Re: Stronnictwo patriarchalne

From: vonBraun <i...@g...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Stronnictwo patriarchalne
Date: Sun, 28 Nov 2010 22:16:35 +0100
<4cee2861$0$20995$65785112@news.neostrada.pl>
<icmfbl$b9n$1@inews.gazeta.pl>
<4ceecf89$0$21000$65785112@news.neostrada.pl>
<icmmnp$8lp$1@inews.gazeta.pl>
<4cf0137b$0$22814$65785112@news.neostrada.pl>
<icpejh$kln$1@inews.gazeta.pl>
<4cf22e61$0$22795$65785112@news.neostrada.pl>

medea wrote:

> Nie o to chodzi.
> Rozmawialiśmy o tym, że kobiety więcej sobie kupują i więcej czasu
> spędzają w sklepach. Spędzają, ale niekoniecznie kupują tylko sobie.

Rozumiem. Chyba jednak masz problem z zaakceptowaniem FAKTU, że kobiety
więcej wydaja na SWÓJ wygląd niz mężczyźni.

Tu masz przykładowo udział w rynku męskich i damskich kosmetyków do
pielęgnacji twarzy za pierwsze półrocze 2010 i 2009

http://tinyurl.com/365sdzq

Róznice są dość "wstrząsające" ;-)

> No wiesz, ja widuję i takie obrazki (choć bardzo rzadkie), kiedy
> mężczyzna bardzo ochoczo podpowiada kobiecie przy doborze ciuchów. Z
> dwóch powodów - albo żeby kupiła coś, w czym mu się podoba, albo w
> trosce oswój portfel. ;) Natomiast normą chyba jest, że kobieta
> podpowiada mężczyźnie i to raczej z tego pierwszego powodu.

Są obrazki które się 'widuje" i obrazki które są normą. Normą jest to co
powyżej.
Kobiety, które przekonują tu i w okolicznych wątkach, że ważna jest
dusza, wnętrze itp. wydaja kilkadziesiat razy więcej na pielęgnację
"powierzchni zewnętrznej" niz mężczyźni...

> Ludzie, którzy na ogół są na świeczniku, nie czują już takiej presji,
> żeby przed kamerami wyglądać jak najlepiej. Dla nich to codzienność. Tak
> myślę.
Ja np. o istnieniu Kluzik Rostkowskiej dowiedziałem się przy okazji
kampanii prezydenckiej. Jeśli to diagnostyczne, to na świeczniku jest od
niedawna.

> Ale na tym TEŻ właśnie polega to "dostrzeganie kobiety w kobiecie" -
> widzieć całokształt, nie tylko finalny efekt.

Jeśli coś pojawia się po raz drugi, wypada skomentowć, podsumowując
również niektóre wcześniejsze, podobne wypowiedzi.

Przypomina mi się taka rozmowa na jakieś grupie dyskusyjnej:

Dlaczego mężczyzna rzuca kobietę?
Pierwsze skojarzenie grupowiczek:"bo jest to mężczyzna niedojrzały"

Dlaczego kobieta rzuca mężczyznę?
Pierwsze skojarzenie grupowiczek: "bo zapewne był niedojrzały".

Defaultowa "niewinność" kobiet, które są jak przysłowiowa "żona Cezara"
urasta już chyba do rangi składowej nieświadomości zbiorowej. Ktoś
jednak musi być "winny", a wobec ograniczonej liczby możliwości tą
zaszczytną "fuchą" pozostaje obarczyc mężczyznę.

Oglądałem kiedyś "zbitkę" cytatów z filmów Hollywoodzkich, w których
kolejni aktorzy mówią swoim kobietom "I'm sorry". Nawiasem, szczególnie
celuje w tym taki aktor z twarzą zbitego spaniela /Z filmu "4 wesela i
pogrzeb" - buzia jakby stworzona do przepraszania/. ;-)

Mężczyzna mówiący "I'm sorry" wydaje się mężczyzną atrakcyjniejszym.
Jaką wartośc ma "niewinny" mężczyzna? Żadną.

Prawdziwie wartościowym, bo manipulowalnym, jest mężczyzna "winny" i
przyznający się do tego - tego kobieta oczekuje i dostaje to w
Hollywoodzkich produkcjach. Ostatnio mam wrażenie, że mężczyźni na tych
filmach zaczynają przepraszać za rzeczy, których zgoła nie rozumiem.
Wręcz jakby zależało im na tym by stać się mężczyzną "winnym i
przepraszającym", "podłym" lecz "nawróconym" -oczywiscie przez kobietę.

I oto olśniło mnie: mężczyźni juz skumali, że aby stać się
atrakcyjniejszym, trzeba w oryginalny sposób za cos przeprosić!!! Na
moich oczach rodzi się nowa strategia podrywu. Strategia dodatkowo
utrwalająca ten archetyp, który będzie miał się coraz lepiej i lepiej.

Stawiam więc półżartem -ale i półserio - hipotezę: istnieje, dobrze
wmontowany w podświadomość naszej kultury archetyp defaultowej
"niewinności" kobiety.

Bo czy to nie zastanawiające, że w dyskusji dochodzimy powoli do
wniosku, że wygląd kobiety zależy _NIE(!)_ PRZEDE WSZYSTKIM OD NIEJ
SAMEJ - tylko od jakiegoś mniej lub bardziej realnego "mężczyzny"?
Wolisz tak?
Jak tak to...

I'm sorry. ;-)

pozdrawiam