Pyszny biały ser.

1. Data: 2017-05-17 12:02:49

Temat: Pyszny biały ser.
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Potrzebne:
4 litry/butelki mleka pełnego pasteryzowanego, nie UHT!!! (obecnie stosuję
Łaciate, w butelkach z czerwoną zakrętką), kubeczkowa śmietana z Końskich
(jedyna prawdziwa na rynku - szczepię nią mleko), garnek 4-5litrowy, chusta
serowarska klinek (syntetyczna, niebieska, perforowana) kupiona w
serowar.pl albo w Allegro.
Mleko w dwóch butelkach szczepię śmietaną (2 łyżki/butelkę), zakręcam,
szejkuję w celu rozprowadzenia szczepów bakterii mlekowych, odstawiam w
ciepłe miejsce.
Po 2 dobach zawartość wyciskam z butelek (obie równocześnie) do garnka z
gotującymi się 2 litrami słodkiego mleka.
Ostrożnie mieszam szumówką, a kiedy w mleku oddzieli się wyraźny skrzep,
wyłączam ogrzewanie, jeszcze chwilę delikatnie podważam skrzep od dna.
Wstawiam garnek do zimnej wody w zlewie.
Po schłodzeniu do temperatury ciała wybieram szumówką skrzep z garnka do
klinka opartego na jakimś sicie nad zlewem, pozostałą serwatkę przelewam
przez ten sam klinek, aby wyłapać wszystkie cząstki sernika.
Wolny brzeg klinka ściągam zapętloną gumką do weków i zawieszam na haczyku
nad zlewem, żeby odciekała serwatka.
Kiedy serwatka już prawie nie kapie, związuję wylot klinka sznurkiem i
kładę między dwie deski do krojenia związane ze sobą za uchwyty, kładę na
nich gumkę od wekowania (antypoślizg) i na niej ostrożnie umieszczam garnek
wypełniony tym razem trzema litrami wody jako obciążenie. Gumka świetnie
zapobiega zsuwaniu się garnka z górnej deski.
Kiedy serwatka przestanie wypływać, umieszczam klinek wraz z serem na
półmisku wyłożonym kilkoma warstwami papierowego ręcznika, przykrywam folią
spożywczą i umieszczam w lodówce na noc. Rano wyjmuję ser z chusty - i jem
na śniadanie, najchętniej grubo obłożony jogurtem greckim i powidłami, a
MŚK zamiast powideł preferuje posiekaną cebulę lub szczypior.
Taki domowy ser jest tylko lekko kwaśny, ma kremową konsystencję i jest
bardzo łatwy do zrobienia. Warto.

Z 4 litrów mleka otrzymuję około pół kg sera, który trzymany w lodówce jest
dobry i smaczny ponad tydzień ( tylko raz tyle stał) i nic się z nim nie
dzieje złego.

2. Data: 2017-05-17 12:07:40

Temat: Re: Pyszny biały ser.
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ikselka <i...@g...pl> wrote:
> [...]
> (jedyna prawdziwa na rynku - szczepię nią mleko), garnek 4-5litrowy, chusta
> serowarska klinek (syntetyczna, niebieska, perforowana) kupiona w

Polecam chustę serowarską klinek 1 kg - lepsza większa, niż za mała, żeby
było jak związać jej nadmiar sznurkiem.

3. Data: 2017-05-17 12:53:45

Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-05-17 o 12:07, Ikselka pisze:

> Polecam chustę serowarską klinek 1 kg - lepsza większa, niż za mała, żeby
> było jak związać jej nadmiar sznurkiem.

No popatrzcie, a moja babcia tyle lat używała wygotowanej pieluchy
tetrowej zaszytej w klin :)

4. Data: 2017-05-17 14:51:18

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .05.2017 o 12:02 Ikselka <i...@g...pl> pisze:

Never ending story...

Nie rozumiem, po co dołączam swoje uwagi.
Bo przecież każdy przepis Ikselki jest "jedynie słuszny" i próba dyskusji
jest odpowiednio nagradzana. Wszyscy powinni mieć identyczny gust!
:)

> Mleko w dwóch butelkach szczepię śmietaną (2 łyżki/butelkę), zakręcam,
> szejkuję w celu rozprowadzenia szczepów bakterii mlekowych, odstawiam w
> ciepłe miejsce.

Ciepłe miejsce oznacza temperaturę pokojową!
Nie radzę przekraczać 24 st. C - bakterie kwasu mlekowego świetnie radzą
sobie w tych temperaturach, choć mleko będzie się zsiadać odrobinę dłużej.
W wyższych temperaturach znacznie lepsze warunki mają drożdże rozkładające
laktozę (niektóre szczepy nawet zwykłych Saccharomyces cerevisiae), oraz
pleśnie Geotrichum candidum.

> Po 2 dobach zawartość wyciskam z butelek (obie równocześnie) do garnka z
> gotującymi się 2 litrami słodkiego mleka.

Mieszanie mleka słodkiego z kwaśnym ma na celu otrzymanie mniej kwaśnego
sera.
Znacznie lepiej jest użyć mleka wyłącznie kwaśnego, ale ukwaszonego
trochę krócej.
Wtedy jest smaczniej i otrzymujemy lepszą strukturę sera.

Natomiast przestrzegam przed gotowaniem mleka - ser będzie twardy i suchy.
Oczywiście ktoś może lubić taki twardy ser, ale radziłbym podgrzewać do
temperatury ok. 50 st. Celsjusza, sprawdzać można palcem.

(...)

Pozostała część przepisu nie wzbudza większych zastrzeżeń.

