Re: randap - jak użyć?

Data: 2002-12-10 05:31:32
Temat: Re: randap - jak użyć?
Od: "JS" <t...@r...com>

Prosze Panstwa,
Osobiscie doradzalbym daleko posunieta ostroznosc we wszelkich zabawach z
chemikaliami. Nie bez powodow kupowanie i uzywanie tych srodkow zaleca sie
osobom przeszkolonym i licencjonowanym. Niby sam Roundap nie jest az tak
toksyczny dla ludzi, ale jeden z dyskutantow napisal, ze "wypalil wszystko"
przez nieostroznosc. No wlasnie, W podrecznikach ochrony roslin i w
instrukcjach obslugi wyraznie stoi, ze Roundup nalezy do grupy herbicydow
totalnych, a wiec jest jasne, ze nie nalezy go mieszac z niczym innym "dla
polepszenia skutecznosci" jak to ktos tez doradzal. Tu dygresja - Wiedza
czesciowa czesto jest gorsza od zupelnego jej braku, i przed tym glownie
przestrzegam amatorow chemicznej kontroli chwastow. Pamietajcie tez Panstwo,
ze zasady bezpiecznego uzywania tych srodkow nie tylko ujmuja scisle
dawkowanie ale i caly szereg dalszych czynnikow i sposobow postepowania,
wliczajac okreslone postepowanie przy lkiwidacji opakowan po tych srodkach.
Znowu, ucza o tym w szkolach ogrodniczych i na kursach a dociekliwi moga
doczytac sami. Odradzam dzialanie pochopne nie oparte na doglebnym
rozumieniu zjawisk i procesow. Ogrodnictwo jest dziedzina wymagajaca
polaczenia wiedzy z wielu dyscyplin nauki. Gra czesto idzie nie tylko o ten
czy tamten krzaczek, ale o cale lata hodowli, pracy, trudu, ktore mozna
zniszczyc jednym glupstwem. Gorzej gdy w gre wchodza spore pieniadze, lub
nawet odpowiedzialnosc zawodowa. Tak wiec proste porady jak te dawane tutaj
radze konsultowac z fachowcami w temacie. Mysle, ze moi koledzy po fachu z
Kraju tez czasem zagladaja do tych grup dyskusyjnych i chetnie odpowiedza na
pytania lub pokieruja do wlasciwych zasobow.
Krotko o Roundap-ie. Jego dzialanie polega na zablokowaniu jednego z
procesow biochemicznych w roslinach zielonych. Tak wiec stosuje sie go gdy
juz jest jakas masa zielona w ilosci uzasadniajacej koszt poniesiony. W
Kraju wypadnie to gdzies w okolicy polowy maja, ale jak zawsze w takich
sprawach nalezy uzywac kalendarza tzw. fenologicznego, czyli opartego na
fazach rozwoju roslin. Oczywiscie nie nalezy czekac az chwasty zakwitna i
wydadza nasiona co szczegolnie u traw jest bardzo szybkie. Termin stosowania
jest wiec bardzo plynny i wazniejsze nawet od dnia zabiegu jest pogoda.
Musimy dac preparatowi najdluzszy mozliwy czas dzialania na tkanke zielona
tak aby zmaksymalizowac jego skutecznosc. Dalej lepiej jest go stosowac z
rana zaraz po obeschnieciu roslin ale przed upalem dnia. Przede wszystkim
zas nalezy unikac deszczu po oprysku. Rowniez opryskiwanie przy wietrze
ponad 15km/h moze byc prawnie zabronione, tak jak w tym kraju, gdzie
mieszkam. Pamietajcie, ze rosliny wyzsze beda prowokowaly do uniesienia
lancy opryskiwacza w gore - to zas gwaltownie zmienia ksztalt chmury
oprysku.

