noże kuchenne

21. Data: 2009-12-13 17:22:20

Temat: Re: no?e kuchenne
Od: Jacek Szaniawski <i...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> wrote:

>Chodzi właśnie o węgiel, bo zawierają go wszystkie gatunki stali nawet INOX czy jak
kto woli
>nierdzewka, tylko że są to bardzo śladowe ilości - a jak stwierdził ktoś wcześniej w
zmywarce są
>stosowane bardzo agresywne środki które mają odczyn zasadowy i powodują korozję
metali, wyłączając
>stal kwasoodporną - bo tylko ona jest odporna na działanie tego typu środków

nawet wiem kto to wczesniej swierdzil ;-) . i dlatego bylo poczatkowe
moje pytanie - nie o sklad chemiczny i molekularne przyczyny
rdzewienia, bo to generalnie wiadomo, tylko o to, czy noze firmy X
rdzewieja w zmywarce czy nie.

22. Data: 2009-12-13 17:44:00

Od: "Prawusek" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"XL" <i...@g...pl> wrote in message

> Oczywiście. Wszelkie sitka metalowe oraz przybory i plastiki kuchenne
mają
> sens dla mnie, o ile wytrzymują środowisko zmywarki. Jeśli nie przechodza
> testu, lądują oczywiście w śmietniku.

W 100°C odpuszczanie raczej nie zachodzi. Więc noże z tego powodu nie stracą
ostrości. Legenda o niepodgrzewaniu noży wzięła się z tego, że np srebrne
rączki miały na klingę otwory w którą wlewano masę termoplastyczną, aby
klinga po zastygnięciu była w niej umocowana. Prosta naprawa rozruszanej
klingi w rączce polegała na podgrzaniu jej w ogniu aż do roztopienia tej
masy i powtórnym ustawieniu i wystudzenia połączenia. Co sam robiłem jako 10
letni chłopiec.

23. Data: 2009-12-13 18:00:22

Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek Szaniawski pisze:
> [...]
> moje pytanie - nie o sklad chemiczny i molekularne przyczyny
> rdzewienia, bo to generalnie wiadomo, tylko o to, czy noze firmy X

Rdzewienie lub nie nie jest dla mnie wyznacznikiem jakości - mam santoku które
rdzewieje po 2
godzinach ,,odpoczywania" po krojeniu czegokolwiek wilgotnego, ale wystarczy przemyć
go pod ciepłą
wodą a następnie wytrzeć na sucho i można kroić dalej - albo odłożyć do szuflady,
natomiast pod
względem ostrości nie dorównuje mu żaden nóż z nierdzewki (prócz doskonałej
japońskiej VG-10),
jedynie noże ceramiczne tną porównywalnie dobrze. Tego typu noże z węglówki mają
tylko jedną wadę -
ostrzenie to raczej swojego rodzaju ceremonia, nie przeprowadza się tego na stalce
jak w przypadku
noży rzeźniczych a na specjalnym kamieniu, lub jak kto woli innego typu ostrzałce
diamentowej - ja
osobiście to lubie więc noża takiego nie zamienił bym na żaden inny, choć jak pisałem
wcześniej
używam w kuchni także noży Fiskars FF i kilka małych vicków

Ogólnie rzecz biorąc z tanich noży należy się wystrzegać błyszczących ,,chromowanych"
blaszaków,
jeśli nóż ma pozostałości po szlifowaniu to znaczy że jest dobry (vide Polkars,
9-15zł za nóż)

--
www.blog.vcore.pl o Blog prywatny

www.webprogress.com.pl o WebProgress - Nowoczesne aplikacje internetowe

24. Data: 2009-12-13 18:19:25

Od: Jacek Szaniawski <i...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> wrote:

>Rdzewienie lub nie nie jest dla mnie wyznacznikiem jakości -

dla mnie jest

>mam santoku które rdzewieje po 2
>godzinach ,,odpoczywania" po krojeniu czegokolwiek wilgotnego, ale wystarczy przemyć
go pod ciepłą
>wodą a następnie wytrzeć na sucho i można kroić dalej

no piekie, ale jesli rdzewieje to tez sie tepi

>jeśli nóż ma pozostałości po szlifowaniu to znaczy że jest dobry (vide Polkars,
9-15zł za nóż)

nie rozumiem. prosze o rozwiniecie tej mysli.

25. Data: 2009-12-13 18:33:18

Od: "Władysław Łoś" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <c...@4...com>,
Jacek Szaniawski <i...@n...com> wrote:

> a jaka temperatura i czas jest wystarczajacy?

Sterylizacja w autoklawie przebiega w temperaturze znacznie pow. 100
stopni C. przy czym czas trwania jej poszczególnych etapów zależy od
rodzaju sterylizowanego materiału.

