"puste" kalorie

11. Data: 2001-09-18 11:58:16

Temat: Re: "puste" kalorie
Od: k...@s...pl (Tomek Kozinski) szukaj wiadomości tego autora

Dnia Mon, 17 Sep 2001 22:41:12 +0200
AnieszkaP <g...@p...onet.pl> objawił(a):

we_kto_tu_patrzy.toor@sl
> p.pl...

> Dlaczego pomija? Mozesz to jakos wyjasnic?

glikoliza:
ATP -> ADP
glukoza --------------> glukoza-6-fosforan -------------> fruktozo-6
[heksokinaza] [izomeraza] -fosforan

fruktoza jest fosforylowana przez swoistą kinazę i wchodzi jako 3 związek
(fruktoza-6-fosforan).

> Wiem ze mozg w przypadku spiaczki moze wykorzystywac jako paliwo ciala
> ketonowe czy wtedy tez nastepuja te zmiany w mozgu? Jak powazne moga to byc
> zmiany- zakladajac ze pacjent przezyje.

Kilka miesięcy temu w jednym ze szpitali klinicznych w Warszawie leczona
była kobieta, która podała sobie w celach samobójczych ponad 100u insuliny i
doustne leki przeciw cukrzycowe. Popiła to wszystko alkocholem.
Profesor Tatoń odgrażał się, że opisze ten przypadek w prasie więc nie
będę mu robic konkurencji. Dość, że straty neurologiczne ocenił bym jako
znaczne. Pacjentka nie poznawała członków rodziny, nie mówiła, nie
reagowała na słowa - bez kontaktu. Nie wiem jak się potoczyły jej losy,
czy i jaka restytucja neurologiczna nastąpiła. Dość, że w żadne ciała
ketonowe nie wierzę (to raczej aminokwasy mi pasują do alternatywnego
surowca energetycznego w CUN). Może to dobre w badaniach na szczurach -
mózg człowieka potrzebuje glukozy a jej stężenie w surowicy poniżej 40mg%
uznaję za stan zagrożenia życia.

--
pozdrowienia )/
od kozy. Y\_/

12. Data: 2001-09-18 14:39:15

Od: "AnieszkaP" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Tomek Kozinski <k...@s...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:nie_lubie_szkoly.1000814291-10
0...@s...pl...
> [...]
> [heksokinaza] [izomeraza] -fosforan
>
> fruktoza jest fosforylowana przez swoistą kinazę i wchodzi jako 3 związek

Czy fruktoza zawsze wchodzi jako 3 zwiazek? Czy sa jakies inne szlaki
metaboliczne dla fruktozy? Czy jest jakas roznica gdy mamy do czynienia z
sacharoza (ktora po trawieniu rozlozy sie na glukoze i fruktoze) a np
fruktoza wystepujaca pojedynczo ( chociazby w owocach czy miodzie)?

> [...]
> surowca energetycznego w CUN). Może to dobre w badaniach na szczurach -
> mózg człowieka potrzebuje glukozy a jej stężenie w surowicy poniżej 40mg%

Wiesz ja o tych cialach ketonowych przeczytalam w takich skryptach dla
kandydatow na AM, nie pamietam w tej chwili autora (5 osobnych tomow). Bylo
to dosyc dawno, bo gdy zdawalam mature (z biologi), ale wlasnie te ciala
ketonowe zapamietalam bo pozniej nawet napisalam o tym w pracy maturalnej
podajac je jako skrajna alternatywe energetyczna dla mozgu. Stad moje
pytanie.

