X-Received: by 10.49.127.145 with SMTP id ng17mr1944061qeb.9.1366465396235; Sat, 20
Apr 2013 06:43:16 -0700 (PDT)
X-Received: by 10.49.127.145 with SMTP id ng17mr1944061qeb.9.1366465396235; Sat, 20
Apr 2013 06:43:16 -0700 (PDT)
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
.pl!news.nask.org.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!gp5no444239qab.0!ne
ws-out.google.com!ef9ni2qab.0!nntp.google.com!gp5no3782394qab.0!postnews.google
.com!glegroupsg2000goo.googlegroups.com!not-for-mail
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Date: Sat, 20 Apr 2013 06:43:16 -0700 (PDT)
In-Reply-To: <u...@4...net>
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=31.182.155.30;
posting-account=ZcysqQoAAAD2tKN9mQ6s-nDaS4c9I9sr
NNTP-Posting-Host: 31.182.155.30
References: <kkihmo$prs$1@node2.news.atman.pl>
<sx88obhsa7v1$.sx7tu2ldqpqn.dlg@40tude.net>
<b...@g...com>
<1hd6v312nhgcw$.y0qxaxx39hru$.dlg@40tude.net>
<a...@g...com>
<516fabe3$0$1269$65785112@news.neostrada.pl>
<e...@g...com>
<516fb47f$0$1226$65785112@news.neostrada.pl>
<kkoeo9$ih0$1@node2.news.atman.pl>
<3...@s...googlegroups.com>
<5...@g...com>
<7...@r...googlegroups.com>
<7...@g...com>
<1o2t7hzt43j02.13mgilkuy3zrn$.dlg@40tude.net>
<6...@g...com>
<u...@4...net>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <c...@g...com>
Subject: Re: Tradycyjna prostytucja
From: k...@g...pl
Injection-Date: Sat, 20 Apr 2013 13:43:16 +0000
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:655507
Ukryj nagłówki
W dniu piątek, 19 kwietnia 2013 01:16:49 UTC+2 użytkownik Ikselka napisał:
> Dnia Thu, 18 Apr 2013 09:04:40 -0700 (PDT), k...@g...pl napisał(a):
>
>
>
> > W dniu czwartek, 18 kwietnia 2013 16:50:41 UTC+2 użytkownik Ikselka napisał:
>
> >> Dnia Thu, 18 Apr 2013 07:46:40 -0700 (PDT), k...@g...pl napisał(a):
>
> >>
>
> >>> samo pojecie boga jest nielogiczne, bo co to jest BOG?
>
> >>
>
> >> Bóg nie jest rzeczą, tylko Istotą Boską. Na Twoje pytanie nie ma odpowiedzi
>
> >>
>
> >> zatem.
>
> >>
>
> >> --
>
> >>
>
> >> XL
>
> >>
>
> >> Rektor Politechniki Warszawskiej... śpiewa, proszempaństwa:
>
> >>
>
> >> http://www.youtube.com/watch?v=0lefToSdo-c
>
> >
>
> > zatem co to ISTOTA BOSKA?
>
>
>
>
>
> Nie "co to", ale "kto":
>
>
>
>
>
> http://www.katolik.pl/natura-boga-czyli-kim-jest-bog
-,151,416,cz.html
>
>
>
> Natura Boga czyli Kim jest Bóg?
>
> O naturze Bożej.
>
>
>
> "Ponieważ nasze poznanie Boga jest ograniczone, ograniczeniom podlega
>
> również nasz język, którym mówimy o Bogu. Nie możemy określać Boga inaczej,
>
> jak tylko biorąc za punkt wyjścia stworzenie, i to tylko według naszego
>
> ludzkiego, ograniczonego sposobu poznania i myślenia."(KKK 40).
>
>
>
> Bóg jest Bytem Absolutnym i prostym, dlatego musimy posługiwać się
>
> pojęciami na wyrażenie tej rzeczywistości. Wyróżniamy pojęcia, które
>
> dotyczą:
>
>
>
> 1) istoty Bożej
>
> 2) przymiotów Bożych.
>
>
>
> Istota, esencja, natura właściwa jakieś rzeczy; ogół składających się na
>
> nią cech. Pojęcie istoty w pierwszym znaczeniu tego słowa jest w opozycji
>
> do "przypadkowej właściwości": istota jest tym, co stanowi treść, co
>
> określa wewnętrzny charakter jakiejś rzeczy. Można powiedzieć np., że
>
> sprawiedliwość w swej istocie jest surowa, co oznacza, iż jest taką z
>
> definicji. Gdyby była miłosierna, nie byłaby już zwykłą sprawiedliwością.
