Re: pytanko

1. Data: 2000-06-19 19:37:03

Temat: Re: pytanko
Od: b...@d...com.pl (Herbatka) szukaj wiadomości tego autora

-----Original Message-----
From: Artur <z...@p...com>
To: p...@n...pl <p...@n...pl>
Date: 19 czerwca 2000 07:00
Subject: Re: pytanko

>Oki herbatko.
>Może przejdziemy teraz do rzeczy bardziej kulinarnych, (ciach)

Widze Arturze, ze bardziej rozmumiemy sie na poziomie telepatycznym niz
werbalnym :-) - skad wiedziales, ze uwielbiam bob ? Pod kazda postacia -
taki prosto z wody, jak opisales, ale ten drugi sposob tez jest mi znany.
Bob z wytopionym boczkiem przygotowuje zawsze moja Babunia, tylko gotuje go
po prostu we wodzie, bez dodatku warzyw - trudno mi jednak stwierdzic, czy
jest to typowo wielkopolska potrawa. Moja Mama z kolei robi tez fajna
potrawe z gotowanego bobu z sosem pomidorowym - ale nie takim z przecieru
ale z kawalkow pomidorow z cebulka i ziolami - to chyba jednak jest jakis
srodziemnomorski przepis, sadzac po doborze przypraw.
Przy okazji mam pytanie - czy w innych czesciach Polski znane sa szare
kluchy ? Ja je uwielbiam i sa one tak oczywistym skladnikiem mojego
jadlospisu, ze nigdy nie zadawalam sobie pytania, czy jest to potrawa
wielkopolska, ale ostatnio moi znajomi przekonywali mnie, ze takie kluchy to
"nasza" specjalnosc. Dla pewnosci podaje przepis, jesli znacie przyznacie mi
racje, ze sa pyszne, jesli nie to mam nadzieje ze docenicie smak tej prostej
potrawy - co prawda nadaje sie bardziej na chlodne dni, ale co tam.
Szare kluski
1 kg ziemniakow
maka
1 jajko
sol
15 dkg przerosnietego wedzonego boczku
olej

Ziemniaki zetrzec na tarce, nadmiar soku odcedzic (UWAGA!!! bialy
"krochmal", ktory zbierze sie na sitku dodajemy ponownie do startych
ziemniakow), dodac jajko i sol oraz tyle maki, aby powstało tak geste
ciasto, zeby je mozna bylo klasc łyzka. W garnku zagotowac lekko osolona
wode i lyzka rzucac na nia kawalki masy ziemniacznej (powinny miec ksztalt
podluznych kluseczek, ale nie musza byc zbyt regularne; własciwie im
bardziej nieregularne, tym lepsze). Gotowac kluski przez 2-3 minuty.
Nastepnie odcedzic (tutaj sa dwie szkoly; ja lubię dobrze odcedzone, ale na
przykład moj Dziadzius, stary Poznaniak twierdzi, ze prawdziwie szare kluski
powinny plywac w tej gestej "ślumpie" - kwestia gustu). Na patelni rozgrzac
odrobinę oleju i wrzucic na nia pokrojony w kostke boczek, wytopic go
troche, tak aby powstały zrumienione skwareczki. Tluszczem ze skwarkami
polac kluski. Podajemy je obowiazkowo z gotowana kwaszona kapusta:
0,5 kg kiszonej kapusty
1 duza cebula
2 liscie laurowe
3-4 ziarna ziela angielskiego
majeranek
sol
pieprz
1 łyzka oleju

Cebule obrac ze skorki, posiekac w kostke i podsmazyc na zloto na lyzce
oleju. Do garnka wlozyc kiszona kapuste, podsmazona cebule, liscie laurowe i
ziele angielskie oraz dwie lyzki wody i odrobinke tluszczu. Gotowac kapustę
do miekkosci. Pod koniec gotowania dodac majeranek (moze byc dosc sporo,
wtedy bedzie bardzo aromatyczna), sol i pieprz do smaku.
Mniam - to jak znacie taki "wariant kluskowy" ????
Herbatka

--
Archiwum listy dyskusyjnej pl-rec-kuchnia
http://www.newsgate.pl/archiwum/pl-rec-kuchnia/

1. Data: 2000-06-19 21:50:14

Od: sadyl <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Herbatka wrote:

> Przy okazji mam pytanie - czy w innych czesciach Polski znane sa szare
> kluchy ? <ciach> znajomi przekonywali mnie, ze takie kluchy to
> "nasza" specjalnosc.<ciach> Podajemy je obowiazkowo z gotowana kwaszona

To chyba nie tylko Wielkopolska - myślę, że jest to obrzydliwy,
cholesterologenny, ale i cudowny przepis ogólnopolski, przynajmniej na
północy - spotkałem się z tym od Mazur poprzez Kujawy do Kaszeb- o
Wielkopolsce nie piszę, bo Ty już to uczyniłaś.

A w centrumie Gdanska, sprzedają kluchy ziemniaczane w delikatesach na
tackach styropianowych :)
takie wprost do mikroweli (o tempora o mores :)))

sadyl

1. Data: 2000-06-20 05:10:41

Od: "Artur" <z...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wtedy bedzie bardzo aromatyczna), sol i pieprz do smaku.
> Mniam - to jak znacie taki "wariant kluskowy" ????

