Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
ews.man.poznan.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
From: "Paweł S." <p...@w...pl>
Newsgroups: pl.soc.edukacja
Subject: Re: Temat do dyskusji
Date: Fri, 11 Oct 2002 01:23:46 +0200
Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
Lines: 53
Message-ID: <ao52jg$h6b$2@news.tpi.pl>
References: <ao38l6$tr6$1@Gambit.Gubernat.NET> <ao3cgq$343$1@news.onet.pl>
<ao408n$elv$1@flis.man.torun.pl> <ao441m$a3i$1@news.onet.pl>
NNTP-Posting-Host: pf16.torun.cvx.ppp.tpnet.pl
X-Trace: news.tpi.pl 1034292656 17611 213.77.244.16 (10 Oct 2002 23:30:56 GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 10 Oct 2002 23:30:56 +0000 (UTC)
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000
X-MSMail-Priority: Normal
X-Priority: 3
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.edukacja:14104
Ukryj nagłówki
Witam!
Użytkownik "Sławomir Żaboklicki" <z...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:ao441m$a3i$1@news.onet.pl...
> Moje pytania są następujące:
> 1. Czy nauczyciele są szkoleni w rozładowywaniu spięć?
To pytanie do tych, którzy kształcą nauczycieli :-)
O ile mi wiadomo, u nas na kierunkach nauczycielskich, nie przewiduje się na
dziś (jeszcze raz - o ile wiem) takich zajęć w programie.
Natomiast studenci pedagogiki (a więc przyszli pedagogowie różnych
specjalności nie nauczycielskich oraz nauczyciele szkół specjalnych) w
programie mają to napewno.
> 2. Czy ktoś prowadzi szkolenia (ale nie polegające na tym, że
> wykładowca
> cały czas za przeproszeniem gada) dla nauczycieli?
Są to zajęcia o charakterze warsztatowym - treningi z zakresu kształtowania
tzw. umiejętności społecznych (trening otwarcia i rozwoju osobistego,
asertywności, rozwoju umiejętności rozwiązywania konfiktów i negocjacji).
Niestety - jest jeszcze jedna prawda (nie negując wcale zasadności tego
rodzaju zajęć)
- praktyka czyli praca w zawodzie dopiero konfrontuje to co się "naumiało" w
warunkach laboratoryjnych.(praktyki śródroczne i wakacyjne są też -
potrzebną, ale tylko - symulacją)
Ale rzeczywiście problemem stają się (wszędzie i na wsystkich kierunkach)
studia zaoczne, gdzie do minimum ogranicza się zajęcia o charakterze
ćwiczeniowym
> A może spróbujmy stworzyć własny bank metod.
> Ja na przykład na przypadki agresji staram się reagować śmiechem.
> Czasami popieram go uwagą "Tu mogę Ci postawić jedynkę za zachowanie,
> w dorosłym życiu usłyszysz - już Pan tu nie pracuje")
Dobra metoda, choć pewnie nie działa we wszystkich przypadkach. Tu opierasz
się na rozładowaniu napięcia i przeniesieniu uwagi.
Nie ma tej jedynej najlepszej.
Często przynoszącą dobre rezultaty jest - nazwijmy to umownie - zasada
kontrastu. Nie ma sensu reagować krzykiem na krzyk - poza reakcją na
zachowania o charakterze histerycznym taka prowadzi najczęściej do eskalacji
agresji (z obu stron zresztą :-)).
W zasadzie tej najogólniej rzecz biorąc chodzi o przeniesienie uwagi,
wywołanie zainteresowania (zobacz na Twoje "Już Pan tu...").
Pozdrowienia
Paweł
|