Przesadzanie różaneczników

21. Data: 2000-03-10 18:09:24

Temat: Re: Przesadzanie różaneczników
Od: "jerz" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

juz go masz za odwage. napisz na priv jak Ci go podeslac.
pozdr jerz
Użytkownik Jerzy Kozlowski <j...@e...opi.org.pl> w wiadomooci do grup
dyskusyjnych napisał:3...@e...opi.or
g.pl...

22. Data: 2000-03-10 18:23:20

Temat: Re: torf - czy aby na pewno??? (długie)
Od: "jerz" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> W pewnym sensie jest. Trudno mi to naukowo wytlumaczyc, ale wszystkie
> rosliny wrzosowate dobrze sie czuja w torfie (moze to kwestia wzrostu na
> wlasnych "smieciach" ??? ). Rozaneczniki naleza do wrzosowatych, tak jak
> wrzosy i wrzosce, czy borowka amerykanska, hebe. Nie zawsze lubia czysty
> torf, nie zawsze tez kwasny (np. niektore wrzosce, czy hybrydy
rododendronow
> uzywane jako podkladki). W przypadku rozanecznikow - z mojego
doswiadczenia
> wynika - ze w 99% przypadkow najlepiej rosly w czystym torfie.

Różanecznik (Rhododendron), dawniej azalia, rodzaj z rodziny wrzosowatych,
ponad 1200 gatunków drzew, krzewów i półkrzewów występujących głównie we
wschodniej Azji (Tybet, Syczuan, Jünnan, Himalaje), również w innych
częściach Azji, na Kaukazie, w Alpach, Karpatach, w Ameryce Północnej.

Rośliny zimozielone lub zrzucające liście (tę grupę wyróżniano dawniej jako
odrębny rodzaj azalia - Azalea), kwiaty przeważnie w kwiatostanach, barwne,
niekiedy bardzo efektowne.

Różaneczniki pełnią ważną rolę w zbiorowiskach górskich (piętra
roślinności), tworząc niekiedy zarośla lub lasy złożone wyłącznie z
przedstawicieli tego rodzaju (np. w Himalajach). Występują też jako istotny
składnik np. lasów limbowo-modrzewiowych w Alpach, gdzie tworzą warstwę
podszycia (warstwowa budowa lasu).

Powyżej górnej granicy lasu występują czasem zbiorowiska złożone z
krzewiastych różaneczników, odpowiadające polskiej kosodrzewinie. Uprawa
różaneczników możliwa jest w klimacie oceanicznym, dość wilgotnym, dlatego
popularne są zwłaszcza w zachodniej Europie.

W Polsce rośnie dziko tylko 1 gatunek, różanecznik żółty (Rhododendron
luteum, dawniej zwany azalią pontyjską, Azalea pontica), jedyne jego
stanowisko znajduje się w Woli Zarczyckiej pod Leżajskiem. Gatunek ten
masowo występuje we wschodniej Europie, na Kaukazie i w Azji Mniejszej.

Różanecznik żółty skrzyżowany z gatunkami północnoamerykańskimi dał
mieszańce nazywane różanecznikami gandawskimi (Rhododendron x gandavense), o
różnokolorowych, bardzo efektownych kwiatach.

Zimozielone różaneczniki uprawiane w Polsce wywodzą się najczęściej od
różanecznika fioletowego (Rhododendron catawbiense) pochodzącego ze Stanów
Zjednoczonych. Jego krzyżówki z innymi gatunkami dały wiele odmian ozdobnych
o dużej odporności na mróz.

Bardzo popularne są również tzw. azalie doniczkowe, mieszańce ogrodowe
pochodzące od Rhododendron obtusum z Japonii.

[cięcie]

Wrzosowate (Ericaceae), rodzina z klasy dwuliściennych -

[Dwuliścienne rośliny, jedna z dwóch klas roślin z podgromady
okrytozalążkowych. Zarodki dwuliściennych posiadają dwa liścienie, w których
niekiedy zlokalizowane są substancje zapasowe dla kiełkującego zarodka..
...Wiązki przewodzące w łodygach i korzeniach są ułożone w pierścień i są
"otwarte", tzn. mają możliwość przyrostu przyrostu wtórnego na grubość.
Łodygi często ulegają drewnieniu. Inna cecha charakterystyczna to
nierównoległe, siateczkowate użyłkowanie blaszki liściowej. Liście mają
zwykle wyraźny ogonek, często są złożone.
Typowe kwiaty dwuliściennych składają się z 4- lub 5-członowych okółków
tworzących kielich i koronę. Do dwuliściennych zalicza się większość roślin
okrytozalążkowych, ponad 130 tys. gatunków (jednoliścienne rośliny).],

-obejmująca ponad 3500 gatunków rozmieszczonych na całej kuli ziemskiej.
Drzewa, krzewy, a zwłaszcza zimozielone krzewinki, o drobnych, igiełkowatych
liściach. Kwiaty o koronie zrosłopłatkowej, dzwonkowate, owoc - torebka,
jagoda lub pestkowiec, nasiona drobne.

