SOS SOJOWY

1. Data: 2003-11-07 14:25:16

Temat: SOS SOJOWY
Od: "Wiki" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam serdecznie
ostatnio chciałam kupic sos sojowy, na półce w markecie zanlazłam jednak
ogromną liczbę tych sosów, trudno mi było podjąć decyzje który z nich kupić,
byłabym wdzieczna za odpowiedź na 2 pytanka:
1. czym sie charakteryzuje sos sojowy "ciemny"?
2. sosy której firmy uważacie za warte zakupu?
Wiki

1. Data: 2003-11-07 15:54:05

Temat: Re: SOS SOJOWY
Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> byłabym wdzieczna za odpowiedź na 2 pytanka:
> 1. czym sie charakteryzuje sos sojowy "ciemny"?
> 2. sosy której firmy uważacie za warte zakupu?
======
ad. 1 - smakiem, zapachem konsystencją i barwą.
ad. 2 - jako miłośnik codziennego używania sosu sojowego do wszystkiego mogę
polecić jedynie oryginalny chiński sos sojowy, a najlepiej sojowo-grzybowy.
Ja używam "Pearl bridge", ale nie wszędzie można go kupić więc wtedy biorę
"Tao Tao". Wszystkie inne sosy to rozwodnione roztwory albo różne mixy z
podejrzanymi dodatkami. Szczytem wszystkiego są "Woh hupy", "Kim Lany" i
cała masa innych z konserwantami i z dodatkiem - uwaga - glutaminianu!
Zgroza. Już lepiej kupić vegetę.

waldek
======

1. Data: 2003-11-07 16:02:21

Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wiki wrote:

> [...]
> byłabym wdzieczna za odpowiedź na 2 pytanka:
> 1. czym sie charakteryzuje sos sojowy "ciemny"?

Dodatkiem melasy, lub karmelu. Jest mniej slony (lub wrecz slodkawy) od
tzw jasnego. Na oko wszelako kolorem sie roznia bardzo malo i slowo
"ciemny" nalezy potraktowac raczej jako wskazowke, ze wlasnie chodzi o
gatunek a nie o kolor.

> 2. sosy której firmy uważacie za warte zakupu?

Kikkoman, ewentualnie jak go nie ma to Tai Hua

Pozdr.,
Shrek

1. Data: 2003-11-07 16:21:27

Od: "waldek" <x...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> tzw jasnego. Na oko wszelako kolorem sie roznia bardzo malo i slowo
> "ciemny" nalezy potraktowac raczej jako wskazowke, ze wlasnie chodzi o
=======
??? Moje się różnią zdecydowanie nie tylko kolorem, ale przede wszystkim
aromatem i określenie "jasny" nie jest tu bezzasadne. Są to kolory zbliżone
do koloru herbaty.

waldek
=======

1. Data: 2003-11-07 17:22:46

Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> ======
> ad. 1 - smakiem, zapachem konsystencją i barwą.
> ad. 2 - jako miłośnik codziennego używania sosu sojowego do wszystkiego mogę
> polecić jedynie oryginalny chiński sos sojowy,
Ja wlasnie wole japonskie, lub raczej robione na licencji japonskiej, co
niestety nie jest to samo... Moim zdaniem sa smakowo lepsze.

> [...]
> podejrzanymi dodatkami. Szczytem wszystkiego są "Woh hupy", "Kim Lany" i
> cała masa innych z konserwantami i z dodatkiem - uwaga - glutaminianu!
Glutaminian jest dodawany nie tyle jako konserwant, co dodatek smakowy.
Azjaci wyrozniaja mianowicie smak glutaminianu jako tzw. "amami", innymi
slowy rozrozniaja 5 smakow a nie 4 jak u nas.

Pozdr.,
Shrek

1. Data: 2003-11-07 17:24:06

Od: wiku <s...@a...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

waldek wrote:
> ??? Moje się różnią zdecydowanie nie tylko kolorem, ale przede wszystkim
> aromatem i określenie "jasny" nie jest tu bezzasadne.

o ile dobrze pamietam, sos sojowy ciemny jesli chodzi o skladniki to to
samo co jasny, roznica w smaku i kolorze wynika z dluzszego lezakowania
sosu ciemnego

wiku
--

http://www.breakbeat.pl/
MAY THE BREAKZ BE WITH YOU

1. Data: 2003-11-07 20:18:31

Od: "Anulka" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> jednak ogromną liczbę tych sosów, trudno mi było podjąć decyzje który
> z nich kupić, byłabym wdzieczna za odpowiedź na 2 pytanka:

Ja polecam sos Tao-Tao. Przepyszny. Używam go do wielu potraw i szczerze
mówiąc nie wyobrażam sobie mojej kuchni bez niego. Niezbyt często używam
natomiast sosu grzybowo-sojowego. Jest on bowiem mocny i ma bardzo
intensywny smak.
Ale Tao-Tao sojowy jest idealny. Jeśli użyjesz go raz już nie będziesz mogła
się bez niego obejść :).

Pozdrawiam,

Ania

1. Data: 2003-11-08 01:52:40

Od: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak) szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 7 Nov 2003 16:54:05 +0100, "waldek" <x...@o...pl> wrote:

[...]
>Szczytem wszystkiego są "Woh hupy", "Kim Lany" i
>cała masa innych z konserwantami i z dodatkiem - uwaga - glutaminianu!

A oryginalny sos sojowy to z czego niby sie sklada jak nie z
glutaminianu w duzej mierze???

Nie sam fakt zawartosci glutaminianu jest tu nagnny a dodawanie
glutaminianu pozyskanego z innych zrodel (czasem wrecz systetycznego)
w miejsce pochodzacego z naturalnej hydrolizy bialka sojowego -
porzadny sos sojowy od glutaminianu jest az gesty ale caly glutaminian
pochodzi z hydrolizy soi... Czyli calej reszty skladnikow zawiera
proporcjonalnie - a jak syntetyka dodaja to poza glutaminianem moze
nie zawierac nic (no, karmel dla wlasciwej barwy...)

--
Darek

1. Data: 2003-11-08 05:40:07

Od: "pixi" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wiki" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> byłabym wdzieczna za odpowiedź na 2 pytanka:
> 1. czym sie charakteryzuje sos sojowy "ciemny"?
> 2. sosy której firmy uważacie za warte zakupu?

Kikkoman jest najlepszy!

1. Data: 2003-11-08 07:33:08

Od: "Misielin" <MichalSadowski@_NOSPAM_acn.waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Kikkoman jest najlepszy!
>
> popieram w całej rozciągłości!!!!!!!!!!!!!!
to jedyny sos bez tzw. "ulepszaczy". Siedziałam w "Chińszczyżnie" jakiś
czas i trochę tego tematu się przewinęło. I dlatego wiem że np, tao tao nie
ma nic wspólnego z sosem sojowym.

calvados
boczniaki - zjeść czy wyrzucić ?
Kiedy wino tegoroczne?
Fasola - jak gotować zeby oszczedzic "nieprzyjemności"?
placki z serem