BHP przy uzyciu: Oczywiscie, czegobyscie nie slyszeli od chojrakow (tych co
to niby mogliby jesc substancje czynna lyzkami, a slyszalem takich), zawsze
nalezy uzywac rekawice, a nawet odziez ochronna itp. Skutecznosc preparatu
zobaczycie juz na drugi dzien poprzez pojasnienie roslin opryskanych a po 3
dniach pozolkna one i zwiedna po kilku dalszych dniach. Jak powiedzialem
preparat moze jest nieco drozszy ale tez i dziala w 100% a w swiecie
zawodowcow to liczy sie przede wszystkim. Uzywa sie go wiec na terenach
sportowych, podjazdach, wokol garazy samochodowych, na alejkach parkowych
itp itd. Jeszcze raz powtarzam, na co chmura oprysku opadnie, chocby ja
wiatr zwial na sliczne kwiatki u sasiada o kilkanascie metrow w bok - to
zginie... wyraznie widac miejsca gdzie ktos niewprawny uzywal ten preparat i
pozostawil wypalone "polany". Dla tego najczesciej zobaczycie prawidlowo
robiony oprysk Roudap-u ok. 9-10 rano z dyszami plaskostrumieniowymi,
drobnokropelkowymi i prowadzony tuz przy ziemi, kilkanascie cm ponad
roslinami rowniutko jak pod sznurek.
Uwaga - NIE WYPUSZCZAJCIE ANI ZWIERZAT ANI DZIECI NA TEREN OPRYSKANY CHOCBY
NAWET OPRYSK BYL ROBIONY WCZORAJ. Najlepiej jesli wyceluje sie z opryskiem
dzien lub dwa przed deszczem. Wtedy substancje toksyczne zostana wmyte do
gleby oczyszczajac miejsce do zabaw czy sportow.
Z opryskanych chwastow nie robi sie kompostow, ani siana (choc widuje sie
nieraz inaczej).
Rowniez Nie kupujcie opakowan otwartych, przedatowanych i nie zmieniajcie
stezenia roztworu. Pamietajcie, ze Roundap jest ciecza klarowna nieco
gestsza od wody. Jesli preparat jest brazowawy to juz byl w kontakcie z
powietrzem, a gdy jest calkiem brazowy to jest utleniony w bardzo duzym
stopniu i prawdopodobnie nie dziala. Roztwor roboczy swiezego preparatu
powinien miec kolor mleczny o dosc silnym zapachu. Roundap jest bardzo
wydajny. Wystarczy doslownie odrobina "chmurki" na danej roslinie aby ja
zniszczyc kompletnie. "Polewanie" rosliny jest po prostu nieekonomiczne i
wskazuje na brak rozumienia sprawy.
Zawsze radze poczytac o preparatach nie tylko pytac o nie. Czesto ludzie
mowia informacje nie potwierdzajace sie w rzeczywistosci. Instrukcje
natomiast sa dokumentami legalnymi i podaja rzetelna wiedze.

A teraz odpisujac juz konkretnie w Pani sprawie. 750m2 to niewielka
powierzchnia. Rozumiem, ze chce Pani kompletnie zniszczyc wegetacje na calym
tym terenie. Roundap bedzie do tego najlepszym srodkiem. Tu, w Ameryce
Polnocnej produkuje go firma Monsanto. Preparat na polkach sklepowych musi
miec data waznosci z danego roku produkcji i zawsze nalezy to sprawdzic
jako, ze okres przechowywania wynosi do 3 lat, a po otwarciu gwarantowany
jest tylko 1 sezon a i to o ile przechowuje sie w szczelnie zamknietym
oryginalnym opakowaniu w miejscu chlodnym i bez dostepu swiatla (ot jak to
moze byc skomplikowane). Do oprysku mozna uzyj zwykly opryskiwacz "pompkowy"
lub jesli ma sie takie cacko - plecakowy. Moga juz istniec miejsca gdzie
mozna wypozyczyc taki sprzet w Kraju, moze warto spytac w sklepie
ogrodniczym, lub zapytac znajomych. Ustawienie opryskiwacza jest istotne
(glownie aby byl czysty i drozny, aby nie przeciekal, szczegolnie w
miejscach, ktore moglyby skontaktowac sie ze skora. Prosze pamietac, ze
skora wchlania wszelkie preparaty tego typu, one zreszta specjalnie zostaly
tak zaprojektowane aby byly doskonale wchlanialne... Stezenie roztworu musi
Pani odczytac z instrukcji dla danej wersji preparatu i wykonac dokladnie
wedlug zalecenia w instrukcji. Niech Pani pamieta, ze najprawdopodobniej
oprysk bedzie musiala Pani powtorzyc po kilku tygodniach aby zniszczyc
rosliny ktore mogly odbic lub zostac omylkowo pominiete.

Bedzie chciala Pani dzialke uprawic. Powinna Pani zatem wiedziec, ze ogromna
wiekszosc chwastow bedzie nadal kielkowac z nasion zawartych w glebie, oraz
poprzez czesci wegetatywne. Z tymi chwastami moze juz Pani wolec rozprawic
sie recznie nieco pozniej, ale lepiej poki sa male. Rowniez przez jakis czas
po uzyciu Roundup-u nic Pani tam nie posieje ani nie posadzi. Mogloby byc
dobrze po takim zabiegu nawiezc dobrej ziemi ogrodniczej, jak to nieraz
robimy tu projektujac ogrodki przydomowe. Ziemia taka powinna byc ze
sprawdzonego zrodla aby nie sciagnac nowych (gorszych) chwastow.

A tak po za tym to moglibysmy o tym rozmawiac przez dlugie godziny...
Prosze pytac jesli nadal cos jest niejasne. Wpadne za pare dni i zobacze
nowe posty.
Powodzenia.
Stefan