tajne komplety dla szesciolatków z przedszkolach

211. Data: 2009-10-07 10:42:43

Temat: Re: tajne komplety dla szesciolatków z przedszkolach
Od: "złośliwa" <n...@u...to.interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lech Zaciura" <b...@W...onet.pl> napisał
| Niezrozumienie kilku zabaw językowych nie przekreśla rozumienia książki
jako
| całości.

żeby sobie "poczytać" Kubusia Puchatka wystarczy prostsza wersja Walta
Disneya. Milne czyta się właśnie dla tych niuansów językowych które IMHO
przeciętny 8-latek nie zrozumie. Dlatego Kubuś Puchatek dla II klasy jako
pierwsza w życiu lektura to porażka.
Takie jest moje zdanie, takie jest zdanie większości nauczycieli ale jak mus
to mus.
Córka czyta, pyta się co i rusz o coś co jest dla niej niezrozumiałe ( teraz
pyta bo wcześniej uważała że nie wypada - ze POWINNA wszystko rozumieć ) i
jakoś przebrniemy przez to.

--
Kasia + Weronika (8-latka - już II klasa) + 0,5 Maćka ( 1,5 roku )
gg 181718

212. Data: 2009-10-07 10:43:03

Od: Lolalny Lemur <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

złośliwa pisze:

> Ja tem jestem stara konserwa - jak już dziecko czyta to powinno
rozumieć co
> czyta a nie mieć tysiąc opracowań do tektu z seri "co autor miał na
myśli".

To za Alicję w ogóle nie powinno sie brać.

"Było smaszno, a jaszmije smukwijne
Świdrokrętnie na zegwniku wężały,
Peliczaple stały smutcholijne
I zbłąkinie rykoświstąkały.

,,Ach, Dżabbersmoka strzeż się, strzeż!
Szponów jak kły i tnących szczęk!
Drżyj, gdy nadpełga Banderzwierz
Lub Dżubdżub ptakojęk!"

W dłoń ujął migbłystalny miecz,
Za swym pogromnym wrogiem mknie...
Stłumiwszy gniew, wśród Tumtum drzew
W zadumie ukrył się.

Gdy w czarsmutśleniu cichym stał,
Płomiennooki Dżabbersmok
Zagrzmudnił pośród srożnych skał,
Sapgulcząc poprzez mrok!

Raz-dwa! Raz-dwa! I ciach! I ciach!
Miecz migbłystalny świstotnie!
Łeb uciął mu, wziął i co tchu
Galumfująco mknie.

,,Cudobry mój; uściśnij mnie,
Gdy Dżabbersmoka ściął twój cios!
O wielny dniu! Kalej! Kalu"!
Śmieselił się rad w głos.

Było smaszno, a jaszmije smukwijne
Świdrokrętnie na zegwniku wężały,
Peliczaple stały smutcholijne
I zbłąkinie rykoświstąkały."

Takie książki uczą myślenia abstrakcyjnego. Jeśli dziecku przez całe
dzieciństwo ładuje się "zrozumiałą" lekturę to z myślenia abstrakcyjnego
nici. A bez tego wyobraźnia/kreacja leży. I nie mówię o kreatywności
artystycznej. Mówię o kreatywności hudraulika który wymyśla jak w
nietypowy sposób z zastosowaniem nietypowych rozwiązań obejść nietypowy
problem.

A. I nie chodzi o czytanie opracowań. Chodzi o samodzielne (z małą
pomocą rodzica) wymyślenie o co chodziło.

LL

--
Nasze: http://picasaweb.google.com/Elske72
*Lemury porozumiewaja sie za pomoca roznych dzwiekow

213. Data: 2009-10-07 10:46:33

Od: "Nixe" <n...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

"złośliwa" <n...@u...to.interia.pl> napisała

> [...] + 0,5 Maćka ( 1,5 roku )

Hmmm... czy jest coś, co powinnam wiedzieć, a nie wiem? ;-)

Pozdrawiam
Nixe

214. Data: 2009-10-07 10:51:07

Od: "złośliwa" <n...@u...to.interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lolalny Lemur" <s...@o...pl> napisał

| rozumieć co
| myśli".
|
| To za Alicję w ogóle nie powinno sie brać.

no to Cię ucieszę - ja nie przeczytałam, tak samo jak innych książek które
POWINNO się przeczytać. Czytać powinno się dla przyjemności a nie dlatego że
się musi.

| Takie książki uczą myślenia abstrakcyjnego. Jeśli dziecku przez całe
| dzieciństwo ładuje się "zrozumiałą" lekturę to z myślenia abstrakcyjnego
| nici.

a kto powiedział że wszyscy muszą myśleć abstrakcyjnie ?
Mi tam do szczęście wystarcza Picasso ( Xsara Picasso :P ).

|A bez tego wyobraźnia/kreacja leży.

wyobraźnia rozwija się niezależnie od dostarczanej jej literatury bardziej
lub mniej abstrakcyjnej.