Znalazlam cos takiego "W czasie przedluzonego glodzenia ketokwasy pochodzace
z tluszczow sa pobierane i uzywane przez mozgowie i inne tkanki" "Fizjologia
Ganonga-366str i 419 str "W czasie glodzenia krazace we krwi ciala ketonowe
sa waznym zrodlem energii. Stopien wykozystania ketonow jest rowniez duzy u
ludzi chorych na cukrzyce." A mi cos tam switalo ze nie tylko przy samych
glodowkach, ale tez w spiaczce. A mnie zastanawia czy jezeli ci ludzie sie
glodza i "jezeli" ich mozg wykozystywalby c ketonowe zamiast glukozy ktora
jest jego pierwotnym surowcem to jakie to ma znaczenie np w uszkodzeniu tego
mozgu no i czy wlasciwie ma. Chyba zagmatwalam?

Zaznaczam ze te cytaty sa troche wyrwane, gdyz nie posiadam calej ksiazki, a
tylko ksera niektorych dzialow.

Agnieszka

13. Data: 2001-09-18 19:34:18

Od: Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <e...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]

Bzdura.!!!

(przepraszam za
> wyrażenie cukier, bo jest dwuznaczne).
> W razie jego braku "uruchamiamy" rezerwy tłuszczowe, ciała ketonowe itp.

Bzdura!!!!

Spalanie kwasów tłuszczowych jest podstawowym procesem uzyskiwania energii w
organiźmie człowieka.
Kwasy tłuszczowe są bardzo prosto metabolizowane do Acetylo-CoA, a także
przenikanie kwasów tłuszczowych przez błony komórkowe nie stanowi problemu i
odbywa się zgodnie z gradientem stężeń.
Działanie pobudzające na uwalnianie kwasów tłuszczowych z tkanki tłuszczowej
ma wiele hormonów: adrenalina, noradrenalina, glukagon, kortykontrofina
(ACTH), alfa oraz beta-melanotrofina (MSH), tyreotrofina (TSH), hormon
wzrostu (GH) i wazopresyna.

Działanie antagonistyczne ma właściwie tylko insulina. która wydziela się w
większych ilościach tylko wtedy, kiedy człowiek nażre się za dużo
węglowodanów. Uruchamiany jest wtedy ratunkowy proces spalania węglowodanów,
oraz przetwarzania na tłuszcze. Normalnie komórki pobierają minimalne ilości
glukozy do celów metabolicznych, ale nie do spalania. Dopiero wysoki poziom
insuliny uaktywnia przenośniki Glut-4, które mogą transportować glukozę w
większych ilościach poprzez błonę komórkową.

> Ale i tak wszystko to prowadzi do Acetylo-CoA
>
> Więc o co chodzi ?

Chodzi o to, że cukry w stężeniach wyższych we krwi powodują glikolizację
nieenzymatyczną białek. Są po prostu toksyną uszkadzającą nasz organizm. Nie
powinny być stosowane jako źródło energii w organiźmie człowieka.
Tłuszcze za to, zwłaszcza nasycone są idealnym paliwem dla większości
tkanek.

Pozdrawiam
Leszek

14. Data: 2001-09-18 19:59:36

Od: Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "AnieszkaP" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Ale np erytrocyty nie potrafia wykozystywac kwasow tluszczowych jako
zrodla
> energi a i nasz mozg preferuje jednak glukoze.

Co do erytrocytów to zgoda, ale ile one potrzebują tej glukozy, kilkanaście
gram na dobę.?

Mózg nie preferuje glukozy, tylko to do czego jest przyzwyczajony.

Z glukoz przez barierę krew-mózg przedostaje się tylko D-glukoza.
Transportowana jest przez przenośnik heksoz. W warunkach długotrwałego
głodu, w cukrzycy, oraz w diecie bogatotłuszczowej podnosi się wydajność
systemu transportującego kwasy monokarboksylowe. Obserwuje się wtedy duży
wzrost maksymalnej prędkości transportu ciał ketonowych.
Polecam art. "Bariera krew-mózg" w kwartalniku "Kosmos" z roku 1990. nr 39
(2-3).

Pozdrawiam
Leszek

15. Data: 2001-09-18 20:46:53

Od: Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomek Kozinski" <k...@s...pl> napisał w wiadomości
k...@s...p
l...
> Glukoza jest stosunkiowo łatwo metabolizowana.