>
>
>
> Istota Boga.
>
> Przez pojęcie "istoty" w sensie ogólnym rozumiemy to, dzięki czemu rzecz
>
> jest tym, czym jest. Istnieje podwójna różnica między istotą a przymiotami,
>
> mianowicie realna w porządku fizycznym i myślowa w porządku metafizycznym,
>
> dlatego rozróżniamy istotę: 1) fizyczną, 2) metafizyczną. Istotą fizyczną
>
> człowieka jest to, że jest on stworzeniem rozumnym, istotą metafizyczną
>
> duszy jest to, że jest duchową formą ciała. Istotę fizyczną Boga stanowią
>
> doskonałości Bożej. Określenie Boga przez Sobór Wat I: "Święty, katolicki,
>
> apostolski, rzymski Kościół wierzy i wyznaje, że jeden jest Bóg prawdziwy i
>
> żywy Stwórca i Pan nieba i ziemi, Wszechmogący Wieczny, Niezmierzony,
>
> Nieograniczony, Nieskończony pod względem umysłu, woli i wszelkiej
>
> doskonałości. O tym Bogu będącym jedyną pojedynczą, całkowicie niezmierzoną
>
> i niezłożoną substancją duchową należy głosić, że jest różny od świata w
>
> samej rzeczy i w swej istocie, i że jest najszczęśliwszy i
>
> niewypowiedzianie wyniesiony ponad to wszystko, co oprócz Niego istnieje i
>
> może być pojęte" D. 1782. Metafizyczna istota Boga podaje taką cechę, która
>
> stanowi podstawową własność, z której wszystkie inne wynikają. Filozofia i
>
> teologia szuka takiej istotnej doskonałości. Św. Tomasz mówi, że tą
>
> doskonałością jest samoistność.
>
>
>
> Twierdzenie:
>
> Bóg jest to samoistne bytowanie. Być samoistnym tzn. być rzeczowym
>
> podmiotem istnienia i działania. "Bytowanie" i "istnienie" może posiadać
>
> dwojakie znaczenie: 1) Bytowanie pojęciowe wzięte na sposób jakieś rzeczy.
>
> 2) Zrealizowany fakt istnienia. Gdy mówimy, że jest samoistnym bytowaniem
>
> to wyrażenie to bierzemy w znaczeniu drugim. "Bóg jest to samoistne
>
> bytowanie" należy odróżnić od "Bóg jest bytem samoistnym". Każdy człowiek
>
> może powiedzieć, że jest bytem samoistnym. W Bogu natomiast zanika podział
>
> spotykany we wszystkich stworzeniach na podmiot i przedmiot.
>
>
>
> Stopień pewności metafizycznej - jest teologicznie pewnym, że Bóg jest
>
> samoistnym bytowaniem.
>
>
>
>
>
>
>
> Dowody z Pisma Świętego:
>
>
>
> Wj 3,13-15 "Mojżesz zaś rzekł Bogu: oto pójdę do Izraelitów i powiem im:
>
> Bóg ojców naszych posłał mię do was. Lecz gdy ono mnie zapytają jakie jest
>
> jego imię, to cóż im mam powiedzieć? Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: JESTEM,
>
> KTÓRY JESTEM. I dodał tak powiesz synom Izraela: JESTEM posłał mnie do was.
>
> Mówił dalej Bóg do Mojżesza: Tak powiesz Izraelitom: JESTEM, Bóg ojców
>
> waszych, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba posłał mnie do was. To jest
>
> imię moje na wieki i to jest moje zawołanie na najdalsze pokolenia".