Bagno zwyczajne

Modrzewnica północna

Wrzosowate żyją niekiedy w bardzo trudnych warunkach siedliskowych, na
podłożu ubogim w składniki pokarmowe, stąd bardzo częsta jest u nich
mikoryza, czyli współżycie z grzybami.
[Mikoryza, występowanie tkanek grzyba w korzeniach niektórych
(prawdopodobnie większości) gatunków roślin, będące formą symbiozy. Mikoryza
może być zewnętrzna (ektotroficzna), gdy strzępki grzybni oplatają korzenie
tworząc na ich wierzchu gęstą pilśń, i wewnętrzna (endotroficzna), gdy
wnikają do wnętrza tkanek korzenia. Odrębnym typem jest mikoryza
pęcherzykowo-arbuskularna. Grzyb otrzymuje od rośliny węglowodany, w zamian
dostarcza wodę, składniki mineralne oraz witaminy i regulatory wzrostu.
Mikoryza zewnętrzna występuje przede wszystkim u drzew, mikoryza wewnętrzna
u drzew i roślin zielnych. Mikoryzę odkrył w 1880 polski botanik F.
Kamieński.]

Wrzos pospolity

Wrzosiec

Do rodziny wrzosowatych należą tak pospolite rodzaje, jak:

wrzos, [Wrzos (Calluna), rodzaj z rodziny wrzosowatych, do którego należy
tylko 1 gatunek - wrzos pospolity (Calluna vulgaris), zimozielona krzewinka
występująca w Europie, zachodniej Syberii, Azji Mniejszej i północnej
Afryce. W Polsce pospolity na niżu i w niższych położeniach górskich, rośnie
na siedliskach ubogich, kwaśnych - w suchych lasach sosnowych, na
piaszczyskach, suchych pastwiskach itp., miejscami tworzy jednogatunkowe
skupienia, tzw. wrzosowiska, w Polsce rzadkie, częste w zachodniej Europie.
Kwiaty drobne, różowe, niekiedy innej barwy, zebrane w gęsty kwiatostan,
wiele odmian ozdobnych, ogrodowych. Roślina miododajna.]

wrzosiec,

[Wrzosiec (Erica), rodzaj z rodziny wrzosowatych, ok. 600 gatunków
występujących głównie na wyżynnych i górskich obszarach Afryki, zwłaszcza w
jej części południowej, nielicznie w Europie (rejon Morza Śródziemnego) -
kilka gatunków. Drzewa, krzewy i krzewinki o drobnych, igiełkowatych
liściach i niewielkich, dzwonkowatych kwiatach. Wrzośce odgrywają znaczną
rolę w roślinności wysokogórskiej Afryki, tworząc wraz z innymi krzewami
tzw. piętro wrzosowate, oraz w śródziemnomorskiej makii i
południowoafrykańskiej formacji fynbos. Drzewiaste wrzośce mają lokalne
znaczenie gospodarcze (drewno), z podziemnych części niektórych gatunków
wyrabia się fajki. W Polsce rośnie dziko tylko jeden gatunek - wrzosiec
bagienny (Erica tetralix), występujący rzadko w północnej części kraju.
Wrzośce są cennymi roślinami ozdobnymi, wyhodowano wiele odmian ogrodowych.]

borówka

[Borówka (Vaccinium), ok. 130 gatunków krzewinek z rodziny wrzosowatych,
wiele dostarcza smacznych jagód zbieranych ze stanu dzikiego lub z uprawy. W
Polsce 3 gatunki:
1) borówka czernica, czarna jagoda (Vaccinium myrtillus), pospolita w borach
sosnowych na niżu, także częsta w górach, jagody ciemnofioletowe, smaczne,
masowo zbierane,
2) borówka brusznica (Vaccinium vitis-idaea) o jagodach czerwonych, częsta w
suchych borach szpilkowych,
3) borówka bagienna, łochynia (Vaccinium uliginosum), rosnąca w podmokłych
borach sosnowych oraz na torfowiskach. Uprawiane są głównie borówki
pochodzące z Ameryki, posiadające znacznie większe owoce, np. borówka wysoka
(Vaccinium corymbosum).],

Bagno

[Bagno zwyczajne (Ledum palustre), krzewinka z rodziny wrzosowatych.
Występuje na torfowiskach i podmokłych lasach w strefie umiarkowanej i
chłodnej półkuli północnej.
Zimotrwałe liście wydzielają ostrą woń. Używane jako środek odstraszający
mole. Roślina chroniona.],
Żurawina
[Żurawina (Oxycoccus), rodzaj należący do rodziny wrzosowatych, obejmujący 4
gatunki krzewinek występujących na półkuli północnej. Żurawiny
charakteryzują się cienkimi, płożącymi pędami o liściach zimotrwałych i
drobnych, różowych kwiatach. Owocem jest soczysta, czerwona jagoda.