--
Trefniś

5. Data: 2017-05-17 15:14:49

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trefniś <t...@m...com> wrote:
> W dniu .05.2017 o 12:02 Ikselka <i...@g...pl> pisze:
>
> Never ending story...
>
> Nie rozumiem, po co dołączam swoje uwagi.

A mimo to dołączasz. Schiza?

> Bo przecież każdy przepis Ikselki jest "jedynie słuszny" i próba dyskusji
> jest odpowiednio nagradzana.

W praktyce - tak. Wiele osób (także tutaj) daje tego świadectwo.

> Wszyscy powinni mieć identyczny gust!
> :)

Ile razy w życiu robiłeś ser?
Dwa? - to nie mamy o czym gadać.

> [...]
> laktozę (niektóre szczepy nawet zwykłych Saccharomyces cerevisiae), oraz

Że tak powiem PIEPRZYSZ aż miło. Niby ile stopni max może mieć "ciepłe
miejsce" w przeciętnym mieszkaniu? 100?

> Mieszanie mleka słodkiego z kwaśnym ma na celu otrzymanie mniej kwaśnego
> sera.

Ma na celu głównie POWTARZALNOŚĆ warunków produkcji oraz cech
organoleptycznych otrzymanego sera.
Jest to NAJLEPSZY (nie inaczej) sposób.

> Znacznie lepiej jest użyć mleka wyłącznie kwaśnego, ale ukwaszonego
> trochę krócej.
> Wtedy jest smaczniej i otrzymujemy lepszą strukturę sera.

NIE, nie jest lepiej i nie jest smaczniej.
WYPRAKTYKOWAŁAM.
Podaję najlepszy przepis na ser jaki może być. Otrzymuje się zawsze taki
sam ser. Delikatnie kwaśny, w konsystencji kremowy, pyszny.
Mleko SZCZEPIONE po dwój dniach jest LEKKO ukwaszone. Od razu widać, że nie
masz żadnej praktyki.

> Natomiast przestrzegam przed gotowaniem mleka - ser będzie twardy i suchy.

Czytaj ze zrozumieniem może, co??? Gotuję mleko SŁODKIE - i do niego wlewam
tę samą ilość ZIMNEGO ZSIADŁEGO - potem już NIE GOTUJĘ, tylko CHWILĘ
PODGRZEWAM aż oddzieli się klarowna serwatka od białego skrzepu.
Otrzymana mieszanina ma idealną temperaturę i już jej NIE GOTUJĘ.
Idź się każ wypchać ze swoimi uwagami nieczytatego krytykanta.

> Oczywiście ktoś może lubić taki twardy ser, ale radziłbym podgrzewać do
> temperatury ok. 50 st. Celsjusza, sprawdzać można palcem.
>
> (

Jak wyżej.

> Pozostała część przepisu nie wzbudza większych zastrzeżeń.

Jak przeczytasz ze zrozumieniem, to żadna ich nie wzbudzi.
LOL

6. Data: 2017-05-17 15:15:54

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl> wrote:

> No popatrzcie, a moja babcia tyle lat używała wygotowanej pieluchy
> tetrowej zaszytej w klin :)

To używaj. Żaren też możesz - skoro lubisz. Co sentyment, to sentyment.

7. Data: 2017-05-17 15:34:00

Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2017-05-17 o 15:15, Ikselka pisze:

> To używaj. Żaren też możesz - skoro lubisz. Co sentyment, to sentyment.

Hmm. Pisałem, że używała ich moja babcia, a nie że ja używam albo lubię.
Żarna ? Jakby dobrze poszukać w domu rodziców to chyba by jeszcze się
sprawne znalazły, konstrukcja ojca z silnikiem elektrycznym do
śrutowania zboża. Żurek wychodził OK
Ale czy jest mi to wszystko do czegoś potrzebne ?
Z sentymentu to raczej zaglądam na grupy newsowe, bo kiedyś była tam
spora grupa pasjonatów różnych dziedzin, chętnie wymieniająca się
uwagami rozwiązująca wspólnie różne problemy i tworząca sympatyczny klimat.
Teraz po latach mam wrażenie, że ostały się głównie jakieś skwaszone
indywidua reagujące opryskliwie na komentarze do swoich postów.
Jeszcze pl.misc.elektronika jakoś się trzyma, ale i to już nie to co
dawniej.
Pozdrawiam i więcej luzu życzę na wieczór.

8. Data: 2017-05-17 15:37:28

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .05.2017 o 15:14 Ikselka <i...@g...pl> pisze:

(...)

A walizki same po peronie...

--
Trefniś

9. Data: 2017-05-17 16:11:57

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> dawniej.
> Pozdrawiam i więcej luzu życzę na wieczór.

Ja życzę go raczej Tobie - żebyś się nie stresował tym, że pojawiły się
lepsze rzeczy od tetry i nie dziwił się, że Ci się dziwię, że tęsknisz za
szmatą trudną do uprawnia zamiast użyć świetnego produktu z odsączającymi
kanalikami, prostego w obsłudze i o wiele lepiej działającego.

10. Data: 2017-05-17 16:14:03

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trefniś <t...@m...com> wrote:
> W dniu .05.2017 o 15:14 Ikselka <i...@g...pl> pisze:
>
> (...)
>
> A walizki same po peronie...

Czytać, Zwierzak. CZYTAĆ!

Łosoś po ikselsku.
Niby nic, a cieszy :-))
Gołąbki w liściach botwinki
Kasza jaglana - jakieś proste przepisy?
Papryczki jalape?o nadziewane kremem serowym