Relacja z otwarcia Schellera

1. Data: 2002-06-26 13:23:48

Temat: Relacja z otwarcia Schellera
Od: "cezary gmyz" <c...@z...dwws.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wrocilem wlasnie z otwarcia Schellera i podaje garsc informacji, ktorych nie
mozna zanalezc na stronie www szkoly. Szkola prezentuje sie bardzo
profesjonalnie. Sprzet nowoczesny dla kazdego osobne stanowisko do
gotowania. Sponsorami szkoly sa m.in firmy WMF i Simens co zapewnia podstawe
czyli swietne noze i przyzwoite AGD. Dostarczycielem do kuchni wloskiej jest
m.in Agnesi co mi sie podoba bardzo bo lubie produkty tej firmy. Mniej mi
sie podoba, ze za sery odpowida firma Galbani, ktorej produkty moim zdaniem
daja umiarkowane pojecie o tym jak powinna smakowac mozarella czy
mascarpone. Fajnie wyglada plan kursow, czesc z nich jest juz niestety
zarezerwowana w tym najatrycyniejszy dla wielu kurs podstawowy. ceny sa
zroznicowane od 60 Pln do bodaj 180. Na razie beda prowadzone kursy
wakacyjne. Maja te zalete, ze wszystkie bedzie prowadzil Scheller, co po
wakacjach nie ma byc juz norma. Kursy maja forme 3 godzina albo calodniowa.
Akcentami polskimi sa kursy kuchni regionalnej. Jak mi powiedzial Scheller
roznica w jego podejsci bedzie polegala glownie na odchudzeniu polskich
przepisow i ladniejszej aranzacji na talerzu. Warto wspomniec, ze Scheler
zdecydowal sie jesi chodzi o urode stolu zatrudnic polska Hefre co moim
zdaniem jest bardzo dobrym i gustowynym wyborem
Czarek

1. Data: 2002-06-26 13:28:13

Od: "Extra Virgine" <e...@N...poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

cezary gmyz <c...@z...dwws.pl> napisał(a):

> [...]
> roznica w jego podejsci bedzie polegala glownie na odchudzeniu polskich
> przepisow i ladniejszej aranzacji na talerzu. Warto wspomniec, ze Scheler
Strasznie jestem tego ciekaw.
Zapisałem się na makarony i na kuchnię Mazurską [jestem chłopak z Mazur i
bardzo jestem ciekawy tej kuchni w wykonaniu Schellera].

pozdr,
grzesio [nudny]
http://www.mniammniam.pl - i znowu się udało!

1. Data: 2002-06-26 13:47:21

Temat: Re: Relacja z otwarcia Schellera
Od: "cezary gmyz" <c...@z...dwws.pl> szukaj wiadomości tego autora

----------
In article <afcfhd$34t$1@news.gazeta.pl>, "Extra Virgine"
<e...@N...poczta.gazeta.pl> wrote:

> [...]
> Zapisałem się na makarony i na kuchnię Mazurską [jestem chłopak z Mazur i
> bardzo jestem ciekawy tej kuchni w wykonaniu Schellera].

Grzesiu rozmawialem kiedys nie tak dawno z czlowiekiem z Mazur, tzn.
autochtonem, a mianowicie Erwinem Krukiem, pisarzem. Twierdzil on, ze ciezko
jest mowic o kuchni mazurskiej bo przez wieki byla ona bardzo uboga i nie
wyksztalcila jakis specjalnych dan regionalnych. To co czasem teraz podaje
sie na mazurach jako dania mazurskie to po prostu warjacje na temat z
uzyciem regionalnych produktow a mianowicie ryb, grzybow i czasem rakow.
Wariacje czasem bardzo ciekawe. Pomne dobrze niezla kombinajcje rakow z
grzybami w wykonaniu nastepcy Schelera w Bristolu czyli Lusiany. Sam zreszta
wykonalem cos podobnego na konkursie Kucharz Medialny zdobywajac nieskromnie
mowiac I miejsce. Mysle, ze ta kuchnia to bedzie cos w tym stylu. Moim
zdaniem w Polsce ciezko mowic o kuchni regionalnej poza Wielkopolska czy
Slaskiem i Lubelszczyzna ew Bialostoczyzyna. Inne regiony po prostu nie
wyksztalacily czegos takiego jak kuchnia regionalna na skutek migracji
czasem taka kuchnia byla ale ulegla zapomnieniu po wysiedleniu najczesciej
niemcow
Czarek

1. Data: 2002-06-26 14:32:32

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Sam zreszta wykonalem cos podobnego na konkursie Kucharz
> Medialny zdobywajac nieskromnie mowiac I miejsce.