Kilkanaście etapów szlaku glikolizy nazywasz stosunkowo łatwym metabolizmem?
Chory jesteś? Zaangażowane jest w to kilkanaście enzymów i jeden kompleks
enzymatyczny. Produkcja tego wszystkiego i regulacja poszczególnych etapów
to jest proste?

> Glikoliza może zachodzić nawet w warunkch niedoboru tlenu (w intensywnie
> pracującym mięśniu).

2 ATP uzysku. Nie nazwiesz tego chyba podstawą w produkcji energii? Owszem
jest to działanie awaryjne, ale nie ma to znaczenia w podstawowym
metaboliźmie, a o tym rozmawiamy.
Zresztą powstający w tym przypadku mleczan jest przetwarzany znów do
glukozy. Możemy więc powiedzieć, że w warunkach glikolizy beztlenowej
glukoza jest tylko przenośnikiem energii, a nie paliwem.

Niekótre komórki - nie posiadające łańcucha
> oddechowego mogą pozyzkiwać ATP jedynie w wyniku glikolizy (ewentualnie
> potem dalszej beztlenowej obróbki jej produktów) np. erytrocyt

Ale ma się to nijak do komórek, które mają mitochondria.
Nie jest to żaden dowód na twierdzenie, że glukoza jest podstawowym źródłem
energii u człowieka.

> Powiedz to mózgowi :)

Mózg stanowi tylko około 2% objętości naszego ciała, nie może być więc
argumentem w dyskusji o tym, jaki jest najlepszy surowiec energetyczny dla
organizmu ludzkiego.
Nawet jak stwierdzisz, że zużywa 25% tlenu, to też nie stanowi większości.

> Przy hipoglikemii rzędu 10mg% następuje zespół podobny do rozległego udaru
> niedokrwiennego. W razie nie podania glukozy w ciągu kilkudziesięciu
> minut chory może się odkorować (także odmóżdżyć).

To jest argument?

Ja od czterech lat nie jadam więcej niż 60 gram dziennie węglowodanów i
poziom glukozy we krwi mam stały niezależny od pory dnia i fazy księżyca w
wysokości 115+ - 5. Mózg podobno potrzebuje dziennie 120 gram. Przez ten
czas ani zbyt nie schudłem, ani nie przytyłem. Mięśnie mam jak miałem.
Białek też nie jem za dużo, około 50-60 gram dziennie.
Pytanie dla Ciebie. Czym jest zasilany mój mózg?

> Spalanie kwasów tłuszczowych wymaga najpierw sporych inwestycji
> energetycznych.

2 ATP do aktywacji kwasu tłuszczowego.

Do przejścia glukozy w glukozo-6-fosforan potrzebny jest 1 ATP.

Po całkowitym utlenieniu cząsteczki glukozy mamy 38 ATP. Uzysk więc wynosi
37 ATP.

Całkowite utlenienie kwasu palmitynianowego daje 131 ATP minus 2 na
aktywację. Uzysk jest więc 129 ATP.

Potrafisz pewnie policzyć, gdzie jest lepiej zainwestowany wkład
energetyczny?

Nadmierna lipoliza i ketogeneza prowadzi do kwasicy (tak
> jak przy ostrym niedoborze insuliny)

Nieprawda.
Co to jest nadmierna lipoliza i ketogeneza?
Jaki jest miernik tej "nadmierności" ?

Kwasica u ludzi powstaje tylko w przypadkach niewyrównanej cukrzycy.
W przypadku diety bogatotłuszczowej mogą występować przypadki lekkiej
ketozy, ale nie mają one znaczenia chorobowego. "Biochemia Harpera" wyd III
1995 str. 268.

Pozdrawiam
Leszek

16. Data: 2001-09-18 21:04:53

Od: Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

k...@s...p

. Dość, że w żadne ciała
> ketonowe nie wierzę (to raczej aminokwasy mi pasują do alternatywnego
> surowca energetycznego w CUN).