>czy chemiczne odkazajace
> oddzialywanie proszku do mycia ma jakies znaczenie?

O jaki konkretnie składnik proszku do mycia Ci chodzi?

> wystarczy odpowiednio ulozyc w zmywarce. noze ocierajac sie o siebie
> stepia sie nawet w zwyklym zlewie.

Tak. Rozumiem, że myjesz zwykle noże kuchenne wkładając je hurtem do
zlewu z gorącą wodą, a następnie intensywnie nimi potrząsasz.

> generalnie - jakie masz podstawy do tego co napisales? wiesz to z
> jakis badan, czy sam to wymysliles?

Taką informacje podają np. firmy Victorinox i Zwilling:

<http://www.victorinox.ch/index.cfm?page=302&lang=E>
<http://www.zwilling.com/en-WW/Product-Range--sortim
ent/Knives--knives/Ch
apter--kapitel/Care-and-treatment-of-knives--210.htm
l>

Władysław

26. Data: 2009-12-13 18:41:47

Od: "Jacek Szaniawski, jszania" <i...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

"Władysław Łoś" <w...@o...pl> wrote:

>Sterylizacja w autoklawie przebiega w temperaturze znacznie pow. 100
>stopni C. przy czym czas trwania jej poszczególnych etapów zależy od
>rodzaju sterylizowanego materiału.

nie pytalem o autoklaw. zadalem proste pytanie, jesli nie rozumiesz,
to prosciej nie umiem

>O jaki konkretnie składnik proszku do mycia Ci chodzi?

chodzi mi o proszek generalnie. o dzialanie proszku do zmywarki a nie
o naukowe ustalanie jakie skladniki dzialaja i jak.

>Tak. Rozumiem, że myjesz zwykle noże kuchenne wkładając je hurtem do
>zlewu z gorącą wodą, a następnie intensywnie nimi potrząsasz.

zle rozumiesz

> [...]
>
><http://www.zwilling.com/en-WW/Product-Range--sorti
ment/Knives--knives/Ch
>apter--kapitel/Care-and-treatment-of-knives--210.ht

aaa no tak. informacje firm wciskajacych produkt, te sa najbardziej
wiarygodne

27. Data: 2009-12-13 19:05:58

Od: "Władysław Łoś" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <9...@4...com>,
"Jacek Szaniawski, jszania" <i...@n...com> wrote:

> nie pytalem o autoklaw. zadalem proste pytanie, jesli nie rozumiesz,
> to prosciej nie umiem

W ogóle niewiele umiesz poza trollowaniem.

EOT PLONK

28. Data: 2009-12-13 19:12:23

Od: "Jacek Szaniawski, jszania" <i...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

"Władysław Łoś" <w...@o...pl> wrote:

>W ogóle niewiele umiesz poza trollowaniem.
>
>EOT PLONK

to jest to. zadaj trollowi pytanie o zrodlo wiedzy

29. Data: 2009-12-13 20:57:49

Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jacek Szaniawski pisze:

> dla mnie jest

> no piekie, ale jesli rdzewieje to tez sie tepi

Ta rdza to w rzeczywistości maleńkie rudawe plamki, a dzięki temu że nóż regularnie
pokrywam oliwą
rzadko kiedy występują na samym ostrzu

> nie rozumiem. prosze o rozwiniecie tej mysli.

Sprawa prosta, tanie noże które są gładziutkie i świecące wycinane są przez prasę z
kawałka blachy,
a następnie po tzw. ,,ostrzeniu laserowym" pokrywane w całości(!) chromem - tak,
nawet krawędź tnąca
- a noże które mają pozostałości po szlifie są wycinane laserem z grubych kawałków
stali i
szlifowane do porządanego a KT jest wykańczana za pomocą szlifierek diamentowych.
Pierwsze
wspomniane jak można się więc domyślić wykonywane są z miękkiej stali która nie pęka
pod naciskiem -
miękka stal = szybkie tępienie, IKEA akurat przy swoich blaszakach robi taki patent
że dodaje do
wszystkich drobne ząbki, dzięki którym noże podczas krojenia sprawiają wrażenie
wiecznie ostrych

30. Data: 2009-12-13 21:40:28

Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl> szukaj wiadomości tego autora

vcore pisze:
> [...]
> pokrywane w całości(!) chromem - tak, nawet krawędź tnąca - a noże które
> mają pozostałości po szlifie są wycinane laserem z grubych kawałków
rozmiaru :-) [...]

--
www.blog.vcore.pl o Blog prywatny

www.webprogress.com.pl o WebProgress - Nowoczesne aplikacje internetowe

Salatka z ryzem, czerwona- co to moze byc?
tk
Kiełbasa biała - Poznań
drożdże instant
śledzie bosmańskie