Re: o obsłudze...(refleksja dłuższa)

From: "Agata Solon" <a...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: o obsłudze...(refleksja dłuższa)
Date: Sun, 2 Sep 2001 12:19:18 +0200

Użytkownik AgataW <a...@g...com.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9mspne$r13$...@h...uw.edu.pl...
> [...]
>
> Dzisiejsze problemy z pracą spowodowały, że restaurator może
> zatrudnić młodego człowieka troszkę według własnego widzimisię.
> Nie chce za bardzo rozwijac tematu ale pracodawca proponuje
> minimalną płacę z obietnicą podwyżki po okresie próbnym. Kelner nie
> może brać napiwków. Ma je oddawać szefowi, ewentualnie do
> podziału (ze wskazaniem raczej na pierwszą obcję).I teraz mamy
> sytuację w której kelner nie musi się szczególnie starać bo i tak
> nie jego. Dodam, że oczywiście restaurator zwalnia młodgo
> człowieka po okresie "próbnym" i ponownie umieszcza ofertę pracy w

Na pewno troche prawdy jest w tym co piszesz, ale ja na bazie naszych
doswiadczen wiem, ze na takie problemy tez nalezy spojrzec od strony
pracodawcy, ktory niekoniecznie musi byc tym wstretnym krwiopijca i
poganiaczem niewolnikow. Prawda jest taka, ze u nas koszta pracy sa tak
wysokie, ze zatrudnianie na stala umowe etatowego pracownika jest skazaniem
sie na bankructwo. Oprocz wygorowanych podatkow i szeregu przywilejow
socjalnych, ktore na koszt pracodawcy naleza sie pracownikowi, w przypadku
gastronomii dochodzi dodatkowa finansowa petla na szyje w postaci wymuszen
haraczow przez grupy przestepcze. Z tego co wiem, dotyczy to wszystkich bez
wyjatku lokali warszawskich. Oczywiscie nic nie usprawiedliwia nieuczciwego
traktowania kelnera przez wlasciciela restauracji i absolutnie nie chce by
zabrzmialo to jak poparcie dla takich buraczanych typow, ale wiem od bylej
wlascicielki pubu bilardowego, ze niestety czesto rotacja obslugi wynika z
tego ze bezczelnie okrada ona chlebodawce i tak jak to bylo w przypadku tego
pubu, swietnie prosperujacy pelny lokal ciagle ma straty, bo pieniadze
wedruja jakims dziwnym sposobem w kieszen barmana czy kelnera zamiast do
kasy. Znika tez alkohol i inne produkty. Prawo stoi niemal zawsze po stronie
pracownika i scigac takich sie nie oplaca.
> [...]
> bardzo pokaźne sumki prawie co miesiąc jest inna obsługa ? Jak
> to możliwe, żeby wszyscy młodzi ludzie zwiewają z teoretycznie
> atrakcyjnego napiwkowo lokalu? Zwiewają bo ich tam paskudnie
> wykorzystują. A gość jeszcze zostawia napiwek właścicielowi.
>
> W Warszawie mam kilka takich szanujących się miejsc na oku. I
> głowę dam, że zachodzą tam na zapleczu niewolnicze praktyki.
>
> Zastanawiam się czy mimo niezręczności sytuacji nie spytać
> obsługujących mnie w ... o to czy biorą dla siebie napiwki. Bo
> przecież od lat wiadomo, że kelner zostaje kelnerem nie dla pensji
Mysle, ze wlascicielowi tez zalezy na zwiekszeniu obrotow czyli na
zadowolonych klientach a co za tym idzie by miec dobra sprawdzona obsluge.
Przeciez restauratorzy to nie sami idioci i dranie, gdyby oplacalo sie
zatrudniac na stale dobrych kelnerow robiliby to! Uwierz, ze wiekszosc
pracodawcow na prawde chce dobrze placic dobrym i zaufanym pracownikom, bo
to sie po prostu oplaca (mowie to jako zona pracodawcy, choc calkiem z innej
branzy). Jednak za budowanie dobrze prosperujacej i dochodowej firmy
czlowiek zostaje surowo karany przez fiskusa, zus itp. Ponadto calkiem sporo
mlodych kobiet szuka zatrudnienia wylacznie po to by wyludzic swiadczenia
socjalne i natychmiast po podpisaniu stalej umowy przedstawiaja
zaswiadczenie o ciazy. Nie dziwie sie wcale za pracodawcy boja sie tego, bo
wola zachowac firme i kilka niezbyt moze intratnych miejsc pracy niz
zbankrutowac i wyladowac na bruku razem z dobrze oplacanymi pracownikami.
Nie rzucajcie sie na mnie za te slowa ale tak to wyglada.
Pozdrowienia, Agata Solon, naturalna