Re: obowiązki dzieci w domu ...

From: Agnieszka Krysiak <k...@g...pl>
Newsgroups: pl.soc.dzieci.starsze
Subject: Re: obowiązki dzieci w domu ...
Date: Tue, 07 Feb 2006 12:48:09 +0100

A czereśnie tego lata były słodkie, co poświadcza "Iwon\(k\)a"
<i...@p...onet.pl> mówiąc:

>autentycznie nieszczesliwe??? nie wierze.

Przypuszczam, że nie chodzi tu o bycie nieszczęśliwą i ronienie łez, ale
właśnie o to przerastanie - bo, jak Nixe napisała w odpowiedzi na ten
właśnie twój post, pewne rzeczy powinne być oczywiste, a nie są. Jeśli
ty potrafiłaś to przeskoczyć, good for you, ale jestem w stanie sobie
wyobrazić osobę, którą wejście w dorosłe życie i rolę matki/pani
domu/dorosłej osoby po prostu powala na kolana. Z czasem pewnie się
pozbiera, ale przysłowie "Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie
umiał" jest jak najbardziej adekwatne.

>menalnie? czy Ty nie dorabiasz ideologii do zamiatania??
>bo zaraz sie zaczne zastawniwac, czy aby napewno nie ma
>wyzszych uczelni z bycia gopodynia domowa :))

Ale to nie o to chodzi. To jest kwestia braku wyuczonej
systematyczności, traktowania pewnych rzeczy jako oczywiste i naturalne.
Jeśli ktoś dzieciństwo spędził w afunkcyjnym domu, wyniesie z niego
wzorce zachowań, które w życiu codziennym na pewnym etapie się nie
sprawdzają. I to jest pierwszy płotek do przeskoczenia. Drugim jest
dostosowanie się do pewnych norm, których w domu nie było. Dostosowanie
się, które może być dosyć bolesne i tu właśnie wchodzi owo mentalne
przeskakiwanie - bo taki zwykły obowiązek utrzymania jako takiego
porządku nie jest problemem, jeśli jest się samym, natomiast w rodzinie
ktoś, kto nie ma nawyku sprzątania jest po prostu ciężarem (chyba, że
druga strona przejmie w 100 procentach ten obowiązek, a i wtedy).

>wynika tylko z tego, ze musi sie zmuszac do pewnych czynnosci.
>ale wybacz zaden to argument, bo rownie dobrze mozna sie zmuszac
>do robienia czynnosci, ktora sie robi i od malego.

Ale jeśli robisz coś od małego, to wiesz, że to wykonać trzeba i wiesz,
jak to się robi. Jeśli czegoś nie robisz, ZAWSZE ktoś to robi za ciebie,
NIGDY ty, to stajesz przed pewnym problemem, gdy wszystko spada na
ciebie. I jedne osoby sobie z tym poradzą bez mrugnięcia okiem, dla
innych to może być naprawdę wielki problem życiowy. Osoba, która nigdy
nie robiła zakupów i nie pomagała w gotowaniu, nie będzie na przykład
wiedziała, czym różnią się różne rodzaje mięsa, jak się je przyrządza.
Jasne, że się tego może nauczyć, jednak zajmie jej to trochę czasu, a
jest to coś, co spokojnie mogła wynieść z domu. A są osoby, które się
tego nie nauczą po prostu. Znam takie. I nie ma znaczenia, czy w to
wierzysz czy nie - takie są fakty.

Agnieszka (białe g...)
--
Proudly (-.-------.- Folk Lore for the Masses -.--------.-)
Presents: ("Kobieta znacznie mniej odpowiada za to, co robi.)