Re: cymes!

From: hmmm <k...@i...com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: cymes!
Date: Wed, 06 Nov 2002 14:26:57 +0100
Sender: h...@p...onet.pl@qb56.neoplus.adsl.tpnet.pl

Wed, 06 Nov 2002 10:24:58 +0100, anna <a...@r...fm> napisal/a:

>szukam przepisu na cymes...w sieci to, co znalazlam ma albo mieso, albo
>ziemniaki, a ja chce slodki cymes z marchewki z rodzynkami, galka
>muszkatolowa i cynamonem (to wyczulam "u fryzjera" w kazimierzu nad
>wisla, tam maja swietna zydowska kuchnie...)

bez cynamonu i rodzynek, ale mam:

4 szklanki startej marchewki
1 łyżka kaszy jęczmiennej
3/4 szklanki startego jabłka
3 łyżki masła
1/2 szklanki wody
1/2 łyżeczki soli
2 łyżeczki cukru
1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej

Wszystkie składniki włożyć do garnka, wymieszać, doprowadzić do
wrzenia na średnim ogniu, przykryć, zmniejszyć płomień.
Dusić na bardzo małym ogniu przez 1 1/2 godziny; w razie potrzeby wlać
2-3 łyżki wody. Mieszać potrawę kilkukrotnie podczas gotowania.

/Katarzyna Pospieszyńska "Cymes czyli kuchnia żydowska"/

--------------

Cymes marchwiowo-śliwkowy

Aszkenazyjczycy podają tę słodką potrawę z marchwii na święto Rosz
Haszana (żydowski Nowy Rok). Marchew w języku jidysz znaczy
"zwiększać, powiększać". Tak więc ten cymes przypomina, że powinniśmy
zwiększać liczbę naszych zalet tak, aby przeważyły one nasze wady.

500g młodej marchwi, obranej i pokrojonej w grube plasterki
1 1/2 szklanki niesłodzonego soku jabłkowego
1/2 łyżeczki soli
1/2 szklanki posiekanych suszonych śliwek bez pestek
1/3 szklanki miodu
3 łyżki oleju roślinnego
2 łyżki grubo pokrajanej skórki cytrynowej w cukrze
3 łyżki świeżego soku z cytryny

W dużym rondlu połącz marchew, sok jabłkowy, sól i śliwki. Doprowadź
do wrzenia, po czym gotuj jeszcze przez 10 minut. Następnie dodaj
miód, olej, skórkę cytrynową i sok z cytryny. Zmniejsz ogień, przykryj
rondel i gotuj na małym ogniu, aż płyn wyparuje (ok. 20 minut).

/Lee Gold "Żydowskie gotowanie" Filar, Warszawa 2000/

hmmm