co daje ciastu soda?

1. Data: 2001-01-14 10:42:13

Temat: co daje ciastu soda?
Od: "rena" <r...@a...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

w kilku przepisach widzialam sode - do czego ona jest potrzebna ciastu? czy
nie mozna jej ominac? czy soda nie jest niezdrowa? pamietam jak kiedys sie
mowilo, ze obiady w szkole sa niezdrowe, bo kucharki dosypuja sody do
potraw, zeby sie szybciej zrobily?

--
Rena lub Gregor*

ZAJRZYJ DO MOICH AUKCJI:
http://www.allegro.pl/mojastrona.php?id=86312

*) niepotrzebne skreślić :)))

1. Data: 2001-01-14 16:19:06

Temat: Re: co daje ciastu soda?
Od: a...@p...onet.pl (Arabella) szukaj wiadomości tego autora

Tzw "soda" dodana do ciasta powoduje, ze ciasto "rosnie", a wiec
zastepuje drozdze w ciescie drozdzowym.
W procesie pieczenia, pod wplywem temperatury nastepuje rozklad z
wydzieleniem dwutlenku wegla i wody ( woda w temperaturze powyzej 100
stopni jest przeciez w stanie gazowym), ktore powoduja rosniecie
ciasta.
Glownym skladnikiem proszkow do pieczenia ciast jest jednak nie soda,
lecz kwasny weglan amonowy. Pod wplywem temperatury w piekarniku
rozklada sie on na amoniak, dwutlenek wegla i wode, a wiec same gazy,
ktore uwalniajac sie, zwiekszaja objetosc ciasta. To samo "robia"
drozdze w ciescie drozdzowym, wytwarzajac dwutlenek wegla, ale w
temperaturze znacznie nizszej (22-26 stopni).
Soda, czyli kwasny weglan sodowy dodawana jest w kuchniach tanich
jadlodajni i kiepskich stolowek jak sadze w innym celu.
Potrawy (zupy) po dosypaniu sody szybciej sie ugotuja. Po dodaniu
tejze podnosi sie temperatura wrzenia zawartosci i w efekcie gotujemy
zupe w temperaturze powyzej 100 stopni. Czym wiecej sody, tym wyzsza
temperatura i krotszy czas gotowania.
Zupa po dodaniu sody dluzej zachowuje "swiezosc". Soda, majaca w
roztworach odczyn alkaliczny, neutralizuje kwasy, ktore powstaja w
trakcie przechowywania.
Uwazam, ze soda nie jest srodkiem szkodliwym a wszystko zalezy od
proporcji i ilosci ktorych uzywamy do gotowania, czy pieczenia.

Arabella
-
Od: "rena" <r...@a...net.pl>
Do: <p...@n...pl>
14 stycznia 2001 11:42

Archiwum grupy http://niusy.onet.pl/pl.rec.kuchnia

1. Data: 2001-01-15 10:16:59

Od: "Idol" <n...@w...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Arabella napisał(a) w wiadomości:
<000601c07e42$4a8efcc0$d7684cd5@oemcomputer>...
>Glownym skladnikiem proszkow do pieczenia ciast jest jednak nie soda,
>lecz kwasny weglan amonowy.
raczej kwaśny pirofosforan sodu

1. Data: 2001-01-15 18:44:14

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

W niektorych przepisach na ciasta wystepuje i proszek do pieczenia, i
soda. Z tego, co wiem, soda powoduje, ze ciasto rosnie natychmiast po
jej dodaniu, natomiast proszek do pieczenia dziala przez dluzszy czas,
dopiero, gdy ciasto sie ogrzeje. Stad mala ilosc sody dodana do
proszkowej babki powoduje, ze babka rosnie bardzo szybko na poczatku (od
sody), a nastepnie, gdy soda przestanie dzialac, zaczyna sie dzialanie
proszku, ktory powoduje dalsze rosniecie. Sa rowniez ciasta na samej
sodzie, ale dla mnie maja one "gryzacy" smak.
Magdalena Bassett

1. Data: 2001-01-16 01:57:49

Od: "Ania Derejska" <a...@v...ca> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett <m...@w...net> wrote in message
> [...]
> proszku, ktory powoduje dalsze rosniecie. Sa rowniez ciasta na samej
> sodzie, ale dla mnie maja one "gryzacy" smak.

Czy soda nie powoduje tego ze ciasta sa ciemne ???
Z tego co pamietam wszystkie ciasta, do ktorych uzywa sie sode
sa koloru brazowego co bardzo ladnie kontrastuje z biala masa
jaka mozna przelozyc takie ciasta.

pozdrawiam
Ania

1. Data: 2001-01-16 07:59:04

Od: "asia" <j...@h...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ania Derejska <a...@v...ca> wrote in message

> Czy soda nie powoduje tego ze ciasta sa ciemne ???
> Z tego co pamietam wszystkie ciasta, do ktorych uzywa sie sode
> sa koloru brazowego co bardzo ladnie kontrastuje z biala masa
> jaka mozna przelozyc takie ciasta.
Bo sode dodajemy przewaznie do ciast z kakao i tartymi owocami/dzemem jako
skladnik ciasta. I dlatego te ciasta sa ciemne? Mam racje czy cos chrzanie?
Asia

1. Data: 2001-01-16 20:03:35

Od: "Ania Derejska" <a...@v...ca> szukaj wiadomości tego autora

asia <j...@h...com.pl> wrote
> Bo sode dodajemy przewaznie do ciast z kakao i tartymi owocami/dzemem jako
> skladnik ciasta. I dlatego te ciasta sa ciemne? Mam racje czy cos
chrzanie?
> Asia
Eeeeee nie, w zadnym z moich przepisow nie ma ani kakao ani tartych owocow.
Ania

1. Data: 2001-01-16 21:27:05

Od: "Ania Derejska" <a...@v...ca> szukaj wiadomości tego autora

> Soda nie dodaje ani nie zmienia koloru ciasta.
> MB

Zmienia, zmienia.
Kiedys jadlam u kolezanki takie, cistka ktore powstaly z jednego wielkiego
placka
pokrojonego ukosnie na kawalki. Kazdy kawalek byl obtoczony w polewie
czekoladowej a potem badz w rozdrobnionych orzechach, badz wiorkach
kokosowych
i innych temu podobnych. Ciasteczka po wierzu byly ciemne( wiadomo polewa
czekoloadowa)
a w srodku jasne. Bardzo mi to smakowalo wiec wzielam od niej przepis.
Do ciasta byla uzyta soda. Po upieczeniu moje ciasto bylo ciemne a nie
jasne.
Zadzwonilam do kolezanki i co sie okazalo ze ona sode rozpuszcza w
niewielkiej ilosci
soku z cytryny, wtedy ciasto wychodzi jasne.
Ania

1. Data: 2001-01-17 00:35:37

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

asia wrote:

> [...]
> Asia

Soda nie dodaje ani nie zmienia koloru ciasta.

szybka kolacja
wyrabianie ciasta-dlaczego sie klei?
kwasna smietana - skad mam to wiedziec?
gazeta wyborcza i kuchnia