I nie mówię o kreatywności
| artystycznej. Mówię o kreatywności hudraulika który wymyśla jak w
| nietypowy sposób z zastosowaniem nietypowych rozwiązań obejść nietypowy
| problem.

I chcesz mi na pewno udowodnić że ten sam hydraulik wzorując się na Alicji w
krainie czarów oraz innych książkach szerokoabstrakcyjnych będzie lepszy od
tego który ma te książki głęboko w d... ?
Doooobrze, wobec tego Ty żyj sobie w swoim świecie a ja jednak pozostane w
swoim gdzie specjaliści dzielą się na dobrych i tych do d... niezależnie od
tego co czytają :D

| A. I nie chodzi o czytanie opracowań. Chodzi o samodzielne (z małą
| pomocą rodzica) wymyślenie o co chodziło.

jeśli samodzielne to nie z małą pomocą rodzica :/

215. Data: 2009-10-07 10:54:54

Od: "złośliwa" <n...@u...to.interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Nixe" <n...@c...pl> napisał
| "złośliwa" <n...@u...to.interia.pl> napisała

| Hmmm... czy jest coś, co powinnam wiedzieć, a nie wiem? ;-)

oj nie czytałaś tego pięknego flejma o posiadaniu przez roczne niechodzące
dziecko obuwia ? ;)

Prawie oficjalnie przez pół miesiąca jestem przybraną mamą takiego 1,5
rocznego smarka ;)
Nawet rodzić nie musiałam no i odpadło mi karmienie piersią :D
Ale bunt 2 latka jeszcze przedemną :/

216. Data: 2009-10-07 11:00:53

Od: Lolalny Lemur <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

złośliwa pisze:
> Użytkownik "Lech Zaciura" <b...@W...onet.pl> napisał
> jako
> |
> żeby sobie "poczytać" Kubusia Puchatka wystarczy prostsza wersja Walta
> Disneya.

Disney niewiele ma wspólnego z książką. Nawet ten stary. On zawsze
naciągał i przeinaczał. Poza tym co innego film a co innego przeczytanie
książki. Znam ludzi, którzy zamiast czytać tylko oglądają ekranizacje.
Ale IMHO dużo tracą - film to podanie wszystkiego na tacy, masa
uproszczeń, wizji reżysera, wiemy jak wygląda świat, jak wygląda bohater
- my tylko odbieramy, nie współtworzymy. Książkę - nawet podłego
Harlequina - współtworzymy, bo wizualizujemy to co napisał autor. To
rozbudowuje wyobraźnię, trenuje mózg, ułatwia późniejszą naukę rzeczy
niekoniecznie związanych z literaturą, w których wyobraźnia pomaga
(biologia na przykład).

> Milne czyta się właśnie dla tych niuansów językowych które IMHO
> przeciętny 8-latek nie zrozumie.

Nie, Milnego czyta się, bo Puchatek jest zabawny, bo jest kreatywny,
chociaż nie do końca wierzy w siebie. Bo przekazuje wartości, które są
ponadczasowe i krzepią. Bo uczy tolerancji dla istot, które różnią się
od nas sposobem bycia i myślenia. Dla niuansów to się słownik czyta.

> Dlatego Kubuś Puchatek dla II klasy jako
> pierwsza w życiu lektura to porażka.

To zależy czy i co dziecko wcześniej czytało (samo lub z rodzicami) -
jeśli mój (wcale nie wybitny) czterolatek łapie tę książkę to moim
zdaniem dla dwa razy starszego dziecka nie powinna to być zbyt trudna
lektura.

> Takie jest moje zdanie, takie jest zdanie większości nauczycieli ale jak mus
> to mus.

Znamy inną większość w takim razie. Ale IMHO kiepsko jest, jeśli
nauczyciel nie wie po co czegoś uczy...