Wiara pasuje bardziej do religii niż do nauki, nie sądzisz?

Może to dobre w badaniach na szczurach -
> mózg człowieka potrzebuje glukozy a jej stężenie w surowicy poniżej 40mg%
> uznaję za stan zagrożenia życia.

Ciekawe, że takie stany zagrażające życiu notuje się u cukrozjadaczy, a u
tłuszczozjadaczy nie występują. Ciekawe.

Pozdrawiam
Leszek

17. Data: 2001-09-18 21:28:05

Od: k...@s...pl (Tomek Kozinski) szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 18 Sep 2001 21:34:18 +0200
Leszek Serdyński <l...@p...onet.pl> objawił(a):

> Użytkownik <e...@w...pl> napisał w wiadomości

> Bzdura.!!!
>
> (przepraszam za
>
> Bzdura!!!!

No proszę - piszemy nową fizjologię :)

> Spalanie kwasów tłuszczowych jest podstawowym procesem uzyskiwania energii w
> organiźmie człowieka.
> Kwasy tłuszczowe są bardzo prosto metabolizowane do Acetylo-CoA, a także

Problem że sam AcetyloCoA nie jest substratem energretycznym - raczej
jest substratem zupełnie innych reakcji - syntezy cholesterolu,
powstawania ciał ketonowych. Te reakcje decydują zaburzeniach w
cukrzycy przy niedoborze insuliny -prowadzących do śpiaczki i kwasicy
ketonowej.

Żeby z Ac-CoA była energia potrzeba jeszcze Krebsa i łańcucha oddechowego.
A te ostatnie potrafią się wypełnić jeśli podaż kwasów tłuszczowych jest
zbyt duża.

> przenikanie kwasów tłuszczowych przez błony komórkowe nie stanowi problemu i
> odbywa się zgodnie z gradientem stężeń.

Może i samych kwasów tak, ale w człowieku wolne kwasy są rarytasem.
Większość związana jest z lipoproteinami. Te z kolei mają swoje swoiste
receptory.

> Działanie antagonistyczne ma właściwie tylko insulina. która wydziela się w
> większych ilościach tylko wtedy, kiedy człowiek nażre się za dużo
> węglowodanów. Uruchamiany jest wtedy ratunkowy proces spalania węglowodanów,

Insulina nie jest hormonem regulującym wyłącznie węglowodany.
jej profil sięga od regulacji ekspresji niektórych genów po wpływ na
układ nerwowy. Metabolizm lipidów także jest ściśle przez insulinę
kontrolowany. W razie jej niedostatecznej podaży występuje zbyt obfita
lipoliza prowadząca do wypełniena szlaków Krebsa i łańcucha oddechowego -
wtedy mamy intensywną ketogenezę.
(patrz mechanizm powstawania śpiączki cukrzycowej)

> Chodzi o to, że cukry w stężeniach wyższych we krwi powodują glikolizację
^^^^^^^^^^^
Takiego procesy biochemia nie zna. Jeśli chodzi ci o glikozylację to w
warunkach prawidłowego stężenia glukozy (do 124mg%) jest pomijalnie mała.

> nieenzymatyczną białek. Są po prostu toksyną uszkadzającą nasz organizm. Nie

Toksyną ??? To powiedz mi które białko jest nieodwracalnie uszkadzane
przez glikozylację. Poza wartością wskaźnikową w kontroli glikemii u
cukrzyków niebardzo widzę do czego można jeszcze przycepić te glikowane
białka. Kiedyś uważano, że mikroangiopatia cukrzycowa jest wynikiem
glikozylacji białek błony podstawnej naczyń teraz się od tego odchodzi.

> powinny być stosowane jako źródło energii w organiźmie człowieka.

Na szczęście organizm jest mądrzejszy od właściciela i glukozę sobie robi
sam - inaczej by szybko się zdezintegrował.