Gratuluję.

> [...]
> wyksztalacily czegos takiego jak kuchnia regionalna na skutek migracji
> czasem taka kuchnia byla ale ulegla zapomnieniu po wysiedleniu

A nie wyjeździe Mazurów?
Zapomniałeś dodać regiony:
Podhalański, Małopolskę, Mazowsze, Pomorze i Warmię z Mazurami
[dzybdzalki, wereszczaki, pokuczaj, farszynki, karmuszka].
;-)
--
Pozdr. Jerzy Nowak
Wawa

1. Data: 2002-06-26 14:33:18

Od: dawnakuchnia <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

cezary gmyz wrote:

> [...]

> wyksztalacily czegos takiego jak kuchnia regionalna na skutek migracji
> czasem taka kuchnia byla ale ulegla zapomnieniu po wysiedleniu najczesciej

moglabym polemizowac:-)))

bylo tych kuchni ogromnie wiele - jak pokazuja różne źródła pisane dawno temu,
tyle, że szperanie jest piekielnie czasochłonne...jeśli chodzi o kuchnię
mazurska to dojście do źródła jest o tyle trudne, że były tam "szybkie" migracje
ludności, więc wszystko się troszkę poplątało...

niemniej kuchni regionalnych moim zdaniem jest troszkę więcej, niż o tym mówisz.
Bo już tak naprędce jest jeszcze kuchnia "nadmorska" - nazwę ja umownie, czyli
Kaszuby, na szczęście odporne na Polskę, Galicja z duża doza kuchni
austriackiej, ślaska ma swoje wpływy, a ponadto należałoby jeszcze podzielic te
kuchnie na "sfery" itd, itd...
kompilacji i zależności i "fantazji" było i jest wiele, co widac wielokrotnie w
kartach restauratorów,..czasami to bawi, czasami wkurza...

ale ad rem
odzywasz się tutaj Cezary od czasu do czasu, to pamiętam
ale zupełnie mnie zaskoczyłeś takim bardzo profesjonalnym sprawozdaniem z
imprezki...bardzo to ładnie zabrzmiało. Czy gdzieś się produkujesz w temacie?

ciekawa
ewa

--
Dawna Kuchnia _ /_
http://www.dawnakuchnia.republika.pl ('''')

1. Data: 2002-06-26 17:13:15

Od: "Rena" <r...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

a gdzie jest ta szkola - opis super zachecajacy, tylko namiarow mi
zabraklo.

1. Data: 2002-06-26 20:50:47

Od: Lukasz Madeksza <m...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

Rena wrote:
> a gdzie jest ta szkola - opis super zachecajacy, tylko namiarow mi
> zabraklo.

Watek "Szkola kucharska" (25.06.2002), odpowiedz Agaty:

http://www.schelleracademy.com.pl/

Pozdrawiam
Lukasz

1. Data: 2002-06-26 21:02:28

Od: "Czarek" <c...@z...dwws.pl> szukaj wiadomości tego autora

> .....ciezko
>
> ...Mysle, ze ta kuchnia to bedzie cos w tym stylu. Moim
> >
> moglabym polemizowac:-)))

Poprosze o argumenty. Ja swoje moge rozbudowac. Moim zdaniem na przyklad
kuchnia regionalna sa to potrawy, ktore sie je w domach nie zas w
restauracjach. Na Mazurach w domach kroluje dzis z grubsza to samo co na
Kurpiach czy na Mazowszu. Inna sprawa ze tzw. kuchnia regionalna to
najprawdpodbniej XIX-wieczny wynalazek, gdyz do tego czasu repertuar
kulinarny skladal sie nie wiecej niz kilkunastu potraw w ktorych ciezko sie
dopatrzyc jakiejs regionalnosci. Mowie oczywiscie o domach chlopskich.

> [...]
migracje
> ludności, więc wszystko się troszkę poplątało...