Najbardziej znana żurawina błotna (Oxycoccus palustris) rośnie na
torfowiskach, w Polsce częsta, zwłaszcza w północnej części kraju. Jagody
bardzo cenione ze względu na wysoką zawartość witamin, zbierane głównie na
przetwory, nadają się do spożycia dopiero po pierwszym mrozie.].
Wiele z nich jest cennymi roślinami użytkowymi, dostarczającymi np. jagód,
oraz ozdobnymi - wiele odmian ogrodowych.

> Nigdy do nawozenia rozanecznikow nie stosowalem gnojowicy. Czy ktos tego
> probowal? Jaki jest efekt? A moze nie mozna jej stosowac np. ze wzgledu na
> pH? W przypadku roz daje bardzo dobre efekty.
ja stosowałem, z premedytacją (ale wobec mojej gleby) i z pozytywnym
skutkiem.

Ten post jest efektem mojej wczorajszej "wędrówki" * po ogrodzie Krzyśka M.,
wybacz, że odreagowałem na Tobie ale myślę, że z korzyścią dla Wszystkich.
*kto czyta ten wie!

Swoja drogą odpowiedz mi (sobie) na poniższe pytania:

1. Czy ludzie należą do jednego gatunku?
2. (UWAGA podchwytliwe) Czy ja i Moja Teściowa to jedna RODZINA?

Na drugie pytanie nie musisz odpowiadać, jest typu retorycznego a jednak
zapewniam Cię, że mamy INNE upodobania.
Pozdrawiam, jerz.

23. Data: 2000-03-10 18:46:01

Temat: Re: zakwaszanie-odpowiedz
Od: "jerz" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

nie, ale zaliczm. jerz
Użytkownik krycha <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:vjay4.9484$S...@n...tpnet.pl...

> Użytkownik jerz <j...@p...com.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych

24. Data: 2000-03-10 18:51:46

Od: Krzysztof Koterba <k...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

jerz wrote:
> Jakim produktem spożywczym zjadanym praktycznie na co dzień można zakwasić
> glebę nawet do ph 4,5.

Na codzien ... moze chlebem ...?
Ale zabiles grupie klina :-)
Pozdrawiam serdecznie
Krzysiek Koterba

25. Data: 2000-03-10 19:55:55

Od: "jerz" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Na codzien ... moze chlebem ...?
> Ale zabiles grupie klina :-)
> Pozdrawiam serdecznie
> Krzysiek Koterba

Krzyśku!, jesteś REWELACYJNY, nawet nie spodziewałem się tak szybkiej i
trafnej odpowiedzi.
U mnie w bloku jest mnóstwo emerytów, którzy wyrzucali skórki od chleba,
żal mi ich (skórek) było więc zabrałem je kiedyś na działkę. Rzucić na
ziemię?
Przekopać?, przyjdą myszy i nornice, wrzuciłem do wanny z wodą, po tygodniu
przyjechałem na działkę i czuję jakiś dziwny "kwaśny" smród. I nagle
olśnienie!
Włożyłem do wanny właściwy przyrząd i własnym oczom nie wierzę!?
ph 3,5!
Cud! Olśnienie!
Lekarstwo na moją działkę?, tak i to bardzo skuteczne.

Zgarniasz wygraną 10 - 2 = 8 jeśli jesteś zainteresowany! Proszę o priv.
Serdecznie pozdrawiam, jerz.

26. Data: 2000-03-10 20:09:37

Temat: Re: torf
Od: "jerz" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wynika - ze w 99% przypadkow najlepiej rosly w czystym torfie.
> Nowozic trzeba, to fakt. Tu najlepiej sprawdzaly sie nawozy otoczkowe.
Inne,
> NPK, tez sie sprawdzaly, ale powodowaly "nieelegancko" nierowne okresy
> wzrostu i zastoju - mysle, ze choc w przeliczeniu na kg tansze, to biorac
> pod uwage efekty koncowe i ilosc potrzebnych zabiegow, nie warto ich
> stosowac.
> Nigdy do nawozenia rozanecznikow nie stosowalem gnojowicy. Czy ktos tego
> probowal? Jaki jest efekt? A moze nie mozna jej stosowac np. ze wzgledu na
> pH? W przypadku roz daje bardzo dobre efekty.

