Re: ile w takie mrozy idzie wam gazu na ogrzewanie

Newsgroups: pl.rec.dom
Date: Mon, 4 Jan 2016 02:21:09 -0800 (PST)
Subject: Re: ile w takie mrozy idzie wam gazu na ogrzewanie
From: Majka <k...@g...com>

W dniu niedziela, 3 stycznia 2016 10:11:51 UTC+1 użytkownik ziutek napisał:

> Na złotówki ok 60 zł

Na dobę?

Kupiłam węgiel latem po 810 - cena u mnie na prowincji z lipca, nie wiem po ile jest
teraz.
60 zł to około 74 kg węgla.
Ogrzewam podobną powierzchnię(*) plus cwu z tego samego źródła, i faktem jest, że
ostatnie dwie doby do pieca poszło 5 szufli węgla zamiast 2 lub 3 dawanych przy
temperaturach wyższych, jakie były dotąd. Ale nie uniosłabym szufli ważącej 15 kg,
nie mówiąc już o tym, że się osypie.

Piec nakładam raz na dobę - 5 min roboty. Czyszczę z popiołu i kamlotów powęglowych
raz na dwie lub trzy doby - co druga/trzecia doba dodatkowe 5 minut. Jak dotąd nie
byłam tym zachwycona, ale odtąd widząc twoje 60 zł mi to nie przeszkadza.

(*) DOM - 140 mkw pow. mieszkalnej, narzekam - wg mnie cisano. Parter plus piętro,
kuchnia salon+jadalnia, pokoj nad grażem, 3 pokoje na piętrze, 11 grzejników z czego
pracuje 9 (dwie sypialnie najwyżej położone pokoje są wystarczająco ciepłe wskutek
konwekcji), plus w jednej łazience podłogówka, garaż zlikwidowane ogrzewanie (był
jeden grzejnik, zdjęty, obwód działa w ścianie w piance) przez co w pokoju nad
garażem podłoga jest wyraźnie chłodniejsza.
Rano w garażu termometr w samochodzie stwierdza że jest 6,5° teraz przy mrozach, a
11-14° wcześniej gdy było cieplej na zewnątrz - tyle nagrzeje się od pieca stojącego
we wnęce pod schodami, wnęka nie ma drzwi, jest otwarta na garaż. Drzwi blaszane
Wiśniowski, bez ocieplenia, dwa małe okienka w ścianie.
Na ścianie w garażu jest nagrzewacz cwu Beretta, na propan-butan, który pracuje poza
sezonem grzewczym. Nie spuszczam z tego urządzenia wody na zimę już od kilku sezonów,
na tyle jest garaż ciepły.
W domu nagrzane raczej mocno, jak dziadki przyjadą do wnuków to narzekają że dla nich
sauna. Na regulatorze nadmuchu ustawiam 45°C po napaleniu, piec "rozbuja się do
48~50°C, później temp. stabilizuje się na zadane 45°, około 22:00 skręcam na 35/37°C
- niższa na noc, a wcześniej tak wysoka, bo inaczej cwu nie nagrzeje się
wystarczająco. Piec "skręcony" na 35/37° dopala się powoli do następnego popołudnia.
Poprzedni sezon (trzeba przyznać zima 2014/2015 był ciepła) zużyłam 2,25 tony węgla,
był po 820/tona = circa 1850 zł, kilka szyp zostało, może na dwa napalenia, nie
więcej. Do tego zużywam 1,5 metra sześciennego drewna, ścinki z tartaku, koszt 50
zł/kubik, transport własny. Razem niecałe 2000 zł na sezon grzewczy (z cwu)
2014/2015.
Węgiel jest "brudny" i wymaga pracy, to jego wady, ale kur... nie jest to 60 zł na
dobę!

Majka

(p.s. tylko jak długo będzie można jeszcze palić węglem, ktoś wie?)