W rzeczy samej twierdze to samo. Na moim rodzinnym Dolnym Slasku (jestem
Wroclawiakiem na wygnaniu w Warszawie) sa domy gdzie istnieje cala mieszanka
wplywow, chocby moj, gdzie na Wigilie jada sie zupe z karpia pochodzaca
chyba z Czech. Widac w tym wplyw pochodzenia czesci rodziny mojej mamy ze
Slaska Cieszynskiego. Do moich rodzinnych tradycji zupelnie zas niedawno za
sprawa zony weszlo podawanie pierogow w tym dniu. Kuti nie znalem bo na
deser byly zawsze tzw. makielki. Takich mieszanek jedzac u kolegow i
kolezanek w mym rodzinnym miescie moglbym wymienic wiecej

> [...]
wielokrotnie w
> kartach restauratorów,..czasami to bawi, czasami wkurza...

Masz racje podobnie jak Jerzy, ktory w poprzednim poscie wymienil pominiete
przez mnie regiony. Zgadzam sie z Jerzym jezeli chodzi o Podhale (Jerzy
zapomniales o kwasnicy). Co do Mazowsza, Pomorza i Warmii oraz Mazur mam
watpliwosci nadal czy mozna mowic o kuchni regionalnej. Na Mazowszu (wiem,
ze to nie tylko Warszawa) w kuchni zaszly przemiany podobne jak na Ziemiach
Odzyskanych. Pomijajac stolice, gdzie jak wiadomo mniej jest warszawiakow w
drugim pokoleniu niz naplywowych nie sposob nie zauwazyc, ze Warszawa jednak
prominiuje kulinarnie na caly region, gdyz na niej wzoruje sie cale
Mazowsze, ktore albo tu pracuje albo jest w nia zapatrzone. Dawne tradycje
kulinarne jednak dzis sa na Mazowszu zapomniane. Nawet sztandrowe danie
majace w nazwie "po warszawsku" (przypominam z pulpetami) czyli flaki
najczesciej podaje sie na weselach. Ostatnio mialem na glowie grupe
Francuzow i Niemcow, ktorzy chcieli poprobowac polskich potraw. Tymczasem
gdzie sie nie pojawili tam czestowano ich jednym daniem pod nazwa strogonow,
ktore o dzwio stalo sie polska specjalnoscia. Nie musze oczywiscie chyba
dodawac, ze z daniem wymyslonym przez Carema nie mial ow produkt nic
wspolnego. Co gorsza za kazdym razem pod nazwa strogonow podawano cos
innego. I nie byly to warjacje na temat w kazdym razie nie ten. Jezeli juz
to byly to dania ala bogracz lub gulasz

> [...]
> ale zupełnie mnie zaskoczyłeś takim bardzo profesjonalnym sprawozdaniem z
> imprezki...bardzo to ładnie zabrzmiało. Czy gdzieś się produkujesz w

W magazynie dziennika Zycia co tydzien w piatek

1. Data: 2002-06-26 21:04:56

Od: "Czarek" <c...@z...dwws.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Rena" <r...@p...pl> napisał w wiadomości
> a gdzie jest ta szkola - opis super zachecajacy, tylko namiarow mi
> zabraklo.

Piekna 68 kolo radia Zet

1. Data: 2002-06-27 09:32:55

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Poprosze o argumenty. Ja swoje moge rozbudowac. Moim zdaniem na przyklad
> kuchnia regionalna sa to potrawy, ktore sie je w domach nie zas w
> restauracjach. [...]

A ja bym powiedział dokładnie odwrotnie, właśnie na skutek migracji w
domach teraz jada się niemalze wszystko i teraz o regionalizmach można
mówić jedynie w bardzo małej skali bądź właśnie w odniesieniu do karczm
regionalnych [nie restauracji i tu się zgadzam z tobą]. Jest kilka takich
w PL, gdzie naprawdę podtrzymują tradycję, ale takowe to już liczy się na
palcach. Nieszczęsna komercjalizacja i degrengolada (smakowa).

> W rzeczy samej twierdze to samo. [...]

Co innego życie jako rzeczywistość nas otaczająca a co innego kuchnia
regionalna jako spuścizna w postaci przepisów, one są i gdzieniegdzie
trwają [i nawet stanowią atrakcję turystyczną smakowitą zresztą].

> Masz racje podobnie jak Jerzy, ktory w poprzednim poscie wymienil
pominiete
> przez mnie regiony. Zgadzam sie z Jerzym jezeli chodzi o Podhale (Jerzy
> zapomniales o kwasnicy).

Czarku, wymieniłem jedynie potrawy z Warmii i Mazur (sic!).
Nic nie zapomniałem.
Mam wymienić potrawy Podhala?
;-)

Sosy