Re: pytanko

From: b...@d...com.pl (Herbatka)
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: pytanko
Date: 19 Jun 2000 21:37:03 +0200
Sender: r...@m...newsgate.pl

From: Artur <z...@p...com>
To: p...@n...pl <p...@n...pl>
Date: 19 czerwca 2000 07:00

>Oki herbatko.
>Może przejdziemy teraz do rzeczy bardziej kulinarnych, (ciach)

Widze Arturze, ze bardziej rozmumiemy sie na poziomie telepatycznym niz
werbalnym :-) - skad wiedziales, ze uwielbiam bob ? Pod kazda postacia -
taki prosto z wody, jak opisales, ale ten drugi sposob tez jest mi znany.
Bob z wytopionym boczkiem przygotowuje zawsze moja Babunia, tylko gotuje go
po prostu we wodzie, bez dodatku warzyw - trudno mi jednak stwierdzic, czy
jest to typowo wielkopolska potrawa. Moja Mama z kolei robi tez fajna
potrawe z gotowanego bobu z sosem pomidorowym - ale nie takim z przecieru
ale z kawalkow pomidorow z cebulka i ziolami - to chyba jednak jest jakis
srodziemnomorski przepis, sadzac po doborze przypraw.
Przy okazji mam pytanie - czy w innych czesciach Polski znane sa szare
kluchy ? Ja je uwielbiam i sa one tak oczywistym skladnikiem mojego
jadlospisu, ze nigdy nie zadawalam sobie pytania, czy jest to potrawa
wielkopolska, ale ostatnio moi znajomi przekonywali mnie, ze takie kluchy to
"nasza" specjalnosc. Dla pewnosci podaje przepis, jesli znacie przyznacie mi
racje, ze sa pyszne, jesli nie to mam nadzieje ze docenicie smak tej prostej
potrawy - co prawda nadaje sie bardziej na chlodne dni, ale co tam.
Szare kluski
1 kg ziemniakow
maka
1 jajko
sol
15 dkg przerosnietego wedzonego boczku
olej

Ziemniaki zetrzec na tarce, nadmiar soku odcedzic (UWAGA!!! bialy
"krochmal", ktory zbierze sie na sitku dodajemy ponownie do startych
ziemniakow), dodac jajko i sol oraz tyle maki, aby powstało tak geste
ciasto, zeby je mozna bylo klasc łyzka. W garnku zagotowac lekko osolona
wode i lyzka rzucac na nia kawalki masy ziemniacznej (powinny miec ksztalt
podluznych kluseczek, ale nie musza byc zbyt regularne; własciwie im
bardziej nieregularne, tym lepsze). Gotowac kluski przez 2-3 minuty.
Nastepnie odcedzic (tutaj sa dwie szkoly; ja lubię dobrze odcedzone, ale na
przykład moj Dziadzius, stary Poznaniak twierdzi, ze prawdziwie szare kluski
powinny plywac w tej gestej "ślumpie" - kwestia gustu). Na patelni rozgrzac
odrobinę oleju i wrzucic na nia pokrojony w kostke boczek, wytopic go
troche, tak aby powstały zrumienione skwareczki. Tluszczem ze skwarkami
polac kluski. Podajemy je obowiazkowo z gotowana kwaszona kapusta:
0,5 kg kiszonej kapusty
1 duza cebula
2 liscie laurowe
3-4 ziarna ziela angielskiego
majeranek
sol
pieprz
1 łyzka oleju

Cebule obrac ze skorki, posiekac w kostke i podsmazyc na zloto na lyzce
oleju. Do garnka wlozyc kiszona kapuste, podsmazona cebule, liscie laurowe i
ziele angielskie oraz dwie lyzki wody i odrobinke tluszczu. Gotowac kapustę
do miekkosci. Pod koniec gotowania dodac majeranek (moze byc dosc sporo,
wtedy bedzie bardzo aromatyczna), sol i pieprz do smaku.
Mniam - to jak znacie taki "wariant kluskowy" ????
Herbatka

--
Archiwum listy dyskusyjnej pl-rec-kuchnia
http://www.newsgate.pl/archiwum/pl-rec-kuchnia/