okulista vs optyk, a astygmatyk ma dylemat

11. Data: 2005-06-11 18:32:52

Temat: Re: okulista vs optyk, a astygmatyk (?) ma dylemat
Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

3...@n...onet.pl,
Użytkownik <s...@p...onet.pl>:

> Hmmm. Trudno mi dokladnie powtórzyc słowo w slowo polecenia Pani
> okulistki, istotne jest to, ze mialem za zadanie patrzeć na obrazek
> tak jak by był on w odleglosci kilku metrow. Moze dlatego, mimo iż
> badanie bylo "bez kropel", w prawym oku wartości byly plusowe ?

Chodzi o to, aby pacjent nie akomodowal, tzn. nie przestrajal oka tak jak na
obiekty bliskie. Trudno tu jednak o kontrole wolicjonalna (choc mozna ją
wyrobić, jak sie pocwiczy).

> Dokladnie w podsumowania na wydruku sa następujące wartości:
> R - SPH +0,25 : CYL +0,25 : AX 68 i +0,25 SE
> L - SPH +2,00 : CYL +0,50 : AX 88 I +2,25 SE
> Dla specjalisty fachowca jakim powinien być lekarz okulista zapewne
> jest to jasne. Dla mnie jest to niezrozumiale.

Co niezrozumiałe?
Badanie "komputerowe" zostalo zweryfikowane tym, jak widzisz subiektywnie z
tablicy. Parametry nadwzrocznosci mozna tu ustalic w ten sposob, ze dajac
"za duze" plusy przestajesz widziec norme (rzadek opisany 1.0). Oczywiscie
trzeba tez sprawdzic widzenie z bliska - na pewno to zrobiono.

> Również to: jak to
> mozliwe, ze co okulista to inna recepta ? Dwa razy mam astygmatyzm,
> za trzecim nadwzroczność. Co mam myśleć o lekarzach u ktorych badalem
> wzrok, zakladając, ze tylko jedna diagnoza jest prawidlowa ?

Miedzy nadwzrocznoscia "czysta", a z niewielką komponentą astygmatyczną
(cylindryczną) granica jest plynna; przy niektorych wadach refrakcji pewien
astygmatyzm towarzyszy typowo, ale bywa na granicy stwierdzalnosci i wtedy
sprawa moze byc faktycznie dyskusyjna.

Nalezy natomiast z cala stanowczoscia stwierdzic, ze zapisanie minusow jesli
faktycznie jestes nadwzroczny jest bledem w sztuce i okuliste, ktory tego
sie dopuszcza, nalezy omijac z daleka i nie polecac.

--
Robert

12. Data: 2005-06-15 19:03:30

Od: "slepydzim" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> faktycznie jestes nadwzroczny jest bledem w sztuce i okuliste, ktory tego
> sie dopuszcza, nalezy omijac z daleka i nie polecac.

Jednak na żadnej z recept nie mam minusów. Ważne jest dla mnie w tym momencie
to co napisaleś o "płynnej granicy". Czy to znaczy, że spokojnie moglem wykupić
okulary wedlug pierwszej recepty i błedem moim bylo to, że sugerowalem się
opinią Pani optyk ? Wszystkie szkla wedlug przedstawionych przeze mnie recept są
odpowiednie dla moich oczu i napewno żadne by mi "nie popsuly" oczu ?
1.
OP - Sfera 0,0 : Cylinder +0,5 : Oś 180 st
OL - Sfera +0,75 : Cylinder +0,5 : Oś 180 st
2.
R - Sfera +1,5 : Cylinder +0,25 : Oś 77
L - Sfera +3,0 : Cylinder - : Oś -
3.okulary "do chodzenia", do dali:
R - SPH +1,0
L - SPH +2,0
4.okulary do czytania i pracy przed monitorem", do bliży:
R - SPH +2,0
L - SPH +3,0

13. Data: 2005-06-15 21:26:11

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

5...@n...onet.pl,
slepydzim <s...@p...onet.pl>:

> [...]
> R - SPH +1,0
> L - SPH +2,0
> 4.okulary do czytania i pracy przed monitorem", do bliży:

Wiec tak, wedlug mnie z powyzszych wyraznie odbiega tylko recepta nr. 1,
plusy sa wyraznie slabsze, wiemy juz dlaczego. Parametry 2 sa zblizone do
3/4 (=nie ma miedzy nimi duzej sprzecznosci), a cylinder 0,25, najmniejszy
mozliwy, to wlasnie ta "plynna granica".

W tych za malych plusach prawdopodobnie czulbys sie niezbyt komfortowo,
bowiem moglbys odczuwac napiecie akomodacyjne. Ale to domysl, jak bys
faktycznie tolerowal dana korekcje, ciezko zgadywac, bo do pewnego stopnia
jest to indywidualne. Dlatego lekarz powinien to sprawdzic, dobierajac
korekcje.

--
Robert

188cm wzrostu 63 kg. Poważne pytanie.