Podstawowa zasada klasycznej dietetyki mówi, że pożywienie musi być
zbilansowane i musi dostarczać wszystkich niezbędnych mikro i makro
składników. Cukrów prostych, żeczywiście należy unikać ze względu na pik
hipoglikemiczny jaki nam fundują po posiłku (sacharoza oczywiście
przoduje). Inne składniki muszą pozostawać we względnej równowadze.

--
pozdrowienia )/
od kozy. Y\_/

18. Data: 2001-09-19 00:46:54

Od: k...@s...pl (Tomek Kozinski) szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 18 Sep 2001 16:39:15 +0200
AnieszkaP <g...@p...onet.pl> objawił(a):

> [...]
[glukokinaza] |
| ATP
[fosfofruktokinaza] | V
(enzym poddany |
śilnej regulacji) | ADP
aldehyd 3-fosfoglicerynowy <-+----------------> fruktozo-1,6
v^ ^ | [aldolaza fru- -bisfosforan
fosfodihydroksyaceton | <---+ ktozobisforanowa]
^ \
+---------------->aldehydglicerynowy
| [aldolaza B]
ATP -> ADP |
fruktoza --------------> fruktozo-1-fosforan
[kinaza]

Byłem trochę nie ścisły, a nawet trochę skłamałem. Fruktoza ma poprostu
swój alternatywny szlak (przez fruktozo1-fosforan i aldolazę B)
Ten szlak pomija fosfofruktokinazę, która jest miejscem allosterycznej
kontrli nad całym procesem (wiąże międzi innymi ATP i ADP)

> Czy fruktoza zawsze wchodzi jako 3 zwiazek? Czy sa jakies inne szlaki

Niech policzę jeszcze raz - 4
Nie to zdecydowanie nie jest jedyn szlak frukrozy.
Patrz na przemiany związane z sorbitolem.
(notabene przemiany fruktozy są podejżewane o bycie przyczyną
mikroangiopatii i neuropatii w cukrzycy)

Fruktoza może być także endogennie wytwarzana.(jest składnikiem nasienia)

> metaboliczne dla fruktozy? Czy jest jakas roznica gdy mamy do czynienia z
> sacharoza (ktora po trawieniu rozlozy sie na glukoze i fruktoze) a np
> fruktoza wystepujaca pojedynczo ( chociazby w owocach czy miodzie)?

W sacharozie jest pół na pół.
W innychproduktach te proporcje są nieco inne.

> [...]
> ketonowe zapamietalam bo pozniej nawet napisalam o tym w pracy maturalnej
> podajac je jako skrajna alternatywe energetyczna dla mozgu. Stad moje

Ciała ketonowe skrajne nie są.
Mózg sobie je wykorzystuje jak są dostępne (lipoliza i intensywny
katabolizm kwasów tłuszczowych w wątrobie) Wykorzystuje także FFA, ale
nie słyszałem o udarze spowodowanym zbyt niskim poziomem jednych czy
drugich w przeciwieństwie do udaru z niedoboru glukozy.

> [...]
> ludzi chorych na cukrzyce." A mi cos tam switalo ze nie tylko przy samych

Natomiast mózg dostaje swoją ukochaną glukozę.
1. można ją zsyntetyzować i wątroba to robi bardzo chętnie i na eksport
2. można sięgać po zapasy (glikogen z wątroby oczywiście)

> glodowkach, ale tez w spiaczce. A mnie zastanawia czy jezeli ci ludzie sie

w śpiączce cukrzycowej problem jest zupełnie inny. Glukozy jest
wystarczająca ilość. Natomiast brakuje insuliny co powoduje intenstwną
lipolizę -> ketogenezę -> kwasicę -> diurezę hiperosmotyczną ->
odwodnienie

> glodza i "jezeli" ich mozg wykozystywalby c ketonowe zamiast glukozy ktora
> jest jego pierwotnym surowcem to jakie to ma znaczenie np w uszkodzeniu tego
> mozgu no i czy wlasciwie ma. Chyba zagmatwalam?