Znamy

Artur

1. Data: 2000-06-20 08:05:37

Od: "asia" <j...@h...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Herbatka <b...@d...com.pl> wrote in message
> [...]
> "nasza" specjalnosc. > Mniam - to jak znacie taki "wariant kluskowy" ????
!!!! Mnie sie zawsze wydawalo ze szare kluski to NASZA specjalnosc:-))).
Jestem ze Slaska, a dokladniej z Katowic. Ale nasza wersja jest nieco inna.
Ciasto chyba to samo, ale klusek nie kladzie sie lyzka tylko formuje recznie
na kulki wielkosci jajka (tylko okragle). Takim tradycyjnym slaskim obiadem
sa wlasnie szare kluski, rolady i czerwona (tzw. modro) kapusta ze
skwarkami.
Asia

1. Data: 2000-06-20 08:19:38

Od: e...@p...com (Mariusz Marczak) szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 19 Jun 2000 21:50:14 GMT, sadyl <s...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
>północy - spotkałem się z tym od Mazur poprzez Kujawy do Kaszeb- o
>Wielkopolsce nie piszę, bo Ty już to uczyniłaś.
Niniejszym donosze, ze sa one tez znane w Elblag i na Kujawach. Ja
uwielbiam je z przysmazonym boczkiem a do tego pokruszony twarog.
Mmmmmmmmm, dobrze ze niedlugo lykend. Chyba sobie pojem ich..... :-9

Smacznego :-9

Mariusz Marczak
Merlin
2B || !2B

http://www.kuchnia.3miasto.pl "Wirtualna Kuchnia Polska"
(było: http://friko3.onet.pl/el/kuchnia "Wirtualna Kuchnia Polska")
http://ebowo.vc.pl Kanal IRC #EBowo

1. Data: 2000-06-20 18:18:00

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

asia wrote:

> [...]
> na kulki wielkosci jajka (tylko okragle). Takim tradycyjnym slaskim obiadem
> sa wlasnie szare kluski, rolady i czerwona (tzw. modro) kapusta ze

Moja Babcia Wielkopolanka robial te szare kluski tak samo, jak Herbatka. Ja je
nazywalam zielonymi kluskami. Z ta roznica, ze uklepywala to ciasto na spodzie
pokrywki do garnka i zgrabnym ruchem odkrawala lyzka rowne kluski prosto do
wrzatku. Do dzis tak samo robie, tylko dla tej pamieci, bo przeciez mozna tez
je rolowac, jak kopytka. Acha, z ta skrobia na dnie plynu z ziemniakow tak
samo.
Magdalena Bassett

1. Data: 2000-06-20 18:47:50

Temat: Re: Losos-hophop
Od: s...@n...gov (Agnieszka Szalewska-Palasz) szukaj wiadomości tego autora

Nie zebym chciala byc natretna, czy cos takiego, ale moze, jednak, ktos
przypomni sobie ten przepis na sos koperkowy (majonezowy) do lososia
grillowanego..bo wczoraj go nie zrobilam (nie z braku sosu, lecz z braku
czasu, byly za to kotleciki na szybko:-)), wiec wolanie o sos na dzisiejszy
obiad jest nadal aktualne.....Moze Magdalena zna takowy przepis..

z nadzieja

Agnieszka

1. Data: 2000-06-20 19:17:55

Od: Magdalena Bassett <m...@w...net> szukaj wiadomości tego autora

Agnieszka Szalewska-Palasz wrote:

> [...]
> czasu, byly za to kotleciki na szybko:-)), wiec wolanie o sos na dzisiejszy
> obiad jest nadal aktualne.....Moze Magdalena zna takowy przepis..

Moze taki:
3 lyzki kwasnej smietany
2 lyzki majonezu
2 lyzki wody
1 lyzka chrzanu
1 lyzka posiekanego koperku
1 lyzeczka oliwy
1 lyzeczka soku z cytryny
pol lyzeczki musztardy
Wymieszac, dodac wiecej wody, jesli za sztywne, polac goraca rybe z grilla.
Magdalena Bassett

1. Data: 2000-06-20 19:20:54

Od: s...@n...gov (Agnieszka Szalewska-Palasz) szukaj wiadomości tego autora

>Moze taki:
>3 lyzki kwasnej smietany
>2 lyzki majonezu
>2 lyzki wody
>1 lyzka chrzanu
>1 lyzka posiekanego koperku
>1 lyzeczka oliwy
>1 lyzeczka soku z cytryny
>pol lyzeczki musztardy
>Wymieszac, dodac wiecej wody, jesli za sztywne, polac goraca rybe z grilla.
>Magdalena Bassett

Brzmi smakowicie, wielkie dzieki, dzis bede dzialac lososiowo i sosowo, ach
a to jeszcze tyle godzin do, jak ja wytrzymam;-))

Jeszcze raz dziekuje

Agneiszka

1. Data: 2000-06-21 03:58:36

Od: Ewa&MKacprzyk <j...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Herbatka wrote:

> Przy okazji mam pytanie - czy w innych czesciach Polski znane sa szare
> kluchy ? Ja je uwielbiam i .................

Ja tez je uwielbiam. Sa pycha. Zawsze robie wiecej jak potrzeba i na drugi dzien
pokrojone na plasterki rumienie na patelni.Tez pychota.
Czasami nadziewam je twarozkiem.Sprobuj, troche z tym roboty ale warto.

Re: pytanko
Zapiekane ziemniaki
Festival du Homard
Freelance for programmer