Re: kiszenie a kwaszenie

From: Bożena <n...@g...com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: kiszenie a kwaszenie
Date: Wed, 27 Jul 2011 14:31:30 +0200

"yapann" <y...@o...pl> wrote in message
news:j0okoq$t2e$1@node2.news.atman.pl...
| przeczytałam, że podukty kwaszone nie przechodzą fermentacji mlekowej
wcale
| (dotąd łudziłam się, że proces ten jest jedynie przyspieszany, a nie
| zastąpiony)
<...>

Hmmm... moim skromnym zdaniem kiszenie i kwaszenie to ten sam proces oparty
o fermentację mlekową, a nazewnictwo zależy od regionu... dlatego nie możemy
powiedzieć, że kapusta kwaszona czymś się różni od kapusty kiszonej. To
zresztą twierdzą językoznawcy.

Co do masowych procesów produkcyjnych, to gdzieś w sieci kiedyś widziałam
jakieś brednie, że producenci niby rozróżniają oba rodzaje i że kapusta
kwaszona to ta doprawiona octem i cukrem, a ta kiszona jest uczciwie
fermentująca. Uznałam to za "dziennikarską" bzdurę, ponieważ z octem to już
marynowana powinna być, a nie kiszona/kwaszona... Ale może świat oszalał i
teraz rzeczywiście czarne stało się białe?

Kisić można w różnych naczyniach - babcia kisiła w bęczce dębowej, mama kisi
w plastikowym wiaderku lub garnku emaliowanym, ja - najczęściej w szklanym
słoiku. Ważne, żeby przed kiszeniem naczynie porządnie wyparzyć wrzątkiem.

Bożena.