Re: Relacje lekarz-pacjent

From: dradam <x...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Relacje lekarz-pacjent
Date: Mon, 04 Nov 2002 21:06:29 -0700

On Mon, 4 Nov 2002 23:05:39 +0100, "Maras" <m...@w...pl> wrote:

>Tak jak marze/prowizje w salonach samochodowych nie sa ustalane przez
>sprzedawców, czy ceny za uslugi informatyczne przez informatyków
>bezposrednio.

Lekarze sprzedaja swoja prace , swoje wyksztalcenie i doswiadczenie.
Sa wiec oni bezposrednio wytworcami i sprzedawcami towaru. Maja wiec
wszelkie prawo negocjowac cene - tak bezposrednio jak i grupowo z
nabywcami. Tak jest w USA jak w Kanadzie - jezeli chcesz wiedziec.

>Pracuje w firmie IT, mamy przedsiewziecia na krawedzi
>oplacalnosci i takie na których dobrze zarabiamy, mamy ludzi dobrze
>oplacanych i zarabiajacych bardzo skromnie. Kazdy jednak inzynier u nas
>pracujacy jest zobowiazany do pracy na wyzynach swoich mozliwosci.
>Taki argument to bardzo latwe wytlumaczenie wlasnej nieudacznosci i
>pozostania przy zlym wyborze (pracodawcy).

Wiekszosc lekarzy w Polsce nie ma mozliwosci wyboru. W tym i
pracodawcy. Bo studia medyczne w Polsce nie pozwalaja na podjecie
pracy na kontynencie Polnocno-Amerykanskim. Nie chodzi tylko o
program, ale glownie o poziom wiadomosci jak i znajomosc jezyka.
Szwecja i Norwegia (dwa kraje europejskie szukajace lekarzy) rowniez
"bezposrednio" nie biora lekarzy polskich. Zreszta rowniez ze wzgledow
jezykowych.

>Takie dyskusje sa chore od samego
>poczatku. Jak napisales: 'dalsze analogie w tym zakresie nie maja sensu'.
>Zeby wszystko bylo jasne, nie jest to wybieg personalny, jesli jest tak jak
>piszesz i faktycznie starasz sie robic dobra robote, to nic nie mozna Tobie
>osobiscie zarzucic - ja staram sie robic podobnie.

Tylko, ze ja jestem "wybierany" przez pacjentow. Jak mnie pacjent nie
wybierze i pojdzie do kolegi/partnera = to ja trace finansowo. To
mnie dyscyplinuje ... Choc mysle, ze i bez tej dyscypliny bym pracowal
mniej wiecej tak samo. Ale nie jestem pewien...

>Nie krytykuje tez lekarzy
>jako takich, bo znam wielu dobrych fachowców.
>Rzygac jednak mi sie chce jak slysze o kolejnym dumnym z siebie
>strajkujacym. Nie wiem skad to wynika, ale w mojej hierarchii wartosci
>strajk=terror, a do terroru nigdy bym sie nie ponizyl. Ostatnio jak sie
>okazuje terror jest dobry na wszystko. Najbardziej boli mnie to, ze terror
>ten jest zazwyczaj wymierzony przeciwko panstwu, które zazwyczaj mu ulega.

Lekarze w Kanadzie strajkuja i nikt nie widzi w tym zamachu na Panstwo
Kanadyjskie. Moze dlatego, ze wiekszosc lekarzy jest w Kanadzie
posrednio lub bezposrednio placonych przez prowincje. W kazdym razie
przygotowanie strajku ( w tym i public relations ) odbywa sie tak, aby
nie atakowac pacjenta. I to procentuje w tym, ze pacjenci popieraja
strajki lekarzy.

Mowi sie na przyklad spoleczenstwu " w ubieglym roku tylu to i tylu
lekarzy wyjechalo do USA bo tam maja wiecej - a wiec musimy podniesc
zarobki i u nas". I jest to argument zupelnie zdroworozsadkowy. Ale w
Polsce nie do zastosowania, bo wiekszosc lekarzy znajduje sie w
"polskiej pulapce" , bedac uwiazana przez to, ze nie potrafia/nie moga
zrobic licencji poza Rzeczpospolitej granicami. Zupelnie inaczej niz
na przyklad lekarze z Wielkiej Brytanii, Irlandii, South Africa,
Kanady czy USA nie wspominajac o Australii czy Nowej Zelandii. Miedzy
tymi krajami jest wzglednie swobodny przeplyw sily roboczej
"lekarskiej". Najgorzej na tym wychodzi Australia , bo tam placa
najmniej.

