Re: Relacje lekarz-pacjent

From: dradam <x...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Relacje lekarz-pacjent
Date: Mon, 04 Nov 2002 09:42:53 -0700

On 4 Nov 2002 15:56:31 +0100, f...@p...onet.pl wrote:

>(...) Jednak moim zdaniem, odpowiedzialnymi za
>dobr? wspó?prac? s? w znacznym stopniu jednak lekarze. Tak jest ten ?wiat
>urz?dzony, ?e "klient ma zawsze racj?", a us?ugodawca nie mo?e si? na klienta
>obra?a?. Pacjent (klient) ma prawo b??dzi?, a lekarz (osoba ?wiadcz?ca us?ugi
>medyczne) powinna by? w stosunku do niego wyrozumia?a i cierpliwa.

Masz stuprocentowa racje. Tak jest w odniesieniu rowniez i do
mechanika samochodowego, hudraulika i tak dalej. Tylko, ze widzisz,
jak ja zlecam usluge to MUSZE zgodzic sie na zakomunikowana mi cene
tej uslugi.

Niedawno robilem naprawe samochodu po wypadku (ktos mnie walnal z
tylu), firma przedstawila pisemna ocene kosztow, insurance "zaklepalo"
naprawe. A potem ja juz moglem narzekac, ze klapa tylna ( jezdze
polciezarowka) sie nie zamyka z latwoscia. I technik ( za darmo)
spedzil dodatkowe 4 godziny naprawiajac ta nieszczesna klape.

> [...]
>Zamiast ?yczliwo?ci nie rzadko spotyka si? z irytacj?, arogancj?, a nawet
>agresj?. W takich chwilach chyba ka?dy pacjent zadaje sobie pytanie, sk?d u
>ludzi, którzy wybrali sobie szlachetny zawód, zwi?zany z pomaganiem innym,
>istniej? takie cechy? Chocia? zgadzam si? ze stwierdzeniem, ?e system
>zdrowotny, który funkcjonuje w Polsce jest chory, to znaczy w du?ym stopniu
>winien za taki stan rzeczy, to t?umaczenie si? lekarzy w?a?nie w ten sposób,
>jest dla mnie nie do przyj?cia. Dlaczego? Czy lekarz b?d?c w jakie? sytuacji
>klientem, przyjmuj? podobne t?umaczenie? Chyba raczej nie.

Oczywiscie , ze nie... Patrz powyzej.

Ale jak powiadam : ceny za uslugi lekarskie nie sa ustalane przez
lekarzy. Oni sa zmuszani do pracy wedlug cennika,ktory ustala ktos
inny.

Wiec dalsze analogie w tym zakresie nie maja sensu.

Ja pracuje z przyjemnoscia. Nie tylko dlatego ze mam o wiele wiecej
placone niz koledzy w Polsce. Ale rowniez i dlatego, ze jak sie
platnik (prowincja) niezgodzi na warunki zadane przez nasze
association to idziemy na strajk. Zreszta starannie propagandowo
przygotowany (zeby pacjenci sie nie zdenerwowali na nas). I z reguly
wygrywamy te 8-10 % zwyzki rocznie. Przy inflacji rzedu 3 procenty.

Pacjenci mnie lubia i szanuja. Jakby mnie nie lubili to by poszli do
innych lekarzy (wolny wybor). Od trzech lat nie rejestruje nowych
pacjentow.

Jak jest atmosfera napieta w zwiazku z przygotowywanym strajkiem to
niektorzy pacjenci przychodza do nas i pytaja sie "co mamy Wam,
Doktorzy, pomoc abyscie ten spor wygrali ?". Do kogo mamy telefonowac,
pisac listy i protesty ?

Wiele obecnie sie pisze w Polsce , ze trzeba obecny system
zreformowac. Powolac kolejnego "rzecznika praw" etc. Dlaczego wiec nie
zrobic czegos bardzo podstawowego : wprowadzic system ochrony zdrowia
, ktory sie sprawdza. Ktory jest oszczedny i nie daje pieniedzy na
budowe luksusowych palacow "Kas Chorych". Nie pisze tutaj o systemie
amerykanskim czy kanadyjskim ( ktore znam bezposrednio ). Pisze tutaj
o francuskim , ktory jest jednym z najoszczedniejszych na swiecie (
traci sie ledwo pol procenta wydatkow !- jak oceniaja bezstronnie
eksperci WHO ).

Blisko poltora roku temu koledzy z listy LEKARZE zajmowali sie tym
tematem i efektem tego byl tekst zamieszczony (i ciagle dostepny) pod
: http://polscy-lekarze.net/polemiki/

Nie uwazasz, ze jest gleboko demoralizujace dla polskiego lekarza
widziec co sie z systemem ochrony zdrowia robi. Jak marnuje sie
miliony zlotych ( bo ktos tam musi nabic kabze). Jak na kierownicze
stanowiska dostaja sie ludzie,ktorzy nigdy poza granicami RP nie
pracowali ( bo skad oni maja miec doswiadczenie we wprowadzaniu nowego
?). Ktorzy nie maja licencji za granicami Polski ?

Jak system ochrony zdrowia staje platforma "bledow i doswiadczen" ?
Bledow i doswiadczen na zywej tkance narodu. Doswiadczen
przeprowadzanych przez niekompetentnych politykow i ich "fachowych"
pomagierow.

I niech mi nikt nie powie, ze system Kas Chorych byl w Niemczech
sprawdzony i mysmy go tylko zaadaptowali na teren RP. On (w Niemczech)
byl chory i rozlatujacy sie juz w momencie kiedy decyzje o utworzeniu
kas chorych w Polsce podejmowano.

I o tym doskonale koledzy "polonijni" wiedzieli.

Co daje mi ta malenka satysfakcje, ze ja o tym wiedzialem tez. I na
pl.sci.medycyna tez pisalem, zapraszam do przegladniecia moich
postingow sprzed 3 lub 2 lat podpisanych "dradam".

Relacje "pacjent-lekarz" sa wtorne do relacji "pacjent-system ochrony
zdrowia". Jak ten ostatni sklada sie z tkanki nowotworowej - to i od
lekarzy nie ma czego wymagac.

Pozdrawiam serdecznie

dradam