Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.webcorp.com.pl!
not-for-mail
From: Tomasz Radko <t...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.soc.polityka,pl.soc.edukacja,pl.soc.edukacja.szkola
Subject: Re: W pewnej szkole, w pewnym mieście...
Date: Thu, 27 Jan 2000 20:20:16 +0100
Organization: Serwis RUBIKON - http://www.rubikon.pl
Lines: 60
Message-ID: <3...@p...onet.pl>
References: <85nrad$98p$1@helios.man.lublin.pl> <85po2c$c4h$1@flis.man.torun.pl>
<3...@p...com> <863te2$flt$1@flis.man.torun.pl>
<3...@p...com> <866h1b$d6i$1@flis.man.torun.pl>
<3...@p...com> <8695v8$avb$1@flis.man.torun.pl>
<3...@p...com> <86h7pe$mii$1@flis.man.torun.pl>
<3...@p...com> <86jr8d$37p$1@flis.man.torun.pl>
<86jruv$3b7$1@flis.man.torun.pl> <86meua$rog$1@helios.man.lublin.pl>
<86mg7v$4at$1@flis.man.torun.pl> <86mo74$s3j$1@helios.man.lublin.pl>
<3...@p...onet.pl> <86nfcf$oc3$1@helios.man.lublin.pl>
<3...@p...onet.pl> <86prrg$e2r$1@helios.man.lublin.pl>
<3...@p...onet.pl>
<01bf68fb$17fd00c0$1f174b9e@ZPS.ped.uni.torun.pl>
Reply-To: t...@k...net.pl
NNTP-Posting-Host: 212.160.95.222
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: aquarius.webcorp.com.pl 949001039 12321 212.160.95.222 (27 Jan 2000 19:23:59
GMT)
X-Complaints-To: u...@w...com.pl
NNTP-Posting-Date: 27 Jan 2000 19:23:59 GMT
X-Mailer: Mozilla 4.7 [pl] (Win95; I)
X-Accept-Language: en
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.polityka:153228 pl.soc.edukacja:5396
pl.soc.edukacja.szkola:6563
Ukryj nagłówki
Paul napisał(a):
>
> Tomasz Radko <t...@p...onet.pl> napisał(a) w artykule
> <3...@p...onet.pl>...
> >
> > > >Zachęcam do lektury autorów, którzy znają się na metodologii,
> > > >psychologii i socjologii lepiej ode mnie. Lista źródeł w odpowiedzi
> dla
> > > >pana Pawła, kilka postów wyżej.
> >
> > > Psychologię i socjologię trudno nazywać dziedzinami naukowymi.
> >
> > Tu się moge zgodzić.
> >
>
> No to czegoś nie rozumiem. A na jakiej podstawie uzyskałeś(ał Pan?) wiedzę
> o tych istotnych różnicach?
> I jeszcze raz: co to jest iloraz inteligencji? I co mówi? Chyba, że
> poprzestaniemy na stwierdzeniu: wedle X (tzn. wg jego badań) taki % uzyskał
> taki wynik i jest on wyższy/niższy od innego wyniku o tyle.
> Bo wracając do tematu - czy z tego płynie prosty wniosek o różnicach
> rasowych?
>
> (...)
>
> > A tu już zdecydowanie nie. Przy próbce rzędu 2500 ludzi uzyskuje się
> > błąd statystyczny około 2%. Podnosząc próbkę do 10 000 obniżamy błąd do
> > 1%.
> >
>
> Ciągle jednak pytam, poza analizą warstwy metodologicznej, czy jest to
> bierne przytaczanie jakichś wyników badań, czy też przekonanie o słuszności
> ich interpretacji?
Nie chciałbym zagłębiać się w dyskusję o statusie psychologii. Popper,
twórca nowoczesnej metodologii, za nauke jej nie uważał. Od tego czasu
wiele się zmieniło. Ja, jako reakcjonista pozostaje przyz daniu Poppera.
OK?
Co do interpretacji: z faktami się nie dyskutuje. A fakty sa takie:
- istnieje korelacja między IQ (czymkolwiek by był) a sukcesem życiowym
(np. kariera zawodową, dochodami, kariera polityczna itp)
- IQ jest przynajmniej częściowo warunkowany genetycznie
- istnieje statystycznie znaczącą różnica w średnim IQ dla osób różnych
ras nawet przy uwzględnieniu bodźców środowiskowych
I tyle. Na podstawie powyższych stwierdzen można wyciągać wnioski bez
względu na stanowisko metodologiczne psychologii.
pzdr
TRad
--
nowa oferta, nowe mozliwosci, nowe ceny - http://rubikon.pl
|