zakwas chlebowy - jak sprawdzic poprawnosc?

1. Data: 2009-06-14 08:11:43

Temat: zakwas chlebowy - jak sprawdzic poprawnosc?
Od: "R.M." <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Zrobilem 5-dniowy zakwas zytni, bombelkowal chyba ok, chleb powiekszyl
objetosc x2, 400g zakwasu (maki uzytej do zakwasu) + 400g maki, niestety
chleb nie jest kwasny, bardziej mdly ...

w jaki sposob moglbym sprawdzic, ze zakwas jest prawidlowy?
zakwas byl chodowany w temp. 22stC i obawiam sie ze zaczely rozmnazac
sie bakterie nie te co trzeba ...

pozdrawiam,
R.M.

2. Data: 2009-06-14 08:27:54

Temat: Re: zakwas chlebowy - jak sprawdzic poprawnosc?
Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "R.M." <f...@g...com> napisał w wiadomości

Powinien mieć miły zapach kwaśnego mleka i smak kwaśny. Najlepiej więc
zrobić zakwas na żurek z płatków owsianych górskich, gdy zakiśnie - ugotować
żurek, a do reszty dodać mąki żytniej i zostawić na dwa-trzy dni, a
następnie przecedzić (do tego na sitku dodać płatków i mąki pszennej na
kolejny żurek) i do tego przecedzonego dodać więcej mąki żytniej i wody, a
gdy to ukiśnie to będzie to zakwas na chleb - rozrobić wieczorem ciasto na
chleb i na drugi dzień upiec z niego chleb zostawiając jednak kawałek ciasta
(dwie -trzy łyżki stołowe) na następny zakwas.

3. Data: 2009-06-14 08:38:33

Od: "R.M." <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista wrote:
> [...]
>
> Powinien mie? mi?y zapach kwa?nego mleka i smak kwa?ny. Najlepiej wi?c
> zrobi? zakwas na ?urek z p?atk?w owsianych g?rskich, gdy zaki?nie - ugotowa?
> ?urek, a do reszty doda? m?ki ?ytniej i zostawi? na dwa-trzy dni, a
> nast?pnie przecedzi? (do tego na sitku doda? p?atk?w i m?ki pszennej na
> kolejny ?urek) i do tego przecedzonego doda? wi?cej m?ki ?ytniej i wody, a
> gdy to uki?nie to b?dzie to zakwas na chleb - rozrobi? wieczorem ciasto na
> chleb i na drugi dzie? upiec z niego chleb zostawiaj?c jednak kawa?ek ciasta
> (dwie -trzy ?y?ki sto?owe) na nast?pny zakwas.

a czy nie mozna wykorzystac do tego barszcz bialy w butelce?
koniecznie musi byc byc na platkach owsianych gorskich?

4. Data: 2009-06-14 08:48:12

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> a czy nie mozna wykorzystac do tego barszcz bialy w butelce?
> koniecznie musi byc byc na platkach owsianych gorskich?

Można z butelki, pod warunkiem, że świeży i żywy. Czyli po dodaniu mąki
fermentuje. I musi pachnieć i smakować jak opisałem, gdyż jest to
fermentacja na kwas mlekowy...

5. Data: 2009-06-14 13:57:41

Od: "TPI" <s...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

kwasowość chleba zależy od typów mąki jakiej się używa proponuję użyć mąki
pszennej typ 650
Krystyna

Jak upiec miekki chleb?
Coś - Wam - Powiem !!!