Przeczytaj uważnie co tam jest napisane czy 'zamiast' czy 'równocześnie z'

> Zaznaczam ze te cytaty sa troche wyrwane, gdyz nie posiadam calej ksiazki, a
> tylko ksera niektorych dzialow.

Uczycie się fizjologii wybiórczej ???

--
pozdrowienia )/
od kozy. Y\_/

19. Data: 2001-09-19 01:00:22

Od: k...@s...pl (Tomek Kozinski) szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 18 Sep 2001 23:04:53 +0200
> [...]
k...@s...p

> . Dość, że w żadne ciała
>
> Wiara pasuje bardziej do religii niż do nauki, nie sądzisz?

Chodzi mi o to, że różne książki różnie to opisują.
Czytając biochemie: Streyera i Harpera oraz fizjologie: Ganonga i
Traczyka człowiek zaczyna wierzyć, że CUN może funkcjonować w warunkach
bezcukrowych. Może myszy i moze - człowieka nie.

> Ciekawe, że takie stany zagrażające życiu notuje się u cukrozjadaczy, a u
> tłuszczozjadaczy nie występują. Ciekawe.

Zdarzają się każdemu, kto sobie zażyczy i poda 150j insuliny w bolusie
Zdarzają się także cukrzykom którzy po kilku latach horowania mają zanik
sekrecji glukagonu i brak odpowiedzi adrenergicznej na hipoglikemie.

--
pozdrowienia )/
od kozy. Y\_/

20. Data: 2001-09-19 16:04:54

Od: "em" <e...@p...promail.pl> szukaj wiadomości tego autora

Leszku, walisz jak młotem. Proponuję stonować.

> [...]
> hipoglikemiczny jaki nam fundują po posiłku (sacharoza oczywiście
> przoduje). Inne składniki muszą pozostawać we względnej równowadze.

Nie chciałbym wchodzić między młot a kowadło, ale tylko zwrócę uwagę, że
węglowodanów pod względem oddziaływania na organizm nie należy dzielić na
proste i złożone, ale na szybkoprzyswajalne i wolnoprzyswajalne, a to wcale
nie to samo. Złożona skrobia w postaci np. białej bułki robi w organiźmie
dokładnie takią samą rewolucję jak sacharoza.

Ranking produktów wg indeksu glikemicznego podaję poniżej (im większa
wartość indeksu tym większy pik glukozy/insuliny we krwi po posiłku)

Pozdrawiam, em.

Maltoza 110
Glukoza 100
Ziemniaki pieczone 95
Frytki 95
Mączka ryżowa 95
Skrobie modyfikowane 95
Puree z ziemniaków 90
Chipsy 90
Miód 85
Marchewka gotowana 85
Płatki kukurydziane, popcorn 85
Ryż krótko gotowany 85
Ciasto ryżowe 85
Ryż dmuchany 85
Bób gotowany 80
Dynia 75
Arbuz 75
Cukier (sacharoza) 70
Chleb biały (bagietka) 70
Zboża oczyszczone słodzone 70
Batoniki czekoladowe 70
Ziemniaki gotowane bez skórki 70
Coca-cola 70
Herbatniki 70
Kukurydza pękająca 70
Ryż biały 70
Kluski, pierożki 70
Rodzynki 65
Chleb razowy 65
Ziemniaki w mundurkach 65
Buraki 65
Konfitury słodzone 65
Kaszka manna 60
Ryż długi 60
Banan, melon 60
Spaghetti białe
długo gotowane 55
Herbatniki piaskowe 55

kalorie...
Reflux oesophagiyis i Gastritis billiaris?
Helicobacter pylori?!
Genetyczny bypass - gdzie można poczytać ?
Komisja lekarska z ZUSu