Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
ews.icm.edu.pl!plonk.apk.net!news.apk.net!not-for-mail
From: Nina Mazur Miller <n...@p...ninka.net>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: dlaczego?
Date: 29 Jul 2001 14:38:13 -0700
Organization: APK Net
Lines: 31
Message-ID: <m...@p...ninka.net>
References: <M...@n...tpi.pl>
<B7873835.14869%chironia@poczta.onet.pl>
<M...@n...tpi.pl> <9ju7dr$ist$4@news.tpi.pl>
<M...@n...tpi.pl> <9k11v3$n8b$4@news.tpi.pl>
NNTP-Posting-Host: pierdol.ninka.net
X-Trace: plonk.apk.net 996442747 22923 216.101.162.243 (29 Jul 2001 21:39:07 GMT)
X-Complaints-To: a...@a...net
NNTP-Posting-Date: 29 Jul 2001 21:39:07 GMT
X-Newsreader: Gnus v5.7/Emacs 20.7
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.psychologia:94691
Ukryj nagłówki
"ŁukAsh" <w...@w...pl> writes:
> cierpienie rodzi współczucie i zrozumienie. Jesli przezylem cos, to wiem jak
> czuje sie osoba, ktora ma podobne przezycia. I dalej... Jesli jakis
I dalej nic z tego nie wynika.
Zobacz na zjawisko fali w wojsku. Kot jest dreczony, bity i
upokarzany. Kiedy juz przestaje byc kotem a staje sie dziadkiem
zgodnie z twoja teoria fala powinna sie zatrzymac, bo przeciez Kot
cierpial i powinien teraz innym kotom wspolczuc i rozumiec ich.
A jednak, zamiast wspolczuc rozumiec to zadaje im dokladnie takie same
cierpienia jakie sam dostal wczesniej od dziadkow.
Podobny mechanizm mozna obserwowac w szkolach w ktorych stosuje sie
okrutna dyscypline (np. dobrym przykladem do studiowania tego zjawiska
byly szkoly szkolace dzieci na artystow w chinskiej operze; kary
cielesne stosowano tam za najmniejsze uchybienia i wykonywali je z
reguly najstarsi czlonkowie w grupie, panowala scisle ustalona
hierarchia).
owszem, znajduja sie jednostki ktore sie z tego schematu wylamuja -
ale sa to jednostki i wyjatki, a nie jest to regula. Gdybys mial racje
tutaj to w takich miejscach wlasnie byloby to regula. A nie jest.
--
Nina Mazur Miller
n...@p...ninka.net
http://www.ninka.net/~ninka/
http://supersonic.plukwa.net/~ninka/
|