Swieze czy suche?

31. Data: 2020-07-29 15:10:17

Temat: Re: Swieze czy suche?
Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Tak, to są jakieś subtelności w smaku czy zapachu, nieuchwytne,
> trudne do opisania. Nieprzewidywalność -- no cóż, ja nigdy nie
> starałem się o uzyskanie certyfikatu ISO-9001 dla mojej kuchni.
> Ale rozumiem, że niektórym bardzo zależy na tym, by zawsze jeść
> tak samo.

_Tak_samo_ np. dobrze wyrośnięte, co niekoniecznie jest równoznaczne z
_to_samo_.

Ewa

32. Data: 2020-07-29 15:11:24

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 29.07.2020 o 14:55, Akarm pisze:

> Ja nie wyczuwam żadnego charakterystycznego posmaku. Ale ja z
> dodatkiem drożdży piekę wyłącznie chleby razowe. :)  Bo do ciasta
> (takiego z jabłkami) to dają proszek do pieczenia. I to są wszystkie
> moje wypieki. :D

Proszkowe ciasta to u mnie wyjątkowa rzadkość. Ale zdarza się.

> A teraz już sobie przypomniałem, dlaczego wolę dodawać drożdże
> świeże/mrożone: ufam, że dokładniej rozprowadzą się w masie, kiedy się
> je wlewa.

Tu nie widzę różnicy.

Ewa

33. Data: 2020-07-29 15:52:31

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> _Tak_samo_ np. dobrze wyrośnięte, co niekoniecznie jest równoznaczne
> z _to_samo_.

Nie jest równoznaczne, ale bardzo często ludziom chodzi właśnie o takie
podejście, jak w zarządzaniu jakością zgodnie z normą ISO-9001. Szczycą
się tym, że gdy pieką, to placek zawsze wychodzi im taki sam. "Taki sam"
jest watrością wyżej cenioną niż "dobry".

Jarek

--
Jest więc ten i tamten patos
Porzuciłeś znowu miasto

34. Data: 2020-07-29 15:59:48

Od: Akarm <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2020-07-29 o 15:11, FEniks pisze:

> Tu nie widzę różnicy.

A przede wszystkim: dokładniej mogę dozować. Na jeden kilogram mąki
rozpuszczam jedną kulkę (ulepioną przeze mnie) drożdży.

--
- Akarm

35. Data: 2020-07-29 16:33:46

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Akarm napisał:

> A przede wszystkim: dokładniej mogę dozować. Na jeden kilogram
> mąki rozpuszczam jedną kulkę (ulepioną przeze mnie) drożdży.

A czy z drożdzami o dokładność dozowania chodzi? Wystarczy aby były
i żeby żywotności w nich starczyło do założenia rodziny. Kulka mała
czy duża -- w podobny sposób może wzniecić pospolite ruszenie w mące.

--
Jarek

36. Data: 2020-07-29 18:06:18

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .07.2020 o 15:11 FEniks <x...@p...fm> pisze:

> Proszkowe ciasta to u mnie wyjątkowa rzadkość. Ale zdarza się.

> Tu nie widzę różnicy.

Zwłaszcza, że od biedy można zrobić zaczyn także z drożdży suszonych. To
nie jest zabronione :)
Wtedy nie ma znaczenia, jaki zaczyn wlewasz do ciasta.

Podzielam Twoje zdanie, że drożdże suszone mają szansę być bardziej
powtarzalne przy wypieku.
Póki przechowujesz je zgodnie z zaleceniami, będą miały założoną moc.

Przy okazji - w piekarnictwie zalecają rozmrażanie stopniowe, najpierw
lekko w lodówce, później w temperaturze pokojowej. Ja zalewam takie
drożdże mlekiem z lodówki i zostawiam w spokoju do ocieplenia.
To możliwe, że drożdżom nie służy zbyt gwałtowne rozmrażanie.

--
Trefniś

37. Data: 2020-07-29 18:47:43

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> się tym, że gdy pieką, to placek zawsze wychodzi im taki sam. "Taki sam"
> jest watrością wyżej cenioną niż "dobry".

To może gdy ktoś piecze przemysłowo. W domowych warunkach trudno o
dokładnie taki sam efekt końcowy, bo tu nie tylko same drożdże czy inne
składniki grają rolę, ale też okoliczności przyrody np. temperatura
wyrastania ciasta, a ta w domu zmienną jest, wiadomo.

Ale przecież nic w tym złego ani dziwnego, że jeśli ktoś już bierze się
za pieczenie, to chce, żeby mu coś z tego wyszło, i to jak najlepszego.

Ewa

38. Data: 2020-07-29 18:49:51

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> A czy z drożdzami o dokładność dozowania chodzi? Wystarczy aby były
> i żeby żywotności w nich starczyło do założenia rodziny. Kulka mała
> czy duża -- w podobny sposób może wzniecić pospolite ruszenie w mące.

No właśnie, ja nigdy nie bawię się w aptekarza, zwłaszcza ze świeżymi.
Jeśli się doda trochę mniej, to najwyżej dłużej będzie wyrastać.

Ewa

39. Data: 2020-07-29 19:44:55

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .07.2020 o 18:49 FEniks <x...@p...fm> pisze:

> No właśnie, ja nigdy nie bawię się w aptekarza, zwłaszcza ze świeżymi.
> Jeśli się doda trochę mniej, to najwyżej dłużej będzie wyrastać.

Oczywiście!
Przecież wszyscy doskonale wiedzą, że pączek, albo drożdżówka - to taki
posłodzony chleb!
Zwłaszcza, kiedy dodasz wymordowane w zamrażalniku drożdże!

Genialna z was parka :)

--
Trefniś

40. Data: 2020-07-29 21:21:50

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> [...]
> składniki grają rolę, ale też okoliczności przyrody np. temperatura
> wyrastania ciasta, a ta w domu zmienną jest, wiadomo.

Jest taka archetypiczna ciocia, która co roku wyprawia imieniny. Zawsze
ten sam zestaw dań i wypieków, zawsze tak samo smakujących. Takim ciociom
nawet drożdże pączkują według ciociowych przepisów znanych im na pamięć.

> Ale przecież nic w tym złego ani dziwnego, że jeśli ktoś już bierze się
> za pieczenie, to chce, żeby mu coś z tego wyszło, i to jak najlepszego.

Nie twierdzę, że źle. Po postu inny nurt w kuchni.

--
Jarek

Mrożenie drożdży
Czy ktoś tu jeszcze gotuje?