Re: Pytanie o frytkownice

From: Ikselka <i...@g...pl>
Subject: Re: Pytanie o frytkownice
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Date: Tue, 11 Feb 2014 19:21:15 +0100

Dnia Tue, 11 Feb 2014 19:01:18 +0100, Jingiel napisał(a):

> Tyle, że olej palmowy jest bardzo szkodliwy. Nie polecam.

"Tłuszcz palmowy (kokosowy) jest idealnym tłuszczem do smażenia w każdych
warunkach. Szczególnie nadaje się do długotrwałego smażenia w najwyższych
temperaturach. Może być używany kilkakrotnie (smażenie frytek, pączków
itp.) W
temperaturze pokojowej ma postać stałą, z wyglądu przypomina smalec, ale
jest
od niego twardszy. Topi się w temperaturze powyżej 30oC. W handlu
występuje albo w postaci czystej, albo mieszanki z innymi tłuszczami (także
zwierzęcymi) i nosi wtedy miano frytury. Jest dostępny w niektórych
sklepach i
hurtowniach zaopatrujących zakłady piekarnicze i gastronomiczne.

Osoby obawiające się spożywania nadmiernych ilości tłuszczów zapewne
ucieszy wiadomość, że tłuszcz palmowy ma małą zdolność do nasączania
smażonych
na nim potraw. Z obserwacji naszych kucharzy wynika, że frytki smażone na
tłuszczu palmowym zawierają nawet dwukrotnie mniejszą ilość tłuszczu w
porównaniu do smażonych na kiepskich fryturach i olejach.

Najgorszymi do smażenia są oleje: słonecznikowy i sojowy. Wynika to z
wysokiej (ponad 50%) zawartości aktywnych chemicznie wielonienasyconych
kwasów
tłuszczowych i śladowych ilości przeciwutleniaczy (wit. E). Wystarczy 12
dni,
aby każdy z tych olei utrzymywany w temp. 100oC w całości zmienił
się w toksyczną żywicę. W tych samych warunkach i w tym samym czasie
ulegnie
destrukcji jedynie 37,1% tłuszczu zawartego w oleju rzepakowym, 31,1% w
oliwie
z oliwek i 28,8% w maśle! (badania pod kier. dra Radosława Kowalskiego, za:
"Optymalnik" nr 3 (43) marzec 2006)
"
--
"To wstyd, żeby w prawie 40-milionowym kraju, w środku Europy trzeba było
żebrać na ulicach o sprzęt medyczny!