>Panstwo jest wiec bardzo slabe, a Panstwo to ja wiec czuje sie okropnie...
>co chwile jestem obiektem ataku terrorystów.

Nie przesadzaj, bo uwierzymy...

>Cala nasza opieka zdrowotna przypomina jedno wielkie laboratorium
>doswiadczalne. My wszyscy jestesmy to 'myszami', które podlegaja badaniom.

No to ja to wiem od wielu lat . Miedzy innymi dlatego z Polski wiele,
wiele lat temu wyjechalem. Mialem przyjaciela ktory "optymistycznie"
mawial "Polacy ucza sie na bledach. Ale byloby lepiej gdyby sie uczyli
na uniwersytetach".

(...)
>Najgorsze jest to, ze ci lekarze (czego przyklady czesto sie ujawniaja)
>bardzo dobrze wiedza, ze system dziala zle i bez skrupulów to wykorzystuja.

To tylko dobrze swiadczy o ich inteligencji, prawda ?

>Powszechnie panujaca w tym zawodzie znieczulica powoduje, ze lekarze wrecz
>swiadomie tych biedniejszych i slabszych skazuja na gorsze traktowanie czy
>czasem kalectwo lub smierc. Jeszcze bardziej obrzydliwe jest to, ze czesc z
>nich wypowiada sie, ze w szpitalach pracuja dla wlasnej satysfakcji, czy
>wrecz bezinteresownie, bo utrzymuje ich prywatna praktyka, a faktycznie to
>bardziej szkodza tym biednym pacjentom niz faktycznie pomagaja.

Jak powyzej...

>U lekarzy
>pracujacych za darmo w Afryce mozna znalezc o wiele wiecej poswiecenia niz u
>tych hipokrytów. Na koncu tego wszystkiego jest jeszcze jedna prawda, ze
>lekarz faktycznie za nic nie odpowiada. Reka reke myje i wszystko uchodzi im
>na sucho. Zarówno bledy lekarskie jak i powszechne lapówkarstwo. Jak to
>mozliwe, ze na calym swiecie ludzie dostaja potezne odszkodowania za bledy
>lekarskie, a u nas jakos wszyscy pracuja niemalze wzorowo.

Jest to zarzut pod adresem ustawodawcy jak i wymiaru sprawiedliwosci,
o ile sie nie myle, prawda ?

(...)
> Zagubienie pacjenta
>jest wlasnie czesto wykorzystywane... to nie tak jak z kupnem sofy, gdzie
>jest czas pojezdzic i poprzegladac oferty... Wiem, ze nie jest to norma, ale
>podobne obrazki spotyka sie coraz czesciej.

Hm, malo prawdopodobne aby to bylo mozliwe w Polsce szybko. Bo jak
wiesz w wielu "cywilizowanych" medycznie krajach o lekarzu, jego
"osiagnieciach", mozna sie dowiedziec przed pojsciem do niego. Albo z
dokumentow "Board" albo tez lekarz ma obowiazek podac pacjentowi jaka
ma smiertalnosc (failure rate) po okreslonych zabiegach. Jest to wymog
prawny...

>Podsumowujac, jesli juz sie robote wzielo, to trzeba ja wykonywac jak
>najlepiej sie potrafi, lub jej nie brac jesli jest za malo platna. Jesli
>dzialasz prywatnie, to pracuj najlepiej jak potrafisz i podpisuj sie
>prywatnie. Jesli jestes zwyklym szeregowym pracownikiem wiekszej firmy to
>wykonuj prace najlepiej jak potrafisz i z duma podpisuj swa prace nazwa
>swojej firmy.

Niestety nie ma to zupelnie zastosowania do polskiej "medycyny". Bo
nie ma mozliwosci wyboru. Ani dla pacjenta ani dla lekarza. Tylko
swobodny wybor (czyli konkurencja) pozwala na to, ze liczy sie dobra
praca. I oplaca sie lepiej pracowac. Bo mozna "zaspiewac" wyzsza
cene.

Pozdrawiam cieplo

dradam