskich serc

11. Data: 2008-02-25 22:05:13

Temat: Re: Przepis na gulasz z świńskich serc
Od: "iwanos" <i...@6...pl> szukaj wiadomości tego autora

> dusic do ,,mnietkosci'' -;)

miałem to na mysli tylko troche smiernoff mi zle podopowiadał

12. Data: 2008-02-25 22:06:46

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <1945349567$20080225221514@ewcia.kloups>,
"Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> wrote:

> Le lundi 25 février 2008 ą 20:50:09, dans <fpv65c$5ha$1@news.onet.pl> vous
> écriviez :

> Wbrew pozorom serca zalicza sie do podrobow zupelnie nieslusznie.

A to dlaczego?

Władysław

13. Data: 2008-02-25 23:04:43

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le lundi 25 février 2008 a 23:06:46, dans <w...@n...onet.pl>
vous écriviez :

> A to dlaczego?

> Władysław

Dlatego ze jest miesniem, tak jak lydka lub szynka. Tylko mniej
uzylowanym.

A madrosc ludowa zalicza go do podrobow dlatego ze jest "w srodku" -
tak jak watrobka lub flaczki.

Ewcia

--
Niesz
http://www.krolestwa.com

14. Data: 2008-02-25 23:13:21

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> wrote in message

> [...]
> uzylowanym.
>
> A madrosc ludowa zalicza go do podrobow dlatego ze jest "w srodku" -

Podroby są z drobiu - inne nazywają się środkiem, a płucka - lekkimi - też
mogą należeć do środka.
Tatuś był rzeźnikiem - jak słyszałem...

15. Data: 2008-02-26 01:14:04

Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

Wlodzimierz Macewicz wrote:

> to sie DUSI, a nie smazy, jak osiagnie wrzenie to se mozesz hajcowac ile
> chcesz i tak wiekszej temperatury
> nie osiagniesz (dopuki jest ciecz).

Dusi się później, najpierw smaży... Jak wpakowała surowe mięso do wody i
bulgocze to dostanie wygotowany wiór bez smaku - mięso (a i podroby,
przynajmniej ich większość) na gulasz należy wstępnie lekko obsmażyć
żeby za szybko w duszeniu nie rozmiękły - mają zacząć się ścinać
wewnątrz zanim na dobre woda do środka mięsa wniknie.

--
Darek

16. Data: 2008-02-26 01:18:43

Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

Mariusz wrote:

> Ciekawe...
>
> Lubie podroby, ale nigdy nie probowalem serc swinskich.
> Chyba troche dluzej trzeba dusic - to dosc twardy miesien jest - az do
> miekkosci chyba?

Wbrew pozorom twarde to są mięśnie obwodowe, używane sporadycznie w
sposób dynamiczny a przez większość czasu obciążone statycznie. A serce
i język obciążane są tylko dynamicznie - w gwarze myśliwskiej wątroba,
serce i język określane są mianem "drobia" w odróżnieniu od reszty
wnętrności określanych mianem "patrochy" - a podział ten wywodzi się
jeszcze z paleolitu - drobia to jest to co można z ubitego zwierzaka
wypruć i na miejscu, na surowo zjeść... Serce jest naprawdę jednym z
najdelikatniejszych kawałków mięsa (z mięśni prążkowanych chyba ylko
język się z nim równa).

--
Darek

17. Data: 2008-02-26 01:20:41

Temat: Re: Przepis na gulasz z ?
Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net> szukaj wiadomości tego autora

Ewa (siostra Ani) N. wrote:

> Wbrew pozorom serca zalicza sie do podrobow zupelnie nieslusznie.

Może lepiej stosować podział myśliwski - serce, język i wątroba to
drobia, reszta to patrochy... O różnicy pisałem ciut wyżej.

--
Darek

18. Data: 2008-02-26 05:53:02

Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <4119848878$20080226000444@ewcia.kloups>,
"Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> wrote:

> Le lundi 25 f?Švrier 2008 ?  23:06:46, dans
> <w...@n...onet.pl> vous ?Šcriviez :

> Dlatego ze jest miesniem,

Ale nie to decyduje o tym co nazywamy podrobami.

> tak jak lydka lub szynka. Tylko mniej
> uzylowanym.

Kto Cię uczył biologii???

> A madrosc ludowa zalicza go do podrobow dlatego ze jest "w srodku" -
> tak jak watrobka lub flaczki.

Nie dlatego. I nie żadna mądrość ludowa tylko zwyczaj językowy.
Podrobami od "podrobić" -- podzielić na drobne części, nazywa się po
prostu wszystkie drobne pojedyncze elementy pozostałe po podziale tuszy.
Termin jest przy tym dość konwencjonalny -- Halbański np. zalicz do
podrobów głowy i nogi, z wyjątkiem głów i nóg wieprzowych. Na mocy tej
konwencji serce jest pardygmatycznym przypadkiem podrobów.

Władysław

19. Data: 2008-02-26 06:18:33

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Wladyslaw Los" <w...@o...pl> wrote in message

> [...]
> podrobów głowy i nogi, z wyjątkiem głów i nóg wieprzowych. Na mocy tej
> konwencji serce jest pardygmatycznym przypadkiem podrobów.

W mojej świadomosci, kształtowanej przez długie już życie, podroby
dotyczą drobiu - ptactwa (prócz patrochów), zaś zwierzyny domowej jak i
łownej - środki - płuca, serce, śledziona, czasem wątroba i nerki -
lokalnie, niektórzy doliczają do nich także krowie wymiona. Z wymion po
ugotowaniu i pokrojeniu na dość grube plastry, wyżyłowaniu (usunięciu
kanałów mlecznych i naczyń krwionośnych można było podać z sosem chrzanowym
lub musztardowym (jak ozorki) lub usmażyć opanierowane jak kotlety
schabowe - pychotka.
Ogólnie są one wielce smakowite, ale wiele osób nie jada nawet żołądków
bydlęcych, bo im się flaki źle kojarzą. Wyroby garmażeryjne ze środków, to
głównie salcesony, pasztetowe i w galaretach - do szybkiego zużycia. Reszta
"prawdziwego mięsa" nadaje się na wyroby o długim okresie przechowywania
(wędzone, peklowane wcześniej ozory, szynki, czy kiełbasy...
Same patrochy też miały zastosowanie - jelitko oczyszczone, pokrojone na
krótkie kawałki w rosole kurzym udawalo flaczki, podroby - żołądki, serca i
wątróbki - doskonałe dla dzieci - prosto z rosołu lub np. z marchewką i
groszkiem - potrawka do ziemniaków.

20. Data: 2008-02-26 16:12:04

Od: "Wlodzimierz Macewicz" <w...@i...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>za szybko w duszeniu nie rozmiękły - mają zacząć się ścinać wewnątrz zanim

No wlasnie ,,obsmazyc'' , czyli krotko sciac bialko z wierzchu, a nie
smazyc!

Ale kiedys ogladalem na Discovery lowcow mitow (chyba tak to sie nazywalo),
gdzie
badano rytual ,,obsmazania'' miesa (chodzilo o sztuke mies, a nie o gulasz,
czyli drobne kawalki)

wyszlo ze obsmazanie pomaga jak umarlemu kadzidlo! NIE MA WPLYWU na
zachowanie wilgoci w srodku miesa

pozdrawiam WM

AHORA...
Gotowanie na parze
Co jada mężczyzna? Czyli ratunku, bo nie wiem, co gotować.
takie male slone paroweczki ;]
PYTANIE