Sos Mornay

1. Data: 2006-03-24 14:57:39

Temat: Sos Mornay
Od: notujaca <n...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy ktoś poratuje mnie sprawdzonym przepisem na sos Mornay? Takim z
proporcjami najlepiej, bo rzadko beszamelowe sosy robię. Guglałam, ale mam
sprzeczne wyniki, nie wiem czy po dodaniu żółtek mam jeszcze gotować czy
nie...

Będę wdzięczna za pomoc, bo w lodówce czeka specjalnie kupiony kawał sera
gruyer i chciałam go dziś skonsumować :-)

Właśnie, i jeszcze a propos... Jak się wymawia tę nazwę - "grojer"? Z
niemieckiego jestem noga...

--
pzdr notująca
krytyk rzeczywistości

2. Data: 2006-03-24 15:25:20

Temat: Re: Sos Mornay
Od: "maf" <m...@n...alpha.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "notujaca" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> sprzeczne wyniki, nie wiem czy po dodaniu żółtek mam jeszcze gotować czy
Hmm gdzie sa tutaj zoltka?
Z tej ksiazki mi sie wszystko udaje. Wiec moze Tobie tez.
Bez proporcji.
Leksykon sztuki kulinarnej: "Mornay: klasyczny sos francuski,......wywodzacy
sie z sosu beszamelowego z dodatkiem smietanki i utartego twardego sera."
Przechodzimy do beszamel: /sa proporcje/
"Podstawowy sos przyrzadzony z maki masla i mleka. Z masla i maki /w rownych
ilosciach/ przyrzadzic zasmazke, rozprowadzic odpowiednia iloscia zimnego
mleka i zagotowac."
Zeby zrobic marnay, do gotowego beszamelu dodalbym ser i smietanke.
Pozdr
maf

3. Data: 2006-03-24 15:28:45

Od: notujaca <n...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

maf napisał(a) 24/03/2006 16:25:

> [...]
> mleka i zagotowac."
> Zeby zrobic marnay, do gotowego beszamelu dodalbym ser i smietanke.

Dzięki. Tylko jaka to proporcja - odpowiednia ilość mleka? :-)

A co do żółtek, to w większości przepisów są, ale tak do końca nie mam do
nich przekonania...

--
pzdr notująca
krytyk rzeczywistości

4. Data: 2006-03-24 15:55:05

Od: notujaca <n...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

maf napisał(a) 24/03/2006 16:55:

> [...]
>>
> Mysle, ze taka, zeby sos byl w miare gesty, zeby ta zasmazke rozprowadzic.
> Tzn, tak sobie mysle, 100g masla i 100g maki - zasmazka, 200g mleka
> spowoduje ze nie bedzie klusek/moze bedzie za malo to jeszcze dolejesz/.
> Najlepiej to naocznie sprawdzac, hehe.
> Jak juz masz ten sos /beszamel/, to dodajesz smietanki, ja na poczatek
> dodalbym 50g, zeby rozrzedzic, dodal sera /ser zageszcza/ i mieszajac
> dodawalbym smietanke, aby uzyskac odpowiednia konsystecje.
> Z zoltkami to pewnie przepis z innego sosu;. i nie mornay.
> mam tu tyle sosow, ze nie bede szukal tego z zoltkami, wszak chodzi o

Dzięki za pomoc i wskazówki. Nie, nie oczekuję oczywiście że będziesz mi
wyszukiwał sos z żółtkami :-) Tylko w znalezionych w sieci przepisach na sos
Mornay zazwyczaj te żółtka się pojawiały. Ale taki jak opisałeś powinien
wyjść pyszny :-)