> Córka czyta, pyta się co i rusz o coś co jest dla niej niezrozumiałe ( teraz
> pyta bo wcześniej uważała że nie wypada - ze POWINNA wszystko rozumieć ) i
> jakoś przebrniemy przez to.

Bidna. Może poczytajcie na początku razem, ale Ty czytaj? Po drodze
wyjaśnicie sobie różne rzeczy, jak "złapie" język to już sama poleci.
Tak jak z "Weselem", "Chłopami", "Mechaniczną Pomarańczą" - najpierw
trzeba "nauczyć się" języka którym pisana jest książka żeby ją
przeczytać. Postaraj sie zainteresować ją książką, staraj się nie używać
argumentu "musisz bo to lektura" - z doświadczenia wiem że w ten sposób
można obrzydzić najciekawszą nawet książkę ;).

LL

217. Data: 2009-10-07 11:05:58

Od: Lolalny Lemur <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

złośliwa pisze:

> no to Cię ucieszę - ja nie przeczytałam, tak samo jak innych książek które
> POWINNO się przeczytać. Czytać powinno się dla przyjemności a nie dlatego że
> się musi.

Domyśliłam się. I nie uważam, że należy czytać cokolwiek bo się powinno.
Zwłaszcza jeśli jest już za późno, żeby taką lekturę zrozumieć. Małym
dzieciom jest dużo łatwiej niż dorosłym.

> a kto powiedział że wszyscy muszą myśleć abstrakcyjnie ?
> Mi tam do szczęście wystarcza Picasso ( Xsara Picasso :P ).

A kto powiedział, że wszyscy muszą myśleć? A potem zdziwienie.

> wyobraźnia rozwija się niezależnie od dostarczanej jej literatury bardziej
> lub mniej abstrakcyjnej.

Poszukaj opracowań - zdziwisz się.

> [...]
> krainie czarów oraz innych książkach szerokoabstrakcyjnych będzie lepszy od
> tego który ma te książki głęboko w d... ?

Nic nie zamierzam udowadniać. Ale twierdzę, że tak jest. Po prostu mózg
pracuje na innych poziomach.

> Doooobrze, wobec tego Ty żyj sobie w swoim świecie a ja jednak pozostane w
> swoim gdzie specjaliści dzielą się na dobrych i tych do d... niezależnie od
> tego co czytają :D

Gdybyś ich podpytała mogłabyś być zaskoczona.

> jeśli samodzielne to nie z małą pomocą rodzica :/

Rodzic ma naprowadzać a nie podawać kawę na ławę. Wynikiem naprowadzania
jest samodzielne myślenie.

LL

218. Data: 2009-10-07 11:22:44

Od: "Nixe" <n...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

"złośliwa" <n...@u...to.interia.pl> napisał w wiadomości

> oj nie czytałaś tego pięknego flejma o posiadaniu przez roczne niechodzące
> dziecko obuwia ? ;)

Oj nie, nie kojarzę, musiał mnie ominąć, a szkoda ;-P

> Prawie oficjalnie przez pół miesiąca jestem przybraną mamą takiego 1,5
> rocznego smarka ;)

No to moje wielkie gratulacje! :) I życzenia wszystkiego, co najlepsze.

> Nawet rodzić nie musiałam no i odpadło mi karmienie piersią :D
> Ale bunt 2 latka jeszcze przedemną :/

A ja Ci i tak zazdroszczę. Z perspektywy czasu wolę chyba bunt 2-latka, niż
dąsy prawie 9-latka, nie mówiąc o pyskatej 11-latce, której się wydaje, że
jest już dorosła ;-)

Pozdrawiam
Nixe

219. Data: 2009-10-07 11:51:52

Od: Lolalny Lemur <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nixe pisze:

> A ja Ci i tak zazdroszczę. Z perspektywy czasu wolę chyba bunt 2-latka,
> niż dąsy prawie 9-latka, nie mówiąc o pyskatej 11-latce, której się
> wydaje, że jest już dorosła ;-)

Poczekaj aż skończy 16 - wtedy dopiero Cie ustawi ;)

LL

220. Data: 2009-10-07 12:27:17

Od: "Nixe" <n...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Lolalny Lemur" <s...@o...pl> napisał

> Poczekaj aż skończy 16 - wtedy dopiero Cie ustawi ;)

Weź mnie nie strasz. Mówisz, że będzie gorzej, niż jest teraz? ;-)

Pozdrawiam
Nixe

[przedszkole] epizod drugi
[przedszkole] jak zareagować?