Re: usg piersi

Data: 2001-04-09 00:10:35
Temat: Re: usg piersi
Od: <x...@p...onet.pl>

Doctore napisal :

> [...]
> nie wyczuje to nie zwalnia to od wykonania pozostałych dwóch badań.
> Dlaczego?. Dlatego że istnieją zmiany niewyczuwalne w badaniu palpacyjnym a
> złosliwe. Nie sztuka jest rozpoznać 1cm raka sutka. Sztuka jest rozpoznać
> raka 5mm a najlepiej aby był to rak in situ.  Oczywiście w takich
> przypadkach rokowanie jest dużo pomyslniejsze i co najwazniejsze nie trzeba
> usuwac calego sutka tylko wybrany kwadrant. W przypadku oczywiscie wykrycia
> podejrzanej zmiany ogniskowej konieczne jest wykonanie BACC czyli biopsji

W odpowiedzi na moj posting :

> juz
> polegac na

> tansze i
> kobiete

Szanowny Doctore ;

Z najglebszym szacunkiem musze Ciebie skierowac do pierwotnego postingu kobiety
piszacej tak :"Moja mama wyczula cos niepokojacego w strukturze piersi." .

W tej sytuacji USG (zmiana zlosliwa-niezlosliwa) polaczona w razie potrzeby z
FNB jest logicznym, standartowym postepowaniem.

Bo mammo jest wylacznie testem screeningowym, jak wiesz, zapewne.

Co do drugiego fragmentu Twojej wypowiedzi , dotyczacego wartosci sreeningowej
badania mammograficznego. Z tym jest nieco problemu. Doniesienia z badan nad
populacjami , wykonane w szeregu krajach, nie wskazuja na to, ze zmniejsza sie
smiertelnosc (morbidity and mortality) z powodu nowotworow. Bo choc nowotworow
wykrywa sie wiecej z uzyciem mammo , to wcale to nie wplywa na liczbe zgonow,
przynajmniej w odniesieniu do ogolnej, przecietnej populacji. Stad zaczyna sie
kwestionowac wartosc mammografii, co oczywiscie powoduje niepokoj kobiet ( i
reprezentujacych je organizacji).

Na zadanie literatura.

Ze swej strony chcialbym podkreslic, ze wyjatkowo paskudna sytuacja w
tymzakresie ( nowotworow sutka) w Polsce wynika ze zsumowania dzialania dwoch
mechanizmow :

-poznego wykrywania

-odwlekania (lub nawet niepodejmowania) wlasciwej i szybkiej terapii.

No ale to juz inny temat. Pozdrawiam

dradam