--
pzdr notująca
krytyk rzeczywistości

5. Data: 2006-03-24 15:55:48

Od: "maf" <m...@n...alpha.pl> szukaj wiadomości tego autora

6. Data: 2006-03-24 16:45:46

Od: "maf" <m...@n...alpha.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mornay zazwyczaj te żółtka się pojawiały. Ale taki jak opisałeś powinien
> wyjść pyszny :-)
Najwazniejsza jest intuicja /kucharska/
pozdr
maf
ps.
oftopicznie, dopisze do tego watku, zeby nie zaczynac nowego.Ksiazka ktora
sie posluguje /mam takze wiele innych/ to "Leksykon sztuki kulinarnej"
wydany z 30 lat temu / nie ma daty hehe/. Praktycznie jest tam wszystko.
Napisal ja gosciu Maciej E Halabinski, ktory , jak pisze spedzil "wiele lat"
nad sztuka kulinarna, studiow opartych na licznych lekturach pism fachowych
w roznych jezykach.......Materialy do tej ksiazki zbieral kilkanascie lat."
Tak sobie sprawdzam hasla, /ksiazka wydana w latach 70 ubieglego wieku/
susi- jap sushi; wszystko jest. Hamburger - skad sie wziala nazwa, tez jest.

7. Data: 2006-03-24 17:24:45

Od: "maf" <m...@n...alpha.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "maf" <m...@n...alpha.pl> napisał w wiadomości

> Napisal ja gosciu Maciej E Halabinski, ktory , jak pisze spedzil "wiele
lat"

Jak zwykle musialem cos popierdzielic. "Halbanski"
Jest nowe wydanie, za 33 zl w necie. Jak jest takie dobre jak moje stare to
polecam.
maf

8. Data: 2006-03-24 18:42:01

Od: "Hanna Burdon" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

In news:C049D4E8.2E8B%notujaca@gazeta.pl,
notujaca wrote:
> [...]
> mi wyszukiwał sos z żółtkami :-) Tylko w znalezionych w sieci
> przepisach na sos Mornay zazwyczaj te żółtka się pojawiały. Ale taki

Hormel podaje, że Mornay to beszamel + ser, do którego opcjonalnie można
dodać inne składniki typu bulion, śmietanka, żółtka.
http://www.hormel.com/kitchen/glossary.asp?id=33511&
catitemid=

Myślę, że ze śmietanką i serem na pewno wyjdzie dobry. Z ewentualnymi
żółtkami już bym nie gotowała.

Hania
--
***
Google might not be right, but it certainly is quick.

9. Data: 2006-03-24 21:35:38

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le vendredi 24 mars 2006 ŕ 15:57:39, dans <C049C773.2D4C%notujaca@gazeta.pl> vous
écriviez :

> [...]
> sprzeczne wyniki, nie wiem czy po dodaniu żółtek mam jeszcze gotować czy

Najwyrazniej mozesz, bo zoltko dodajesz do juz zageszczonego
beszamelu, wiec nie ma ryzyka ze cos sie zwazy.
Tutaj przepis z obrazkami :
http://www.meilleurduchef.com/cgi/mdc/l/fr/recettes/
sauce_mornay_ill.html

> Będę wdzięczna za pomoc, bo w lodówce czeka specjalnie kupiony kawał sera
> gruyer i chciałam go dziś skonsumować :-)

Problem w tym ze to mornay nie daje sie gruyere ;)

> Właśnie, i jeszcze a propos... Jak się wymawia tę nazwę - "grojer"? Z
> niemieckiego jestem noga...

To jest akurat francuskie slowko :)

Ewcia

--
Niesz

10. Data: 2006-03-25 11:00:21

Od: notujaca <n...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Człowiek o imieniu "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> napisał:

> Najwyrazniej mozesz, bo zoltko dodajesz do juz zageszczonego
> beszamelu, wiec nie ma ryzyka ze cos sie zwazy.
> [...]

Dzięki, bardzo fajnie zrobiona strona :-)

> Problem w tym ze to mornay nie daje sie gruyere ;)

Eeee... To pierwszy raz słyszę... W znakomitej większości przepisów
znalazłam informację że ten sos się robi z gruyera albo gruyera pół na pół
z parmezanem, np. tu:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mornay_sauce

> To jest akurat francuskie slowko :)

Ha! A ja byłam pewna że niemieckie, wydawało mi się że widziałam jakieś
kropeczki nad u :-) I słyszałam taką wymowę - grojer. Ale skoro to
francuskie słówko, to nie ma problemu

--
pzdr notujšca
krytyk rzeczywistoœci