Rafał, mam do Ciebie osobistą prośbę, napisz na swoich różanecznikach, że
rosną tylko w torfie (może w worku). Być może Twoje metody sprawdzają się
wobec twoich roślin i niech tak pozostanie. Każdy ma swoją rację. Mimo, że
Cię bardzo cenię za WIEDZĘ w tym przypadku pozwolę sobie mieć inne zdanie.
pozdrawiam, jerz

27. Data: 2000-03-11 00:03:24

Temat: klasyfikacja - krotko
Od: "Rafal Wolski" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Rodzina: czlowiekowate (Hominidae)
Rodzaj: czlowiek (Homo)
Gatunek: rozumny (sapiens)
Podgatunek: 1.kaukaski 2.negroidalny 3.mongoidalny

Tesciowa - pytanie retoryczne? No nie wiem. W sensie spolecznym, czy
klasyfikacji form zycia?

>*kto czyta ten wie!

Tylko, ze ja nie rozumiem, to znaczy, ze co, poddajesz w watpliwosci ze
rododendrony i wrzosy to ta sama rodzina? Przeciez napisales, ze ta sama.
Nie rozumiem.

Gromada: Telomophyta (rosliny telmowe)
Podgromada: Angiospermae (okrytozalazkowe)
Klasa: Dicotyledones (dwuliscienne)
Rzad: Ericales (wrzosowce)
Rodzina: Ericaceae (wrzosowate)
Gatunek: - Calluna Vulgaris (wrzos pospolity)
- Rhododendron (rozaneczniki)
itd...

--
Pozdrawiam.
Rafal Wolski

28. Data: 2000-03-11 00:49:37

Od: "Piotr Siciarski" <s...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

>Różanecznik (Rhododendron>. azalie doniczkowe, >Bagno zwyczajne
>Modrzewnica północna>Wrzos pospolity>Wrzosiec>borówka>
>[Bagno zwyczajne (Ledum palustre), krzewinka z rodziny >Żurawina
>[Żurawina (Oxycoccus), Jagody

Zapomnałeś trochę o Kalmii, Daboecji, mącznicy/(nie pamiętam po łacinie),
pierisach, enkiancie, Golterii, Leucothe/kiścieniu i jeszcze chamaedaphne
(chyba), Zenobia, Cassiopea, i.... jeszcze jakieś były.
To ta sama RODZINA, chyba, że planujesz część 2?, albo klawiatura się
spociła:-)?

Pozdrowienia
p...@r...pl

29. Data: 2000-03-11 11:22:37

Temat: Odp: torf
Od: "Rafal Wolski" <r...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Znowu nie rozumiem.

> Rafał, mam do Ciebie osobistą prośbę, napisz na swoich >różanecznikach, że
> rosną tylko w torfie (może w worku).

Tylko pod warunkiem, ze Ty napiszesz na swoich, ze rosna tylko na komposcie
(moze w kompostowniku) - ale jaki to ma sens??

>Być może Twoje metody sprawdzają się
> wobec twoich roślin i niech tak pozostanie

Rozumiem, ze jesli odkryje pozytywny wplyw, np. gnojowicy na trawnik (co
byloby nielada odkryciem!), to tez mam sie nie odzywac, bo bedzie to
sprzeczne z pogladami osob, ktore uwielbiaja wylegiwac sie na trawie??

Rozumiem, ze masz ogromne doswiadczenie w uprawie roslin. Ja tez (zrobilem
sie purpurowy, bo nie lubie sie chwalic ;-) ). Grupa dyskusyjna jest po to,
zeby wymieniac poglady a nie prezentowac te jedyne, najlepsze. Piszac o
torfie zaznaczylem - JA sie z tym nie zgadzam. Mam do tego prawo. Czytajacy
te dyskusje i tak sam wybierze sposob postepowania i jesli przekompostuje
najpierw torf, to zapewniam Cie, ze wcale sie na niego nie obraze. Wazne
jest to, ze inni maja podane kilka sposobow postepowania. Moga sami
przetestowac. Wybor - to wazna rzecz.

30. Data: 2000-03-11 21:34:44

Temat: Odp: zakwaszanie-odpowiedz
Od: "Jagoda" <b...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mlekiem???

Pozdrawiam -Jagoda

> [...]
>10
> zwycięzców kłączami "Trawy Pampasowej" robiącej u mnie za bambus.]

Kradzieże
mszyce
zazielenienie rusztowania
Jeżyna bezkolcowa.