>
>
>
> Imię wyjawia istotną cechę Bóstwa (istnienie). Wśród starotestamentalnych
>
> określeń odnoszących się do Boga imię "Jahwe" należy postawić na pierwszym
>
> miejscu. Sam Bóg uznał je za swoje najbardziej własne. Nastąpiło to przed
>
> Mojżeszem w wizji krzewu gorejącego. "Mojżesz rzekł Bogu: Oto pójdę do
>
> Izraelitów i powiem im: Bóg ojców naszych posłał mnie do was. Lecz gdy oni
>
> mnie zapytają, jakie jest Jego imię, to cóż mam powiedzieć? Odpowiedział
>
> Bóg Mojżeszowi: JESTEM, KT6RY JESTEM. I dodał: Tak powiesz synom Izraela:
>
> JESTEM posłał mnie do was" (Wj 3,13-14). Bóg objawił swoje imię w formie
>
> czasownikowej. Słowo "Jahwe" (3 os. 1. poj. od kaja = być) ma sens
>
> dynamiczny; oznacza ono nie tyle naturalny fakt istnienia, ile wydarzenie,
>
> istnienie zawsze obecne i skuteczne. Dzisiejsi egzegeci w słowach: "JESTEM
>
> posłał mnie do was" widzą wyrażenie pomocnej bliskości. "JESTEM" znaczy
>
> tyle, co "jestem tutaj", "jestem dla was", "jestem, który będę", "będę,
>
> który będę". Bóg objawia siebie nie ontologicznie, tzn. jako byt sam w
>
> sobie, ale historiozbawczo, czyli jako byt dla kogoś. Stąd przyjmuje się
>
> możliwość dalej idących tłumaczeń: "Jestem" można rozumieć jako: "On
>
> powołuje do istnienia", "On pomaga", "On zbawia". W imieniu "Jahwe" mieści
>
> się orędzie zbawczej obecności Boga.Wnioskujemy, że do istoty Boga należy
>
> samoistnienie.
>
>
>
>
>
>
>
> Dowód z Tradycji:
>
>
>
> Ojcowie Kościoła (zwłaszcza św. Hilary, św. Augustyn) twierdzili, że Bóg
>
> przysługuje określenie "bytować", ponieważ nic nie jest Mu tak właściwe,
>
> jak właśnie to, że jest.
>
>
>
>
>
>
>
> Dowód rozumowy:
>
>
>
> Część I - istnienie w Bogu należy do istoty Bożej. Gdybyśmy założyli, że
>
> istnienie nie należy do istoty Boga to musiałoby to mieć swoje
>
> wystarczające uzasadnienie w metafizycznym prawie dostatecznej racji. Tego
>
> nie da się pogodzić ze stwierdzeniem, że Bóg jest bytem bezwzględnie
>
> koniecznym, niezależnym od nikogo poza sobą.
>
>
>
> Część II - istnienie w Bogu jest samoistne. Nie być samoistnym bytowaniem
>
> byłoby rzeczową niedoskonałością.
>
>
>
> Część III - w Bogu samoistne bytowanie spełnia warunki, które należą do
>
> istoty metafizycznej, gdyż: 1) Wskazuje na istniejącą cechę konstytuującą.
>
> 2) Podaje cechę wyróżniającą - Bóg jest samoistny. 3) Samoistne bytowanie
>
> jest cechą, z której wynikają wszystkie inne doskonałości Boże.
>
>
>
>
>
>
>
> Uzupełnienie:
>
>
>
> Określenie "Bóg jest samoistnym bytowaniem" jest określeniem czysto
>
> filozoficznym i wskazuje, że Bóg jest pierwszym bytem. Określenie to nic
>
> nie mówi o najgłębszym istnieniu Boga, o istnieniu Trójcy Osobowej. W
>
> oparciu o źródła objawienia możemy dać trzy określenia Boga: 1) Bóg jest
>
> niewidzialnym ojcem wszystkich ludzi. 2) Bóg jest samoistną świętością. 3)
>
> Bóg jest to jedyna, najwyższa, niezgłębiona i niewypowiedziana rzecz, która
>
> równocześnie jest Ojcem, Synem i Duchem. Oprócz powyższych określeń
>
> spotykamy jeszcze inne, w których różni teologowie chcieli ująć istotę
>
> metafizyczną Boga, oto one: 1) Bóg jest to istota, która istnieje sama z
>
> siebie. 2) Bóg nie należy do żadnego z istniejących gatunków i rodzajów
>
> bytów. 3) Elementem konstytutywnym jest nieskończoność Boga 4) Istota
>
> metafizyczna Boga polega na dobru, ponieważ ono stanowi cel działań. 5)
>
> Istotę metafizyczną Boga stanowi najdoskonalsze i niezależne myślenie, lub
>
> wola Boża, a zwłaszcza jej wolność.
>
>
>
> Bibliografia:
>
> Didier J., Słownik filozofii, Katowice 1993.
>
> Katechizm Kościoła Katolickiego
>
> Kmieć Z., De Deo Uno - skrypt dla studentów.
>
> Paissac H., Istota i istnienie Boga, (Praca zb.), Poznań - Warszawa -
>
> Lublin.
>
> Św. Tomasz z Akwinu, Suma Teologiczna, Warszawa 2000.
>
> Zuberbier A. (red), Słownik Teologiczny, Katowice 1985.
>
>
>
> opracował ks. Rafał Masarczyk SDS
ale "dowody"? dla mnie zadne dowody! jedna pani powiedziala drugiej pani
|