Zaczatek z zakwasu (do Izoldy ;-)

11. Data: 2006-04-07 20:53:26

Temat: Re: Zaczatek z zakwasu (do Izoldy ;-)
Od: "Marek" <m...@...tkb.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Izolda" <izolda_80@USUŃ_TOpoczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:e16j96$np6$1@news.onet.pl...

> Jeśli masz dobry zakwas (jest już "silny") to wszystko w porządku, ciasto
> zakwaszane na początku rośnie a później się uspokaja, ważne żeby było
> widać że w ogóle ruszyło, mniej czy więcej nie ma znaczenia.

Wciaz idzie w gore. Musialem wstawic do wiekszej miski zeby nie zalalo
piekarnika.

MP

12. Data: 2006-04-08 06:58:05

Od: "Marek" <m...@...tkb.pl> szukaj wiadomości tego autora

Po drugim karmieniu zaczątek jeszcze podbuzował ale teraz już zaczyna się
uspokajać. Jest cały w bąbelkach. I pachnie cudnie. Jak kiedyś u babci...

MP

13. Data: 2006-04-08 20:25:41

Od: "Izolda" <izolda_80@USUŃ_TOpoczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Marek" <m...@...tkb.pl> napisał w wiadomości
> Po drugim karmieniu zaczątek jeszcze podbuzował ale teraz już zaczyna się >
> uspokajać. Jest cały w bąbelkach. I pachnie cudnie. Jak kiedyś u babci...

No i co wyszło z pieczenia :)

Pozdrowionka serdeczne
Izolda

14. Data: 2006-04-08 20:33:48

Od: "Marek" <m...@...tkb.pl> szukaj wiadomości tego autora

> No i co wyszło z pieczenia :)

Wlasnie kończy się. Wczoraj późno zacząłem cały proces więc musiałem wstawać
w nocy (nigdy więcej !).

Chleb wyróśł. Dałem trochę za dużą blachę więc bardzie urósł na boki. Ale i
tak wygląda pięknie. Ale skórka jest jaśniejsza niż pęknięcia. Nie jest
złota. Robiłem chleb żytni z maki zwykłej i razowej.

MP

15. Data: 2006-04-09 07:30:35

Od: "Marek" <m...@...tkb.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Użytkownik "Marek" <m...@...tkb.pl> napisał w wiadomości
>
> No i co wyszło z pieczenia :)

Wyszedł trochę za suchy (jakby gliniasty). Ale bez zakalca. Jest sprężysty.
Wyrabialem az ciasto bedzie odstawać od ręki. Czy dodałem za dużo mąki?

MP

16. Data: 2006-04-09 18:50:25

Od: "Izolda" <izolda_80@USUŃ_TOpoczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wyszedł trochę za suchy (jakby gliniasty). Ale bez zakalca. Jest sprężysty.
> Wyrabialem az ciasto bedzie odstawać od ręki. Czy dodałem za dużo mąki?

Jak gliniasty to nie sprężysty :) masz na myśli może to, że jest dość zbity i
słabo wyrośnięty, może to być wina mąki albo zakwasu jeśli jest jeszcze słaby,
podaj przepis z jakiego korzystałeś przy pieczeniu i ile wyrastałeś chleb wtedy
będę mogła pomóc coś więcej.

Pozdrowionka serdeczne
Izolda

17. Data: 2006-04-09 19:53:19

Od: "Marek" <m...@...tkb.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jak gliniasty to nie sprężysty :) masz na myśli może to, że jest dość
> zbity i słabo wyrośnięty,

Właśnie zbity.

może to być wina mąki albo zakwasu jeśli jest jeszcze słaby,

Ciasto powiększyło swoją objętość ponad dwukrotnie więc zakawas był chyba
wystarczająco silny.

> podaj przepis z jakiego korzystałeś przy pieczeniu i ile wyrastałeś chleb
> wtedy będę mogła pomóc coś więcej.
\
Zułyłem kilogram mątki żytniej i wyrabiałem to ala ciągle kleiło się i nie
odstawało od miski. Więc zacząłem dodawać mąkę żytnią razową. Aż przestąło
sie kleić. Może tu leży przyczyna. I chleb jest suchy. Widocznie mąki było
za dużo. ALe jest sycący. Jedna kromka na śniadanie i wystarczy do obiadu
;-)

MP

18. Data: 2006-04-10 01:02:27

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Marek" <m...@...tkb.pl> wrote in message

> [...]
> za dużo. ALe jest sycący. Jedna kromka na śniadanie i wystarczy do obiadu

Razowe pieczywo nie rośnie tak szybko jak białej mąki...

19. Data: 2006-04-10 07:00:20

Od: "Marek" <m...@...tkb.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Razowe pieczywo nie rośnie tak szybko jak białej mąki...

Problem w tym, ze roslo bardzo ladnie.

W zwiazku z tym mam pytanie, ktore jest tu byc moze zasadnicze. Czy gdy mam
ciasto i wyrabiam je dodajac odpowiednia ilos cmaki i wyrabiam je a ciasto
nadal nie odstaje od reki to czy mam je jeszcze wyrabiac czy dodac maki. Czy
sam proces wyrabiania spowoduje, ze ciasto bedzie tak jak nalezy? Wydaje mi
sie, ze dodalem za duzo maki.

MP

20. Data: 2006-04-10 07:26:16

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> maki. Czy sam proces wyrabiania spowoduje, ze ciasto bedzie tak jak
> nalezy? Wydaje mi sie, ze dodalem za duzo maki.

Przede wszystkim nie daje się na początku całej ilości wody do ciasta, gdy
będzie zbyt gęste zawsze można wodę dodać i "wrobić" odwrotna sytuacja
zmusza do dosypywania mąki a wtedy proporcje składników się zmieniają. A
trzeba pamiętać, że mąki są różne, podobnie drożdze... Ja podałem składniki
na chleb pieczony w automacie w opcji 1250g, wychodzi, pod warunkiem, że
dodatki smakowe nie przkroczą wagowo 5dag.
Najczęściej daję mąki białej żytniej 20dag i 60 dag mąki pszennej dowolnej.

Forma do tarty - hilfe
Amaretto cakes - szukam
trójkatna forma -gdzie?
Błyskawiczny konkurs!