Re: rozwiniete zdolności interpersonalne

Data: 2003-12-10 10:00:45
Temat: Re: rozwiniete zdolności interpersonalne
Od: Gilbert <g...@o...pl>

(`/\
`=\/\
`=\/
\...
tren R napisał(a):
> działów HR poznałem baaardzo dużo.
> pracuję z nimi.

W takim razie wyczuwam w Tobie zgorzknienie zalatujące lekko wypaleniem
zawodowym. :)

> i może słowa 'spod palca' są zbyt cięzkie do przełknięcia dla ciebie
> bo pracujesz w takim dziale? ;)

Zdaję sobie sprawę ze specyfiki tych działów i sensowna ich krytyka jest
dla mnie jak najbardziej do przełknięcia. Po prostu zdziwiła mnie
"palcowa" opinia, czy też bardziej jej uogólniający charakter. :)

> coś modnego, powiadasz... taaa..
> psychologizowanie metod doboru to juz jakaś trauma.
> psychologizowanie można podwazyc z każdej strony.

Oczywiście, że tak. Tym bardziej jeśli metody psychologizuje
nie-psycholog, a to właśnie miałem na myśli. Zwyczajnie lekko mnie
irytuje, kiedy widzę menadżera (ekonomistę zazwyczaj), który przeczytał
kilka książek mniej lub bardziej zwiazanych z psychologią (bo jest to
trendy i byłoby obciachem w środowisku nie znać tych wydawnictw) i w
zachwycie próbuje wprowadzać w życie "odkrycia", o których przeczytał do
poduszki.

> jak mi udowodnisz, że introwertyk nie będzie wspanaiałym przywódcą?
> bo w testach mu wyjszła introwersja, a tak się składa ze jest
> powszechnie szanowanym liderem.

Nie udowodnię Ci tego. Co najwyżej zaznaczę, że jego szanse na bycie
"efektywnym" liderem są mniejsze niż ekstrawertyka. I wysunę wątpliwość,
czy byłby sprawnym przywódcą w innych warunkach i w innej grupie.

> precz z psychologizowaniem.
> niewatpliwie dokonałem daleko posuniętego uogulnienia,
> aliści (jesień... jesień...liście spadajom z drzew..)
> jest wciąż (i zjawisko wcale się nie wykrusza)
> spora liczba działów HR, w których produkuje się
> tandetne bzdety, bazując na debilnych wytycznych.

Różnica naszych doświadczeń i wniosków wynika prawdopodobnie z tego, że
ja bardziej związany jestem z konsultingiem, a Ty raczej z HRem
korporacyjnym.

> a jakież to sa te solidne testowe metody?
> i daj mi do tego gwarancję, albo opinię twoją chocby -
> że na podstawiw wyników testów ktokolwiek jest
> przyjmowany do roboty.

Daję Ci moją opinię, że wyniki testów (jeśli testy te wchodzą w skład
metod doboru) są poważnie brane pod uwagę przy doborze personelu.
Oczywiście nikt nie przyjmuje do pracy tylko na podstawie tych wyników,
i jeśli to miałeś na myśli, to się z Tobą zgadzam. Są inne, też ważne,
kryteria i metody, ale testy (lub metody na nich oparte) pozwalają dość
dobrze "wydestylować" pewne cechy, kompetencje, zdolności, których nie
widać po użyciu innych metod. I dlatego IMO ich stosowanie ma sens.

> w ogromnych korporacjach też. to jest po prostu to samo.

Nie jest niemożliwe, aby w dziale personalnym ogromnej korporacji
panowała atmosfera warzywniaka. :)

--
_ __,;;;/ Gilbert